Scrazher - Turbomatar "Nygen"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Scrazher - Turbomatar "Nygen"
Hej allesammans.
Har nu varit medlem på detta forum ett tag och gillar det skarpt, men jag har inte tagit mig ork att skriva ihop något projekt ännu.
Kan ta allt lite kort från början.
Hösten -05 köpte jag en -88 318i av Jocke, BeeMeR här på forumet.
Den va perfekt busbil som tuktades hårt under vintern. Sänkfjädrädrar bilsteindämpare och aga-diff gjorde det ganska enkelt
Besiktningen i slutet av februrari (eller när det va jag orkade försöka) gick väl inte allt för bra... hade ett antal tvår att åtgärda.
Blev ganska lite gjort överlag sedan efterssom jag la ner tiden på min "projektbil".
Hursomhelst hade jag blivit rätt så inspirerad att försöka turbokonvertera fanstyget under våren och sommaren.
Sökte och läste väldigt mycket samt frågade Jocke och lite här när det uppstod frågetecken.
Började samla på mig saker till bygget och tog till slut och styrde upp en besiktning så att jag skulle få köra den ett tag.
Blev väl en handfull tvår nu oxå då jag inte ens försökt att åtgärda alla fel som jag viste fanns.
Sedan började vi riva samma kväll
Det va nämligen bara några få dagar innan blackrace samt burnouttävling skulle gå av stapeln i Lycksele.
Ett hastbygge på ca 3dagar blev byggt, där en god vän stod för större delen av konstruerandet! (Många tack!!)
Bilen startades på lördag-natt sent som tusan, och han trycka lös en oljetillförsel till turbon under provkörningen.
Men på söndag så körde vi, efter lite strul som sig bör,
blackrace med ett resultat på 9,75 med rätt kass reaktionstid.
Burnouttävlingen sket sig dock då det började läka soppa innan
Sen hängde framtiden för nygen på en ganska skör tråd i slutet av sommaren.
Jag skulle börja plugga i luleå och bilen va fortfarande full av bekymmer, hade en köpare ett tag men det blev inget av.
Åkte hem varje helg under en dryg månads tid och fixade allt som va fel och sedan besiktades den utan problem.
Lite bra att veta på rost dock.
Laddtrycksdjävulen har ju ett stadit grepp om mig nu och turbon sitter på platts igen efter återmontering under Jul.
Det rör på sig ganska bra men bygger ett vansinningt tryck i kylsystemet,
och nu startar den inte längre heller
Troligtvis packningshaveri som jag ska försöka åtgärda i veckan.
Men nu till det roliga!
Ska skriva till en trevlig lista här men det får bli löpande text tillsvidare..
Motorn som ska i är en lika välanvänd som älskad m20b25, denna ska o-ringas i botten, samt få svarvade kolvar och m50 stakar.
Samt nya lager packningar ringar m.m Dyrt... *suck*
Motorstyrningen kommer ske genom ett MegaSquirt II V3.0
Som det ser ut nu blir det dubbla spridarrader och 12st 352cc spridare.
Bränslepumpen behöver troligtvis bytas ut även. Sedan blir det nog Wastefire med separata spolar.
Turbon är inte 100% klar ännu, men har just fått tag på en HX35 som jag köper om allt går som det ska.
Till den kommer ett grenrör byggas seriöst med pulssplitt osv. Handbyggd wastegate.
Intercooer av 2st saab 9000 cell-paket med svetsade gavlar. Samt en oljekyl från en 9-5.
Mer bilder kommer nog komma senare också.
Ska i helgen och handla en 320 som ska få agera donator-bil som jag kommer att plocka rätt mycke saker ifrån.
Bakvagnen och drivlinan från den kommer nog förflyttas och sitta så länge den håller. Samt framvagnsbalk och annat för att få ner sexan där det nu sitter en liten stackars fyra
Ska fortsätta skriva imorgon, men nu säger klockan för sent...
Förvänta er inte någon monsterfart på bygget då inte student-budgeten inte är så fet
Alla kommentarer är välkommna!
Mvh //Emil
Har nu varit medlem på detta forum ett tag och gillar det skarpt, men jag har inte tagit mig ork att skriva ihop något projekt ännu.
Kan ta allt lite kort från början.
Hösten -05 köpte jag en -88 318i av Jocke, BeeMeR här på forumet.
