Page 1 of 3
E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 13:08
by Clew
Hej!
Har hängt här och läst länge men har inte varit så aktiv, så jag tänkte jag skulle presentera min bil här.
Bilen är en 518i från 1985 som jag köpte 2011 då den stått avställd i 5 år, lite halvtaskigt skick rent maskinellt men karossen var rätt fräsch så jag tyckte det var ett lämpligt objekt.
Skaffade sedan en riktig garageplats tillsammans med BusE här på forumet (missa inte hans projekttråd med hans brutala E21 S50 Turbo) och satte igång med projektet.
Det som jag har gjort innan bilderna i denna tråd:
* Tagit ner bakvagn samt lagat rost i trösklar och silentblocksinfästning
* Renoverat en 535 bakvagn samt monterat denna
* Monterat nyrenoverade E34 540i bromsar runt om
* Byggt egna coilovers
* Köpt BBS RS 16x9 samt 16x10 fälgar (RS022 samt RS076)
Såhär såg bilen ut efter det i somras:
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 13:19
by Clew
Efter detta var bilen mer eller mindre klar utseendemässigt men det gick ju inte att åka runt med M10-motor...
Hade ett tomt M52-block ståendes så det blev ju perfekt att måtta med:
Gjorde motorfästen i grenrörsdelar då jag hade det liggande, borde bli stabilt (jag är ingen licenssvetsare direkt men det blev genombränt och bra iaf...)
Har förstärkt dessa med lite trekantsplåtar efter detta.
ZF-låda från E39 528i, kuddar från E39, balk från skrotlådan (troligtvis 524td?)
Lite rost hittades också i infästningen till framskärmen på förarsidan:
Lite kap och svets:
Slipar ner det lite, det vart helt OK!:
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 13:21
by Clew
Sen började grenrörsbygget! Då det är väldigt ont om plats med M50-lutning och jag vill ha så lika långa rör som det går så har jag valt att bygga ett 3-2-1-grenrör.
Primärrören är 42mm som går ihop tre och tre till ett 60mm (blir ungefär samma area).
Bygge av kollektorer:
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 13:27
by Clew
Mer bilder på grenrörsbygget.
TIG-at kollektorer:
Utprovning av turbons placering:
Gjort en jigg och börjat med första tre cylindrarna:
Första halvan klar:
Lite provmontering, fick ta bort lite i övre delen av rambalken, detta kommer att boxas igen och förstärkas:
Grenrör uppunktat:
Testmonterade turbon efter att grenröret blev uppunktat:
Väldigt nöjd hittills! Tack till Joni (BusE) som gjorde det mesta åt mig och som nu ska TIGa ihop allting åt mig!
Han var lite tveksam när jag började prata om designen med lika längder osv. och tyckte nog jag krånglade till det lite, men det vart precis som jag önskade!
Grymt bra jobb, tack igen!
Kommer att köra med turbon på bild som är en Kinugawaturbo, jag vet att det låter som kinaskräp men det är ett japanskt företag som bygger hybridturbos av Mitsubishidelar.
Detta är på Mitsubishispråk en TD06H-25G, måtten på denna är 60/78 mm på kompressorsidan och 58/67 mm på avgas.
Då TD04 turbos är bra grejer så tänker jag då att detta borde hålla fint också, men de är ju rätt oprövade så kanske blir det en flopp, det visar sig!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 13:32
by Clew
Har lagt igen det som jag fick kapa bort i rambenet:
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 16:32
by niclasmann
Riktigt intressant bygge
Vad ska du köra för recept i motorn?
/Niclas
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 17:12
by Clew
niclasmann wrote:Riktigt intressant bygge
Vad ska du köra för recept i motorn?
/Niclas
Tackar! Blir inga märkvärdiga delar i motorn till att börja med iaf.
* M50B25 IV bottendel med alla slitdelar bytta
* Något svarvade kolvar (ca 9,2:1 i komp)
* Originalstakar
* IV topp med omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug
* O-ringat block med ARP-bultar
Det var 5 år sedan jag byggde bottendelen, skulle inte o-ringat eller svarvat kolvar i dagsläget.
Toppen är ett hopplock från flera maskiner, kör IV ventiler och fjädrar, Vanos kambryggor/lyftare, omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug.
M54B30 kammen har samma spec som en IV insugskam, men med fördelen att jag kan ha Vanos på. Blir som dubbla insugskammar fast med aktiv vanos med andra ord.
Min förhoppning är att det blir ett väldigt fint register och ca 400whp.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 17:22
by niclasmann
Clew wrote:niclasmann wrote:Riktigt intressant bygge
Vad ska du köra för recept i motorn?
/Niclas
Tackar! Blir inga märkvärdiga delar i motorn till att börja med iaf.
* M50B25 IV bottendel med alla slitdelar bytta
* Något svarvade kolvar (ca 9,2:1 i komp)
* Originalstakar
* IV topp med omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug
* O-ringat block med ARP-bultar
Det var 5 år sedan jag byggde bottendelen, skulle inte o-ringat eller svarvat kolvar i dagsläget.
