Hej!
Är relativt ny i BMW världen och skulle behöva lite hjälp.
Har en E21 318 som är överladdad. Vill i förebyggande syfte byta till en växellåda från en m30 som förhoppningsvis kommer hålla lite bättre. Det jag undrar är, hur blir utväxlingen efter jag bytt låda? Jag upplever idag med en 5vxl m10 låda väldigt korta växlar och man får växla ofta. Blir det längre växlar med m30 lådan? Bakaxeln är original så utväxlingen är standard 318. Sen har jag läst att kardanen inte kommer passa rakt på m30 lådan heller, vad kommer jag att behöva? Finns det en kardan från någon annan BMW som passar?
Tacksam för alla svar!Med vänlig hälsning, Oskar
M10 med 535 låda
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: M10 med 535 låda
Både din E21 låda (även E30) och M30 lådorna har överväxel på femman. Visst kan det kanske skilja något lite mellan, men troligen inte så det märks.
Att du upplever den som kort i växlarna beror på 318 utväxlingen i diffen (troligen 4,11:1). Byt till tex 323 (3,45:1) diff så får du mkt längre växlar och högre toppfart.
Mellanaxel lär du få pussla ihop nåt.
Att du upplever den som kort i växlarna beror på 318 utväxlingen i diffen (troligen 4,11:1). Byt till tex 323 (3,45:1) diff så får du mkt längre växlar och högre toppfart.
Mellanaxel lär du få pussla ihop nåt.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.