Scrazher - Turbomatar "Nygen"
Posted: 02 Feb 2007, 03:48
Hej allesammans.
Har nu varit medlem på detta forum ett tag och gillar det skarpt, men jag har inte tagit mig ork att skriva ihop något projekt ännu.
Kan ta allt lite kort från början.
Hösten -05 köpte jag en -88 318i av Jocke, BeeMeR här på forumet.
Den va perfekt busbil som tuktades hårt under vintern. Sänkfjädrädrar bilsteindämpare och aga-diff gjorde det ganska enkelt
Besiktningen i slutet av februrari (eller när det va jag orkade försöka) gick väl inte allt för bra... hade ett antal tvår att åtgärda.
Blev ganska lite gjort överlag sedan efterssom jag la ner tiden på min "projektbil".
Hursomhelst hade jag blivit rätt så inspirerad att försöka turbokonvertera fanstyget under våren och sommaren.
Sökte och läste väldigt mycket samt frågade Jocke och lite här när det uppstod frågetecken.
Började samla på mig saker till bygget och tog till slut och styrde upp en besiktning så att jag skulle få köra den ett tag.
Blev väl en handfull tvår nu oxå då jag inte ens försökt att åtgärda alla fel som jag viste fanns.
Sedan började vi riva samma kväll
Det va nämligen bara några få dagar innan blackrace samt burnouttävling skulle gå av stapeln i Lycksele.
Ett hastbygge på ca 3dagar blev byggt, där en god vän stod för större delen av konstruerandet! (Många tack!!)
Bilen startades på lördag-natt sent som tusan, och han trycka lös en oljetillförsel till turbon under provkörningen.
Men på söndag så körde vi, efter lite strul som sig bör,
blackrace med ett resultat på 9,75 med rätt kass reaktionstid.
Burnouttävlingen sket sig dock då det började läka soppa innan
Sen hängde framtiden för nygen på en ganska skör tråd i slutet av sommaren.
Jag skulle börja plugga i luleå och bilen va fortfarande full av bekymmer, hade en köpare ett tag men det blev inget av.
Åkte hem varje helg under en dryg månads tid och fixade allt som va fel och sedan besiktades den utan problem.
Lite bra att veta på rost dock.
Laddtrycksdjävulen har ju ett stadit grepp om mig nu och turbon sitter på platts igen efter återmontering under Jul.
Det rör på sig ganska bra men bygger ett vansinningt tryck i kylsystemet,
och nu startar den inte längre heller
Troligtvis packningshaveri som jag ska försöka åtgärda i veckan.
Men nu till det roliga!
Ska skriva till en trevlig lista här men det får bli löpande text tillsvidare..
Motorn som ska i är en lika välanvänd som älskad m20b25, denna ska o-ringas i botten, samt få svarvade kolvar och m50 stakar.
Samt nya lager packningar ringar m.m Dyrt... *suck*
Motorstyrningen kommer ske genom ett MegaSquirt II V3.0
Som det ser ut nu blir det dubbla spridarrader och 12st 352cc spridare.
Bränslepumpen behöver troligtvis bytas ut även. Sedan blir det nog Wastefire med separata spolar.
Turbon är inte 100% klar ännu, men har just fått tag på en HX35 som jag köper om allt går som det ska.
Till den kommer ett grenrör byggas seriöst med pulssplitt osv. Handbyggd wastegate.
Intercooer av 2st saab 9000 cell-paket med svetsade gavlar. Samt en oljekyl från en 9-5.
Mer bilder kommer nog komma senare också.
Ska i helgen och handla en 320 som ska få agera donator-bil som jag kommer att plocka rätt mycke saker ifrån.
Bakvagnen och drivlinan från den kommer nog förflyttas och sitta så länge den håller. Samt framvagnsbalk och annat för att få ner sexan där det nu sitter en liten stackars fyra
Ska fortsätta skriva imorgon, men nu säger klockan för sent...
Förvänta er inte någon monsterfart på bygget då inte student-budgeten inte är så fet
Alla kommentarer är välkommna!
