Drev slitage M106/M30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Scharf
Posts: 11
Joined: 21 Oct 2012, 18:29
Location: Västervik

Drev slitage M106/M30

Post by Scharf »

Håller på att bygga ihop min M106 motor och har lite funderingar ang dreven.
Samtliga drev (kam,oljepump samt vev) har slitage så att "topparna" på dreven har blivit spetsiga och vassa istället för att ha en "platå". Kam och dreven på veven har slitage från 2 håll både på sidan samt bortnöt "platå".
Kam/oljepumps drev är ju inga konstigheter att byta, men hylsan på vevaxeln känns jobbigare och overkill. Någon som har bytt den? Eller är det kanske helt onödigt? Letade lite info men verkar inte vanligt att byta den direkt.

Vad säger ni? :roll:

Denna hylsa. (Platt yta på topparna)
Image

Lånad bild (mina är möjligtvis något värre spetsar på)
Image
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Drev slitage M106/M30

Post by erikjakan »

Byt, inge kul med rappande kedja..
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Scharf
Posts: 11
Joined: 21 Oct 2012, 18:29
Location: Västervik

Re: Drev slitage M106/M30

Post by Scharf »

De blev så, känns inte som att de va värt att spara dom kronorna!
mvh
baumii
Posts: 47
Joined: 03 Feb 2014, 09:54
Location: Lidköping

Re: Drev slitage M106/M30

Post by baumii »

vart hittade du de dreven att köpa? Söker också fast till m50b25
Scharf
Posts: 11
Joined: 21 Oct 2012, 18:29
Location: Västervik

Re: Drev slitage M106/M30

Post by Scharf »

Kollade reservdels nr på realoem och beställde genom schmiedmann.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Drev slitage M106/M30

Post by Nisse Järnet »

Jag köpte på BMW :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply