Page 1 of 1

M30 Turbo

Posted: 01 Nov 2014, 12:34
by Hooken
Tjena på er, har lite frågor ang en turbo konvertering samt renovering. Toppbultarna tänkte jag köra 12.9 blocket oringat. Men frågan är ramlager och stakarna ska jag gå upp i klass på dom bultarna eller fungerar orginal. Det ska inte bli någon monster motor med xxx antal kilo i insuget och kommer inte att varvas mer än 6,6500. Tacksam för svar.

Re: M30 Turbo

Posted: 01 Nov 2014, 12:42
by Sunn
Kör cooperring och arp till toppen istället.
Har arp för Ramlager tillsalu om du vill ha, jag ska köra mer vrid och inhandlar därför en stödgördel.

Re: M30 Turbo

Posted: 01 Nov 2014, 13:07
by Hooken
Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.

Re: M30 Turbo

Posted: 02 Nov 2014, 16:52
by TheLeaf
Hooken wrote:Nu är ju blocket oringat redan, och toppdeckat så det blir oringat. Men ARP varför är det bättre än 12.9 pinnskruv har för mig att det är den starkaste kvalité n på vanliga stål bult, men sen finns det ju titan osv. Men nu var det inte frågan ,utan i fall det finns någon anledning att byta orginal bultarna i botten eller inte.
ARP är ännu hårdare än 12,9 tror jag läst att ARP är typ 18,9 eller liknande i kvalite sen är arp bättre än 12,9 fär arp sträcker sig inte som en 12,9 skruv kan göra. Bara svar på din fråga. Vad är de för kvalité på org skruvarna i bottendelen?

Re: M30 Turbo

Posted: 02 Nov 2014, 20:31
by Hooken
10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.

Re: M30 Turbo

Posted: 06 Nov 2014, 17:55
by Mr EmCom
Hooken wrote:10,9 är bultarna till ramlagren. M10 1,25 eller 1,5 stigning. Men tänkte att det blir stabilare med en pinnskruv som en bult dras på så gängorna i blocket inte stressas så mycket.
ARP är också pinnbult.

Re: M30 Turbo

Posted: 27 Nov 2014, 05:18
by Carlsson
jag kör 12.9 bult i toppen och oringat sen original resten av bultarna och har bromsat 644whp 780wnm

Re: M30 Turbo

Posted: 12 Dec 2014, 07:41
by Hooken
Exakt ett sådant svar jag var ute efter .

Re: M30 Turbo

Posted: 14 Dec 2014, 11:44
by dre racing@
jag kört m30 med arp och oringat i bänken, packningen höll inte för 500whp. vad det beror på är osäkert, men mappningen var safe som fan. cooperring is the shit

Re: M30 Turbo

Posted: 14 Dec 2014, 20:44
by Joachim
Min gamla m30 gick med över 600whp i många år med o-ring. Den gick även en hälg utan o-ringar i spåren på ungefär 500whp, så du har haft nåt som har varit fel nånstans...

Re: M30 Turbo

Posted: 14 Dec 2014, 22:52
by cerveza
1000nm 2,2bar med cooperring och arp, rullat över 4 år.