Den va perfekt busbil som tuktades hårt under vintern. Sänkfjädrädrar bilsteindämpare och aga-diff gjorde det ganska enkelt
Besiktningen i slutet av februrari (eller när det va jag orkade försöka) gick väl inte allt för bra... hade ett antal tvår att åtgärda.
Blev ganska lite gjort överlag sedan efterssom jag la ner tiden på min "projektbil".
Hursomhelst hade jag blivit rätt så inspirerad att försöka turbokonvertera fanstyget under våren och sommaren.
Sökte och läste väldigt mycket samt frågade Jocke och lite här när det uppstod frågetecken.
Började samla på mig saker till bygget och tog till slut och styrde upp en besiktning så att jag skulle få köra den ett tag.
Blev väl en handfull tvår nu oxå då jag inte ens försökt att åtgärda alla fel som jag viste fanns.
Sedan började vi riva samma kväll
Det va nämligen bara några få dagar innan blackrace samt burnouttävling skulle gå av stapeln i Lycksele.
Ett hastbygge på ca 3dagar blev byggt, där en god vän stod för större delen av konstruerandet! (Många tack!!)
Bilen startades på lördag-natt sent som tusan, och han trycka lös en oljetillförsel till turbon under provkörningen.
Men på söndag så körde vi, efter lite strul som sig bör,
blackrace med ett resultat på 9,75 med rätt kass reaktionstid.
Burnouttävlingen sket sig dock då det började läka soppa innan
Sen hängde framtiden för nygen på en ganska skör tråd i slutet av sommaren.
Jag skulle börja plugga i luleå och bilen va fortfarande full av bekymmer, hade en köpare ett tag men det blev inget av.
Åkte hem varje helg under en dryg månads tid och fixade allt som va fel och sedan besiktades den utan problem.
Lite bra att veta på rost dock.
Laddtrycksdjävulen har ju ett stadit grepp om mig nu och turbon sitter på platts igen efter återmontering under Jul.
Det rör på sig ganska bra men bygger ett vansinningt tryck i kylsystemet,
och nu startar den inte längre heller
Troligtvis packningshaveri som jag ska försöka åtgärda i veckan.
Men nu till det roliga!
Ska skriva till en trevlig lista här men det får bli löpande text tillsvidare..
Motorn som ska i är en lika välanvänd som älskad m20b25, denna ska o-ringas i botten, samt få svarvade kolvar och m50 stakar.
Samt nya lager packningar ringar m.m Dyrt... *suck*
Motorstyrningen kommer ske genom ett MegaSquirt II V3.0
Som det ser ut nu blir det dubbla spridarrader och 12st 352cc spridare.
Bränslepumpen behöver troligtvis bytas ut även. Sedan blir det nog Wastefire med separata spolar.
Turbon är inte 100% klar ännu, men har just fått tag på en HX35 som jag köper om allt går som det ska.
Till den kommer ett grenrör byggas seriöst med pulssplitt osv. Handbyggd wastegate.
Intercooer av 2st saab 9000 cell-paket med svetsade gavlar. Samt en oljekyl från en 9-5.
Mer bilder kommer nog komma senare också.
Ska i helgen och handla en 320 som ska få agera donator-bil som jag kommer att plocka rätt mycke saker ifrån.
Bakvagnen och drivlinan från den kommer nog förflyttas och sitta så länge den håller. Samt framvagnsbalk och annat för att få ner sexan där det nu sitter en liten stackars fyra
Ska fortsätta skriva imorgon, men nu säger klockan för sent...
Förvänta er inte någon monsterfart på bygget då inte student-budgeten inte är så fet
Alla kommentarer är välkommna!
Mvh //Emil
Last edited by Scrazher on 03 Feb 2007, 00:03, edited 1 time in total.
nice emil! så du har så stora planer för den
trodde du skulle plåga 4:an en sommar till
trodde du skulle plåga 4:an en sommar till
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
Fanzy wrote:nice emil! så du har så stora planer för den
trodde du skulle plåga 4:an en sommar till
Stora planer vet jag väl inte, mycket är bara för att jag är intresserad
och tar detta som ett utmärkt sätt att lära mig såå mycket mer.
Men det är väl min förhoppning att de flesta också ska tro
Pga av dig och uffe så kanske jag har möjlighet att få ihop något utan att
behöva käka hårdbröd och vatten varje dag framöver...
Många tack redan nu till Lyckselebildemontering / Ulf som har fixat utmärkt kurs på saker många gånger tidigare!
Sen att han använder en av mina bilder på hans föredetta e46 M3 tycker jag passar riktigt fint oxå
peppe wrote:Det blir nog king, blir ett par turbo beemers i Lycksele i sommar, man får leta sig upp dig och rejsa lite kanske
Jo det blir ju ett helt gäng faktist Bara du kommer upp och rääjsar, själv kommer jag i sommar köra efter teorin "bredast vinner"
Nog med effekt för att rå på folk kommer jag ändå inte ha så.
det blir inge uppdatering av bilen då?
rosa lack mm..?
rosa lack mm..?
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
Fanzy wrote:det blir inge uppdatering av bilen då?
rosa lack mm..?
Antingen blir det norsk-krom för fulla muggar... kanske nya dörrar (har ni några till en 2 dörrars e30?) och en framskärm..
Men har sådanahära plastskärmar och grejjor på gång... men då äre inte nå sleeper längre
Fast å andra sidan plast=lätt=gå fortare...
Men det blir nog fortsättningen på mattsvarthuvstuket, med svart tak och baklucka också.
hehe okej ;P
nja höger dörrar har vi
men ingen vänster, och inga skärmar heller. :/
kör på plast =) som du säger. lätt=åka fort
nja höger dörrar har vi
men ingen vänster, och inga skärmar heller. :/
kör på plast =) som du säger. lätt=åka fort
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
Blev lite småpill igår då jag fick hjälp att svetsa igen lite "onödigt" på spjället.
Svarvade bort lite material från kanten för att få bättre möjlighet att dra fast klammer sedan. Samt fräste av förvärmningen, svetsade igen det hålet. Och tog av lite på det till tomgångsmotorn.
Så nu är mitt spjällhus "gardeserat" också
Medan Robert svetsade åt mig (tack!) så ställde jag mig och rengjorde samt puttsade lite på termostathuset under tiden.
Fanzy wrote:hehe okej ;P
nja höger dörrar har vi Very Happy
men ingen vänster, och inga skärmar heller. :/
kör på plast =) som du säger. lätt=åka fort Wink
Jag ska köpa på mig en reservdelsbil som jag kommer stjäla skärmar och lite annat ifrån. Men är en 4-dörrars så dom passa tyvvär inte
Så vill någon byta 2-dörrars mot 4:a så är jag sugen!
Har skickat iväg ett mail nu, så får väl se om det blir ett plast-m3 kitt nu oxå...
Skulle vara roligt med plast-huv och bagage oxå.. får se om jag orkar gjuta upp det.
Booonie wrote:ser ju bra ut
Tackar Passar på att fixa till lite saker medans jag inte kan göra något vettigare. Plockade isär startmotorn ikväll för att inse att det va bara kaka av alla kol... måste ordna nytt. Sen har jag rengjort ventilkåpan och ska väl skaffa lite färg imorgon.
Vi får ta och göra upp om stakarna framöver väl!?
Scrazher wrote:Booonie wrote:ser ju bra ut
Tackar Passar på att fixa till lite saker medans jag inte kan göra något vettigare. Plockade isär startmotorn ikväll för att inse att det va bara kaka av alla kol... måste ordna nytt. Sen har jag rengjort ventilkåpan och ska väl skaffa lite färg imorgon.
Vi får ta och göra upp om stakarna framöver väl!?
jo då
säg till när du vill ha dom
dom ligger på vinden och skräpar
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
Demonterade startmotorn i förrgår för att rengöra och lackera och tur va nog det. När jag öppnade startmotorn så hittade jag ena kolet nära drevet.. Och de andra 3 va totalslut.
Så går det få tag på hela bakstycket med kol och allt i startmotorn och byta ut det? Eller blir det blir billigare att köpa en bättre beg? Har inte svängt förbi någon tillbehörsfirma än, men kan ju höra om någon vet här först?
Så går det få tag på hela bakstycket med kol och allt i startmotorn och byta ut det? Eller blir det blir billigare att köpa en bättre beg? Har inte svängt förbi någon tillbehörsfirma än, men kan ju höra om någon vet här först?
Idag fick jag brev på posten med fyra spridare. Fyra undrar ni kanske då, jao för att jag redan har 4:a och ska sedan köpa 4:a till (kanske av en kompis). Så det blir totalt 12st, med andra ord 2rader.
Spridarna är Röda Saab 431:or som leverar runt 350cc
Efter helgen kommer det nog upp lite Aluminium så att vi kan börja tillverka fästen för andra raden spridare också.
Föresten va det ingen som hade någon kommentar ang Startmotorn?