nån som kört ta technix o kan säga hur det gick o vad man måste modda för o få på dom? gärna tips om andra billiga alternativ
http://www.blocket.se/stockholm/Coilove ... ?ca=20&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
coils e30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: coils e30?
Dem där billigare kitten är inte sådana coilovers som du tänker på. Till dem får du höjdjusterbara fjäderunderlägg både fram och bak. Du behöver inte svetsa och kapa fjäderbenet. Du använder fortfarande vanliga fjädrar och inte racefjädrar.
Alternativet är att köpa ett ombyggnadskit. Gängat rör med fjädertallrik som du svetsar fast på fjäderbenet efter att du kapat bort fjädertallrikarna. Så kan du komponera fritt mellan racefjädrar i olika hårdhet och längd samt dem dämpare du vill ha. Fördel är att om dämparen börjar läcka el. dylikt så är det bara att byta dämpare.
Dem dyrare coiloversen som du kapar bort hela fjäderbenet och sedan svetsar fast så har du inte den möjligheten. Måste skickas in för renovering.
Alternativet är att köpa ett ombyggnadskit. Gängat rör med fjädertallrik som du svetsar fast på fjäderbenet efter att du kapat bort fjädertallrikarna. Så kan du komponera fritt mellan racefjädrar i olika hårdhet och längd samt dem dämpare du vill ha. Fördel är att om dämparen börjar läcka el. dylikt så är det bara att byta dämpare.
Dem dyrare coiloversen som du kapar bort hela fjäderbenet och sedan svetsar fast så har du inte den möjligheten. Måste skickas in för renovering.
The Lower Class
Re: coils e30?
vad är att rekommendera? vart lite snurrigt nu vill spendera max 4k på fjädrar o grejer behöver inte vara coils men vill sänka ca 40 bak o 50 fram max (ska sitta v8)RoDe wrote:Dem där billigare kitten är inte sådana coilovers som du tänker på. Till dem får du höjdjusterbara fjäderunderlägg både fram och bak. Du behöver inte svetsa och kapa fjäderbenet. Du använder fortfarande vanliga fjädrar och inte racefjädrar.
Alternativet är att köpa ett ombyggnadskit. Gängat rör med fjädertallrik som du svetsar fast på fjäderbenet efter att du kapat bort fjädertallrikarna. Så kan du komponera fritt mellan racefjädrar i olika hårdhet och längd samt dem dämpare du vill ha. Fördel är att om dämparen börjar läcka el. dylikt så är det bara att byta dämpare.
Dem dyrare coiloversen som du kapar bort hela fjäderbenet och sedan svetsar fast så har du inte den möjligheten. Måste skickas in för renovering.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: coils e30?
Nu hängde jag inte med riktigt där, RoDe. Eller kanske...
Jag försöker iallafall summera vad jag tror det finns för alternativ (för jag behöver själv snart uppgradera min E30)...
#1 Bult-On (Inga Modifieringar)
Alla originaldelar kan användas förutom
- fjädrar fram (nedre delen har speciell diameter)
Exempelvis TA Technix nedan
#2 Ombyggnadskit
Precis som RoDe säger så kapar man bort fjädertallrikarna på fjäderbenen fram och svetsar på ett gängat rör.
Fritt att komponera med egna racingfjädrar (dvs med mer "standardiserade racingfjädrar där många tex har diameter på 2.25" och 2.5").
Vill man så gå det nog att återanvända sina vanliga fjädrar, men gissar på det allra vanligaste är att använda racingfjädrar.
Inte säker att original fjäderbenslagring går att återanvända (vet att på min E34 var fjäderbenstallkriken och lagret en enda enhet - vet ej hur det är på E30). Men vanligast är väl att man monterar ställbara caster eller caster+camber plattor.
Men hur är det med dämpare? Vilket urval har man? Kan man bara använda dämpare som passar i ordinarie E30 fjäderben eller vad för möjligheter har man här?
Ska leta upp en bild också...
#3 Finns det ett tredje alternativ?
Jag försöker iallafall summera vad jag tror det finns för alternativ (för jag behöver själv snart uppgradera min E30)...
#1 Bult-On (Inga Modifieringar)
Alla originaldelar kan användas förutom
- fjädrar fram (nedre delen har speciell diameter)
Exempelvis TA Technix nedan
#2 Ombyggnadskit
Precis som RoDe säger så kapar man bort fjädertallrikarna på fjäderbenen fram och svetsar på ett gängat rör.
Fritt att komponera med egna racingfjädrar (dvs med mer "standardiserade racingfjädrar där många tex har diameter på 2.25" och 2.5").
Vill man så gå det nog att återanvända sina vanliga fjädrar, men gissar på det allra vanligaste är att använda racingfjädrar.
Inte säker att original fjäderbenslagring går att återanvända (vet att på min E34 var fjäderbenstallkriken och lagret en enda enhet - vet ej hur det är på E30). Men vanligast är väl att man monterar ställbara caster eller caster+camber plattor.
Men hur är det med dämpare? Vilket urval har man? Kan man bara använda dämpare som passar i ordinarie E30 fjäderben eller vad för möjligheter har man här?
Ska leta upp en bild också...
#3 Finns det ett tredje alternativ?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: coils e30?
Alt 1# o 2# som du nämnde är det RoDe beskrev.
Som alt 3# har RoDe beskrivit dämpare som säljs som en enhet, där man kapar av röret på fjäderbenet och svetsar på en gängad hylsa längst ner och skruvar på dämparen.
Dessa är tex D2, xyz etc.
Finns för och nackdelar med dem också.
Gällande dämpare om du kör med alt 2#, antingen kör du med org dimension, eller så kan du köra med kortare dämpare passande tex Opel etc.
Som alt 3# har RoDe beskrivit dämpare som säljs som en enhet, där man kapar av röret på fjäderbenet och svetsar på en gängad hylsa längst ner och skruvar på dämparen.
Dessa är tex D2, xyz etc.
Finns för och nackdelar med dem också.
Gällande dämpare om du kör med alt 2#, antingen kör du med org dimension, eller så kan du köra med kortare dämpare passande tex Opel etc.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.