Page 1 of 1

Drev slitage M106/M30

Posted: 11 Dec 2014, 23:42
by Scharf
Håller på att bygga ihop min M106 motor och har lite funderingar ang dreven.
Samtliga drev (kam,oljepump samt vev) har slitage så att "topparna" på dreven har blivit spetsiga och vassa istället för att ha en "platå". Kam och dreven på veven har slitage från 2 håll både på sidan samt bortnöt "platå".
Kam/oljepumps drev är ju inga konstigheter att byta, men hylsan på vevaxeln känns jobbigare och overkill. Någon som har bytt den? Eller är det kanske helt onödigt? Letade lite info men verkar inte vanligt att byta den direkt.

Vad säger ni? :roll:

Denna hylsa. (Platt yta på topparna)
Image

Lånad bild (mina är möjligtvis något värre spetsar på)
Image

Re: Drev slitage M106/M30

Posted: 16 Dec 2014, 10:27
by erikjakan
Byt, inge kul med rappande kedja..

Re: Drev slitage M106/M30

Posted: 16 Dec 2014, 22:38
by Scharf
De blev så, känns inte som att de va värt att spara dom kronorna!
mvh

Re: Drev slitage M106/M30

Posted: 17 Dec 2014, 13:58
by baumii
vart hittade du de dreven att köpa? Söker också fast till m50b25

Re: Drev slitage M106/M30

Posted: 17 Dec 2014, 19:11
by Scharf
Kollade reservdels nr på realoem och beställde genom schmiedmann.

Re: Drev slitage M106/M30

Posted: 17 Dec 2014, 21:57
by Nisse Järnet
Jag köpte på BMW :)