BMW E36 325 Turbo Projekt!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Ezebest

BMW E36 325 Turbo Projekt!

Post by Ezebest »

Image
Tja allihopa! :D
Jag är en kille på 20 Vintrar strax, som bor i stockholm, närmare sagt i Haninge. Tjänar idag mina pengar på att jobba som "Fordonstekniker" som det så fint heter. Jobbar med Volkswagen Transportbilar på auktoriserad verkstad.

Mitt intresse för motorer började vid 13års åldern då man började pula med olika vrak man hittade.. allt med motorer var kul, och även så är det idag heheh :lol:
Så när moppetiden kom så satt man nog mer på moppesadeln än vad man låg i sängen..
Håller även på med Stuntåkning på fritiden som jag har gjort väldigt länge nu, om ni är intresserade så kolla länken : http://www.youtube.com/watch?v=ThQV27bCNHw" onclick="window.open(this.href);return false; (Ja de stämmer, var sponsrad av aprillia förr).
Image

Nog om det och nu vidare till bilen.. eller aa schabraket i dagsläget hehe..
Bilen är en BMW 325a från 93. alltså vanos motorn! rostig som få, och är nog även slut på de flesta ställen! Men detta ska jag försöka ändra på nu. Tycker det blir roligare med nått riktigt crap att börja med då man ser hur stor skillnad de blir hela tiden!
Så planen är då att sommaren 2015 ha en riktigt fräsch E36a med lagom med pulver, samt sjukt rolig bil att åka rakt, svänga och "Tappa grepp på bakdäcken" bil :roll:
Här är bilen när jag köpte den! :
Image

Motormässigt då är planen:
Original orörd bottendel.
Nyrenoverad samt mirafräst och inslipade ventilsäten.
Tyvärr en MLS 3,05mm Topp-packning.
ARP Toppbultar.
GT35 Agg. Kina.
SPA/PPF Gjutet grenrör. Dvs undermonterad turbina.
38MM Kina dump? Ingen koll på varken storlek eller märke..
600x300 IC (E36 org :lol: )
Tial dump, Atmosfärisk.
Org soppabrygga, men pluggad org BTR samt en Aeromotive linjär BTR.
Org insug.
Nuke vacummstation.
VEMS styrsystem Plug & Play.
DW Intank pump, samt org-ledningar. Ska gå på 98oktan.
Mappas hos PPF.
6-puckad sinterlamell med sachsplatta, förstärkt.
Alusvänghjul (Ca 3kg) org startmotor.

Målet är att få ut kring 400whp ur bilen!

Utseendemässigt så eftersom att jag tycker att E36 GT paketet är så sjukt cleant, så blir det självklart det på min med! fullt M-paket, med GT läppen fram, samt GT - vingen. Skärmbreddare skall även monteras, och en skön camber fram å bak kommer att fixas! Fälgar vill jag heelst ha Y- rondell 17 tums. så om ni har, hojta till! nu sitter det åtminstonde ett par schyssta 17tummare på.
Bilen kommer även omlackas i mån av tid. Färgvalet blir Estoril- blå! Men först ska resten vara klart!
Målet! :
Image

Nu eftersom att jag startade detta projekt lite för sent så har jag redan tjuvstartat med bilen så vissa saker på listan är redan fixat. Bilen står idag på coilovers runt om. Sedan hängde jag ur motor och låda för någon vecka sen. då allt rengjordes och lackades! Samt att MLS +ARP vart monterat! även alu-svänghjul, sintern och tryckplattan monterades i samma veva.
Lite bilder från renoveringen
Motorn Innan:
Image

Motorn Efter:
Image

Provmonterade turbo, för att passa in returen:
Image

Blocket innan:
Image

Blocket efter:
Image

Topp innan:
Image

Topp
Image

V-låda:
Image

Diverse:
Image

Innan motorn stoppades i bilen:
Image

Skall försöka uppdatera så bra som möjligt! Stay tuned!
Skriv vad ni tycker med! MVH Eze Best
TreLingon

Re: BMW E36 325 Turbo Projekt!

Post by TreLingon »

Blir nog fint :) Bra jobbat !
Ezebest

Post by Ezebest »

Tack så mycket! Feedback behövs!
Din såg ju riktigt fin ut den med! Har du någon projekttråd? :)
TreLingon

Post by TreLingon »

Ezebest wrote:Tack så mycket! Feedback behövs!
Din såg ju riktigt fin ut den med! Har du någon projekttråd? :)
Titta och läs du :)

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=42838" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply