Ni som byggt/bygger egna, hur gör ni när ni ska göra ett insåg? Bygger ni en låda och hoppas på att det blir bra? (lite ironi).
En del designs känns dumma man sett.
Mvh
Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Kristoffer Kamberg
0735983825
0735983825
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
då lyfter jag frågan varför inte fler kör med orginalinsug, typ M3 el M5 på fler bilar? Kan ju knappast bli mycket mer optimalt än så än att bygga ett haldant plenum som flödar kanske sämre än ett orginal
M535 E28 Achatgrün -85 M106
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
reyland wrote:då lyfter jag frågan varför inte fler kör med orginalinsug, typ M3 el M5 på fler bilar? Kan ju knappast bli mycket mer optimalt än så än att bygga ett haldant plenum som flödar kanske sämre än ett orginal
Finns inte så många såna till salu ute, men det är ju fint med separata spjäll .
Nån som bytt insug (egenbyggd) och kollat effektökningen mot original?
Kristoffer Kamberg
0735983825
0735983825
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Jag känner till en som hade en m20 med ca800whp, han fick sämre effekt och register med hemmabyggd plenum. Han bytte tillbaka till Orginal och körde så istället.
Så jag tror att man ska veta vad man håller på med om man ska bygga ett eget.
//Erik
Så jag tror att man ska veta vad man håller på med om man ska bygga ett eget.
//Erik
Erik W
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Många bygger, får fin effekt men okörbart på allt annat än fullt öppet spjäll
vinklen på insugen blir ofta skräp pga platsbrist eller att de byggs bara efter formen man sett många gånger förut, oftast dåligt optimerat, så när spjället står allt annat än fullt öppet så riktas luften så vissa av cylindrarna missar mängder med luft och därmed en okörbar maskin på låglast
Ska man bygga ett eget plenum SKA man ha tillgång till en flödesbänk där du kan mäta fram luftflödet på varje cylinder vid allaspjällägen
Att bara bygga på måfå och höfta är väl bland de mest vanliga felen folk gör i dagsläget
mvh
vinklen på insugen blir ofta skräp pga platsbrist eller att de byggs bara efter formen man sett många gånger förut, oftast dåligt optimerat, så när spjället står allt annat än fullt öppet så riktas luften så vissa av cylindrarna missar mängder med luft och därmed en okörbar maskin på låglast
Ska man bygga ett eget plenum SKA man ha tillgång till en flödesbänk där du kan mäta fram luftflödet på varje cylinder vid allaspjällägen
Att bara bygga på måfå och höfta är väl bland de mest vanliga felen folk gör i dagsläget
mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Finns ju mängder utav trådar med insugsbyggen. Men det är ju bara att läsa på lite och titta på hur välkända motorbyggare har utformat sina plenum. Många som bygger räknar nog inte på runnerslängder osv, därav värdelösa insug. Men har du lite vett i skallen så ska du nog klara av att bygga ihop ett eget som funkar utmärkt
- Danneeandersson
- Posts: 989
- Joined: 03 Sep 2011, 14:52
- Location: Finspång
Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?
Fliker in med en insugsfråga. Hur länge orkar m50 originalinsug med? Mvh
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.