M50 Turbobygge, shoppinglista för motor samt drivlina.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Loke

M50 Turbobygge, shoppinglista för motor samt drivlina.

Post by Loke »

Hej!

Jag kommer att påbörja mitt första turbobygge som ska i en projektbil under vintern. Planerna är M50b25 (icke vanos), e34 framvagn och e36 bakvagn. Bak- samt framvagnsvalen är på grund av att måtten stämmer väldigt bra med bilen som delarna ska ner i. Nu behöver jag lite tips samt en inköpslista på de delar som jag behöver för att få en "skottsäker" drivlina med 400whp.

Ni får gärna ge tips om vilken diff man bör använda, samt matchande delar till drivlinan som delarna ska ner i. Måtten på bilen som delarna ska ner i stämmer väldigt bra, bortsett från längden. E36 har en hjulbas som är 98mm längre, vilket gör att motorn kommer hamna väldigt långt fram om jag väljer att köra med e36 kardan. Har ni tips på någon kortare sådan, från annan bilmodell?

De delarna som jag vet att jag behöver är följande, bortsett från fram- samt bakvagn:

Bränslepump
BTR
Turbogrenrör
Insug, fungerar original?
IC
Tryckrör
Värre spridare, ska man räkna på 1cc per hk?
Annat sprut, kommer Megasquirt att fungera, eller rekommenderas annat, i så fall vilket?
Turbo, vilken storlek skulle ni rekommendera?

Syftet med bilen och själva bygget är främst att få kunskap och lära mig hur saker och ting fungerar samt att få erfarenhet.

Tack på förhand!

/L
xelerator

Re: M50 Turbobygge, shoppinglista för motor samt drivlina.

Post by xelerator »

Hej o välkommen..

Detta kommer du få höra förr eller senare så here it goes.
Läs läs läs.
Finns så mycket att du har från nu till jul att läsa om du så vill.
Alla frågor gällande spridare, insug, turbo etc har diskuterats i otaliga trådar.

Några tips o råd längs vägen då.
Iom att detta är ditt första bygge, börja då med en setup som många kört med tidigare.
Du kommer lära dig massor på vägen, därefter utvecklar du det hela vidare.

Kör inte nån secret agent stuk när du beskriver vad du ska bygga. Särskilt när du behöver så mycket hjälp med "hur" du ska bygga.
Ge så mycket info som du kan, detta gör det enklare att få hjälp.
Folk här kan mer än enbart BMW..
Hemlig kan du vara när du e gammal veteran ;)..

Gällande det du frågat nu, börja med så mycket som möjligt original. Dvs insug, btr, fuelrail,spjällhus etc.
IC funkar de flesta som säljs idag.
Turbo K27, hx35, s200 etc klarar dina effektmål.
Spridare tex Siemens deka 630cc, finns massa andra alt oxo.

Köp det sprut som du kan få mest support med, ms funkar om du har hjälp. Skulle aldrig rekommendera det för någon som inte hållit på med el o styrsystem tidigare, särskilt utan support.
Kör oöppnat maskin till en början, få den att funka. När du ska ladda på, byt till en bättre packning tex cooperring o kör tills det rasar ;).

Lycka till.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Post Reply