Motorbygge m50b25 vanos

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
robbansj

Motorbygge m50b25 vanos

Post by robbansj »

Tja. Jag förmodar att det finns många trådar om just detta och även projekt där man kan läsa sig till vad som är en bra motorsetup. Men, efter en bra stunds sökande så ger jag upp och skriver direkt en tråd och frågar efter en hjälpande hand till just min motor.

Bilen i fråga är en e28m535 som jag håller på att rädda från döden. Befintliga 3,5an ska ur och i ska det en m50 med snurra.

Jag har byggt turbo i vr6orna jag har haft och där med väldigt goda resultat, dock hjälper det mig inte jättemycket i valet av setup till bmwn då jag alltid kört och byggt smidd motor.

Motorn kommer komma från en e34 525 som gått drygt 20k mil. Målet är till en början ca 500 hjulhästar. Frågan då är ungefär hur mycket en relativt orörd m50b25 klarar, jag vet att det såklart kan haverera vid första gaspådraget oavsett vad antalet hästar ligger på.

Planen är då att riva bort och plana toppen, använda mig av mls packning och montera med nya kedjor och packningar och sedan prova mig fram. Vad är rekomenderat att göra i övrigt? Andra kolvar från annan modell? Annan vev? Annan kamaxel på avgassidan? Svetsa topp?

Behövs det smidda prylar är det inget jätteproblem men skulle bara underlätta om det höll endå.

Tacksam för svar och tips som ges, och ursäktar för ev ännu en tråd ang motorbygge på en b25.

//robban
Nisse Järnet

Re: Motorbygge m50b25 vanos

Post by Nisse Järnet »

Varför MLS?

Ett annat alternativ är ju att lägga sig på ~400whp med helt oöppnad motor, det brukar hålla rätt bra :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
robbansj

Re: Motorbygge m50b25 vanos

Post by robbansj »

Nisse Järnet wrote:Varför MLS?

Ett annat alternativ är ju att lägga sig på ~400whp med helt oöppnad motor, det brukar hålla rätt bra :)
Coopering ett smartare alternativ? Känna som att ifall jag lägger mig på 400 kommer jag vilja vrida ur mer vilket säkerligen resulterar i ras det med...
Post Reply