Mvh //Emil
Har nu varit medlem på detta forum ett tag och gillar det skarpt, men jag har inte tagit mig ork att skriva ihop något projekt ännu.
Kan ta allt lite kort från början.
Hösten -05 köpte jag en -88 318i av Jocke, BeeMeR här på forumet.
Den va perfekt busbil som tuktades hårt under vintern. Sänkfjädrädrar bilsteindämpare och aga-diff gjorde det ganska enkelt
Besiktningen i slutet av februrari (eller när det va jag orkade försöka) gick väl inte allt för bra... hade ett antal tvår att åtgärda.
Blev ganska lite gjort överlag sedan efterssom jag la ner tiden på min "projektbil".
Hursomhelst hade jag blivit rätt så inspirerad att försöka turbokonvertera fanstyget under våren och sommaren.
Sökte och läste väldigt mycket samt frågade Jocke och lite här när det uppstod frågetecken.
Började samla på mig saker till bygget och tog till slut och styrde upp en besiktning så att jag skulle få köra den ett tag.
Blev väl en handfull tvår nu oxå då jag inte ens försökt att åtgärda alla fel som jag viste fanns.
Sedan började vi riva samma kväll
Det va nämligen bara några få dagar innan blackrace samt burnouttävling skulle gå av stapeln i Lycksele.
Ett hastbygge på ca 3dagar blev byggt, där en god vän stod för större delen av konstruerandet! (Många tack!!)
Bilen startades på lördag-natt sent som tusan, och han trycka lös en oljetillförsel till turbon under provkörningen.
Men på söndag så körde vi, efter lite strul som sig bör,
blackrace med ett resultat på 9,75 med rätt kass reaktionstid.
Burnouttävlingen sket sig dock då det började läka soppa innan
Sen hängde framtiden för nygen på en ganska skör tråd i slutet av sommaren.
Jag skulle börja plugga i luleå och bilen va fortfarande full av bekymmer, hade en köpare ett tag men det blev inget av.
Åkte hem varje helg under en dryg månads tid och fixade allt som va fel och sedan besiktades den utan problem.
Lite bra att veta på rost dock.
Laddtrycksdjävulen har ju ett stadit grepp om mig nu och turbon sitter på platts igen efter återmontering under Jul.
Det rör på sig ganska bra men bygger ett vansinningt tryck i kylsystemet,
och nu startar den inte längre heller
Troligtvis packningshaveri som jag ska försöka åtgärda i veckan.
Men nu till det roliga!
Ska skriva till en trevlig lista här men det får bli löpande text tillsvidare..
Motorn som ska i är en lika välanvänd som älskad m20b25, denna ska o-ringas i botten, samt få svarvade kolvar och m50 stakar.
Samt nya lager packningar ringar m.m Dyrt... *suck*
Motorstyrningen kommer ske genom ett MegaSquirt II V3.0
Som det ser ut nu blir det dubbla spridarrader och 12st 352cc spridare.
Bränslepumpen behöver troligtvis bytas ut även. Sedan blir det nog Wastefire med separata spolar.
Turbon är inte 100% klar ännu, men har just fått tag på en HX35 som jag köper om allt går som det ska.
Till den kommer ett grenrör byggas seriöst med pulssplitt osv. Handbyggd wastegate.
Intercooer av 2st saab 9000 cell-paket med svetsade gavlar. Samt en oljekyl från en 9-5.
Mer bilder kommer nog komma senare också.
Ska i helgen och handla en 320 som ska få agera donator-bil som jag kommer att plocka rätt mycke saker ifrån.
Bakvagnen och drivlinan från den kommer nog förflyttas och sitta så länge den håller. Samt framvagnsbalk och annat för att få ner sexan där det nu sitter en liten stackars fyra
Ska fortsätta skriva imorgon, men nu säger klockan för sent...
Förvänta er inte någon monsterfart på bygget då inte student-budgeten inte är så fet
Alla kommentarer är välkommna!
Mvh //Emil