Page 1 of 4

525i -90 Turbo

Posted: 01 Feb 2007, 19:02
by BeEmVe
INFO

Bilen:
BMW 525i -90 e34
M20B25 = 170hk
5vxl manuell
Färg: Islandsgrönmetallic
Inredning: Grå/tyg


Motor:
Original styrsystem
M3 3.0 spridare
3mm MLS Topppackning
ARP Toppbult
KKK K14 Turbo (liten) (Nyrenoverad)
PPF M20 turbogrenrör
38mm dump (återcirkulerande)
Progressiv BTR 1-1.4
535 lmm
Helt ny koppling (tryckplatta, lamell, urtrampningslager)
Helt ny renoverad originaltopp (inte kört en meter)
IC från motornord (stor)
Boostcontroll i cupèn
Laddtryck, Oljetryck-mätare från dahlhems
Oljekyl (ca 8 rader)
Oljefilteradapter

Hjul:
JP-Fälgar 225/45 17"


En bild på hur bilen ser ut.. kommer nog se likadan ut efter projektets slut också, förutom lamporna som ska byta väldigt snart och alla cromade lister ska bli svarta,men prio 1 är alltid motorn :P

http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00057.jpg

Posted: 01 Feb 2007, 19:09
by BeEmVe
Har kommit en bit på vägen redan men jag tänkte att de kunde vara kul och slänga upp en projekttråd.

De som jag inte har än av detta är BTR, lmm och tryckplattan.. men BTR är beställt idag :P


Här e lite bilder på motorn som den ser ut nu.. den e nästan klar, bara lite småsaker kvar att göra på den..
http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00052.jpg
http://i179.photobucket.com/albums/w293/krumeluren/DSC00046.jpg

Posted: 01 Feb 2007, 19:13
by BeEmVe
Kanske ska köpa en bakvagn, diff från en e34 M5 -89..

Någon som vet om det passar bolt on?
eller inte, i så fall vilka mod måste man göra för att få det att passa

Mvh

Posted: 01 Feb 2007, 19:16
by Zwofurti
Vad är en K14 turbo för en? räcker till?

Sitter på?

Posted: 01 Feb 2007, 19:17
by BeEmVe
vet inte vilken bil den sitter på men den e väldigt liten och räcker max till kanske 300hk

Posted: 01 Feb 2007, 19:38
by Nisse Järnet
Ser ju jävligt bra ut det där :)

Posted: 01 Feb 2007, 20:02
by BeEmVe
tack :D

Men de e mycket kvar innan bilen går :P

Posted: 01 Feb 2007, 22:01
by birro
ser mycket bra ut :) se till att få ihop den nu så vi kan ut och åka

Posted: 01 Feb 2007, 23:03
by BeEmVe
hehe.. mm. då e de nog dags för dig att få tummen ur röven och börja på ditt bygge :lol:

Posted: 02 Feb 2007, 14:41
by BeEmVe
någon som vet om det spelar någon roll vilken av anslutningarna på turbon som är returen?

hoppas på att det är den ovala anslutningen eftersom det är den ända jag kan rikta neråt.. :wink:

Posted: 02 Feb 2007, 17:09
by Nisse Järnet
Ja det spelar roll!

Posted: 02 Feb 2007, 18:00
by BeEmVe
oki :P

Posted: 03 Feb 2007, 16:09
by BeEmVe
har stött på lite problem idag..

Måste man använda kallstartsventilen och ingångarna på sidan av spjällhuset eller kan man plugga igen allt?

Utgången som sitter på högersidan av spjällhuset har jag för mig är till bromsservot, och den måste jag väl ha kvar

någon som kan hjälpa?

Posted: 04 Feb 2007, 11:35
by BeEmVe
ingen??

Posted: 04 Feb 2007, 12:41
by Zwofurti
De två på högersidan, dvs närmast torpeden är till bromsservot, de två som pekar bakåt är till förvärmningen av spjället, den stora längre fram är till tomgångsmotorn!

Posted: 04 Feb 2007, 13:49
by BeEmVe
aha ok :)

men måste jag ha allt detta? antar att jag måste ha servot inkopplat och tomgångsmotorn, men förvärmningen av spjället? kan jag plugga de?

jag kommer ju inte använda mig av insugsbälgen och därför vill jag ha så lite anslutningar i tryckrören som möjligt.
eller vad tycker ni?

mvh

Posted: 04 Feb 2007, 16:20
by Tysken
Förvärmningen är ju vattenledningar så de har ingen anslutning på gummibälgen. Dessa kan alltså sitta kvar.