Toppen är ett hopplock från flera maskiner, kör IV ventiler och fjädrar, Vanos kambryggor/lyftare, omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug.
M54B30 kammen har samma spec som en IV insugskam, men med fördelen att jag kan ha Vanos på. Blir som dubbla insugskammar fast med aktiv vanos med andra ord.
Min förhoppning är att det blir ett väldigt fint register och ca 400whp.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Låter som ett bra recept till och börja med!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 17:23
by BusE
Äntligen!
Kul och hjälpa dig emellan efter all el du kopplat både på gamla e28 och nu e21an!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 17:45
by Clew
BusE wrote:Äntligen!
Kul och hjälpa dig emellan efter all el du kopplat både på gamla e28 och nu e21an!
Utan dig hade jag inte kommit såhär långt hittills och grenröret hade sett ut som skit!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 07 Nov 2014, 22:37
by Jens92
Clew wrote:
* M50B25 IV bottendel med alla slitdelar bytta
* Något svarvade kolvar (ca 9,2:1 i komp)
* Originalstakar
* IV topp med omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug
* O-ringat block med ARP-bultar
Min förhoppning är att det blir ett väldigt fint register och ca 400whp.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Mitt bygge var ganska likt som det du beskriver.
Jag hade dock m52b28 vev och kolvar samt ickevanos stakar.
Men ganska lika topp med m54 insugskam och ickevanos insugskam kam på avgassidan. Putsat till kanalerna på insug och avgas bara en liten smula också.
Vid mappning på ppf så nämnde Ärtan att han tyckte den gav ganska mycket effekt på lite ladd. Ungefär 430whp på 0,75 bar om jag inte minns fel
Valde sen att stanna vid 505whp som blev vid ett ladd på 1.15 bar
Med det sagt så tror jag starkt på att du med lätthet får ut de 400 körbara hästar du söker
Lycka till med bygget!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 08 Nov 2014, 22:59
by Clew
Jens92 wrote:Clew wrote:
* M50B25 IV bottendel med alla slitdelar bytta
* Något svarvade kolvar (ca 9,2:1 i komp)
* Originalstakar
* IV topp med omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug
* O-ringat block med ARP-bultar
Min förhoppning är att det blir ett väldigt fint register och ca 400whp.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Mitt bygge var ganska likt som det du beskriver.
Jag hade dock m52b28 vev och kolvar samt ickevanos stakar.
Men ganska lika topp med m54 insugskam och ickevanos insugskam kam på avgassidan. Putsat till kanalerna på insug och avgas bara en liten smula också.
Vid mappning på ppf så nämnde Ärtan att han tyckte den gav ganska mycket effekt på lite ladd. Ungefär 430whp på 0,75 bar om jag inte minns fel
Valde sen att stanna vid 505whp som blev vid ett ladd på 1.15 bar
Med det sagt så tror jag starkt på att du med lätthet får ut de 400 körbara hästar du söker
Lycka till med bygget!
Okej, det låter ju lovande!
Har putsat lite i min också, men mest för att matchporta och jämna till där det var ojämnheter från gjutningen.
Minns du hur du ställde kammarna på ett ungefär?
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 08 Nov 2014, 23:16
by Nisse Järnet
Snyggt!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 08 Nov 2014, 23:26
by Jens92
Clew wrote:
Okej, det låter ju lovande!
Har putsat lite i min också, men mest för att matchporta och jämna till där det var ojämnheter från gjutningen.
Minns du hur du ställde kammarna på ett ungefär?
Även putsningen i toppen låter ganska likt det jag gjorde i så fall.
Jag ställde ventilerna 1mm öppna i öd på både insug och avgas mätt på tryckarna på 6an's cylinder.
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 10 Nov 2014, 09:54
by Clew
Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Det var en 2.8 också då gissar jag?
Känns som helrätt kombination om man bara vill använda originalkammar, har inte läst om någon som kört så innan men det är ju skönt att höra att det redan är beprövat
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 10 Nov 2014, 17:29
by Nisse Järnet
Clew wrote:Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Det var en 2.8 också då gissar jag?
Känns som helrätt kombination om man bara vill använda originalkammar, har inte läst om någon som kört så innan men det är ju skönt att höra att det redan är beprövat
Nää 2.5
Fast han kör inte aktiv vanos kom jag på nu så du lär få bättre register
Re: E28 518i M50 Turbo
Posted: 10 Nov 2014, 18:06
by Clew
Nisse Järnet wrote:Clew wrote:Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Det var en 2.8 också då gissar jag?
Känns som helrätt kombination om man bara vill använda originalkammar, har inte läst om någon som kört så innan men det är ju skönt att höra att det redan är beprövat
Nää 2.5
Fast han kör inte aktiv vanos kom jag på nu så du lär få bättre register
Det låter ju nästan för bra för att vara sant! Får se hur långt jag vågar gå med originalkolvar, 1 bar lär jag ju köra minst iaf.