Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Kamberg
Posts: 42
Joined: 14 Dec 2011, 16:08
Location: Linköping

Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by Kamberg »

Ni som byggt/bygger egna, hur gör ni när ni ska göra ett insåg? Bygger ni en låda och hoppas på att det blir bra? (lite ironi).
En del designs känns dumma man sett.

Mvh
Kristoffer Kamberg
0735983825
User avatar
reyland
Posts: 117
Joined: 09 Oct 2011, 18:13

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by reyland »

då lyfter jag frågan varför inte fler kör med orginalinsug, typ M3 el M5 på fler bilar? Kan ju knappast bli mycket mer optimalt än så än att bygga ett haldant plenum som flödar kanske sämre än ett orginal
M535 E28 Achatgrün -85 M106
Kamberg
Posts: 42
Joined: 14 Dec 2011, 16:08
Location: Linköping

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by Kamberg »

reyland wrote:då lyfter jag frågan varför inte fler kör med orginalinsug, typ M3 el M5 på fler bilar? Kan ju knappast bli mycket mer optimalt än så än att bygga ett haldant plenum som flödar kanske sämre än ett orginal

Finns inte så många såna till salu ute, men det är ju fint med separata spjäll :).

Nån som bytt insug (egenbyggd) och kollat effektökningen mot original?
Kristoffer Kamberg
0735983825
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by Wärniss »

Jag känner till en som hade en m20 med ca800whp, han fick sämre effekt och register med hemmabyggd plenum. Han bytte tillbaka till Orginal och körde så istället.

Så jag tror att man ska veta vad man håller på med om man ska bygga ett eget.

//Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by Dajb »

Många bygger, får fin effekt men okörbart på allt annat än fullt öppet spjäll
vinklen på insugen blir ofta skräp pga platsbrist eller att de byggs bara efter formen man sett många gånger förut, oftast dåligt optimerat, så när spjället står allt annat än fullt öppet så riktas luften så vissa av cylindrarna missar mängder med luft och därmed en okörbar maskin på låglast

Ska man bygga ett eget plenum SKA man ha tillgång till en flödesbänk där du kan mäta fram luftflödet på varje cylinder vid allaspjällägen

Att bara bygga på måfå och höfta är väl bland de mest vanliga felen folk gör i dagsläget


mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
kakiiis
Posts: 144
Joined: 09 Dec 2006, 23:33
Location: Kalmar

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by kakiiis »

Finns ju mängder utav trådar med insugsbyggen. Men det är ju bara att läsa på lite och titta på hur välkända motorbyggare har utformat sina plenum. Många som bygger räknar nog inte på runnerslängder osv, därav värdelösa insug. Men har du lite vett i skallen så ska du nog klara av att bygga ihop ett eget som funkar utmärkt ;)
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: Bygga insåg/plenum, nåt man bör tänka på?

Post by Danneeandersson »

Fliker in med en insugsfråga. Hur länge orkar m50 originalinsug med? Mvh
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply