Page 1 of 2
M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 07 Oct 2014, 10:04
by wallingstam
Tjenare!
Håller på och bygger motor nu och har allting i delar. Ska ta och köpa stakar vad det lider och eventuellt en 2,8 liters vev. Kolvar tänkte jag köra original, då dom tydligen ska klara rätt bra med effekt, jag har tänkt mig ca 400 häst som ska vara driftsäkra, eventuellt att man är upp och nosar på 500 nån vända och vill gärna att det håller då också.
Har köpt Athena cooper och arp till toppen. Stakar tänkte jag köra 135 mm H-profil (SAE 4340 Chrome Moly Stål) med arp2000 bultar. Eventuellt en 2,8 liters vev, hur ändrar sig slaglängden då? Är det nödvändigt att svarva nå kolvar då? Och som sagt, svarva lite på originalkolvarna OM DET BEHÖVS. Eller är det bättre att köra med kolvar ifrån 2,8 liters? Har hört att de är lite lägre än till 2,5 liters.
Finns ju lite olika varianter och jag är öppen för alla tänkbara lösningar för att få en hållbar motor utan att plöja ner 50k! Som sagt så är det jag har nu cooper och arp. Samt en i original m50b25 iv. Så utifrån det få ni gärna komponera ihop lösningar på en skottsäker motor för 500 påsar, alt. 400 påsar om det är stor skillnad i pris på bygget.
Tackar på förhand för hjälp

Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 07 Oct 2014, 14:07
by E30Anders
Du använder kolvarna som tillhör respektive vev.
Sitter 135mm stakar i både m50b25iv och b28....
Om du byter vev kan du inte svarva originalkolvarna och få det att funka.
Mvh/ Anders
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 07 Oct 2014, 14:17
by wallingstam
Okej, tack för den infon.
Antar att det blir lägre komp med 2,8l vev med tillhörande kolvar? Vad är den optimala kompen när man ska köra turbo i m50b25?
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 09:38
by wallingstam
Ingen som har koll på detta?
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 11:44
by Pitabroed
Har kört hela sommaren med std toppackning och arp, 450 whp e85, utan problem. Botten är 2,8 vev och kolvar, iv stakar.
Håller för gatkörning iaf.
Byt toppackning och bultar om du vill vara lite säkrare, annars byt bara bultar och kör orörd 2,5 liters botten om du vill göra det enkelt för dig
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 12:29
by wallingstam
Okej, tackar!
Har handlat arp och cooper. Men lurar på vev och kolvar från 2,8. Samt att det blir smidda stakar. Vill ju gärna att det håller nu när det väl byggs.
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 15:37
by E30Anders
Använd vev och kolvar från 2,8 samt smidda 135mm stakar så har du en maskin som kommer hålla länge med 500hk.
Detta förutsätter att du ska köra på E85 pga kompförhållandet.
Original m50iv stakar håller med största sannolikhet också ett bra tag, men smidda är aldrig fel.....
Mvh/ Anders
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 17:59
by wallingstam
Så får det bli! Inte för att det kanske är jätteavgörande, men är det 500 whp eller 500 motorhäst du syftar på? Vore ju mumma att spräcka 500 whp-gränsen

Närmsta man varit den gränsen förut var väl min supra med ca 450 häst i motorn. En E30 med 500 whp lär ju vara aniiiingen vildare

Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 18:51
by Pitabroed
Inga problem me riktig mappning
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 08 Oct 2014, 22:40
by wallingstam
Ursäkta om det kanske är en dum fråga, men visst fasiken finns det olika M5XB28? Vilken är det man ska ta vev och kolvar ifrån?
Tackar

Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 09 Oct 2014, 22:39
by wallingstam
En till fråga, överfallen, ska jag köra med dom som sitter i motorn nu, eller de som satt i motorn som 2,8l veven satt i?
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 09 Oct 2014, 23:28
by danneeee
Du ska använda dom som sitter i motorn nu, och motorn du ska ta veven och kolvarna heter väl m52b28.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 10 Oct 2014, 07:11
by wallingstam
Okej! Tackar

Efter lite googlande så fick jag upp att nån skrev att M50B25 iv kolvarna håller bättre än M52B28 kolvarna, stämmer det?! Är det isf bättre att svarva de kolvarna som sitter i nu?
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 10 Oct 2014, 08:17
by Buicken
wallingstam wrote:Okej! Tackar

Efter lite googlande så fick jag upp att nån skrev att M50B25 iv kolvarna håller bättre än M52B28 kolvarna, stämmer det?! Är det isf bättre att svarva de kolvarna som sitter i nu?
Googla på komphöjd på de olika kolvarna så får du se att det inte funkar

Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 10 Oct 2014, 16:23
by wallingstam
Hur menar du nu?
Jag har iaf snackat med en bekant som kör 2,5l veven, smidda stakar och svarvade 2,5 iv kolvar. Han plockar duktigt med effekt! Så jag kör med det jag också
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 10 Oct 2014, 17:14
by Buicken
wallingstam wrote:Hur menar du nu?
Jag har iaf snackat med en bekant som kör 2,5l veven, smidda stakar och svarvade 2,5 iv kolvar. Han plockar duktigt med effekt! Så jag kör med det jag också
Ska du köra med 2,8 vev och iv-kolvar måste du svarva av minst 5mm om du överhuvudtaget skall kunna dra runt motorn och hur hållbar tror du den kolven blir?? Med 2,5 vev, 135mm stakar och iv-kolvar behöver du inte svarva något alls om du kör på e85.
Re: M50B25iv turbo - Slaglängd? Vilken vev? Kolvar?
Posted: 10 Oct 2014, 20:53
by wallingstam
Min polare som kör med 2,5 vev, 135 mm smidda stakar och har svarvade kolvar från iv han kör 602whp och det har fungerat denna sommaren med en hel del frisk körning (drifting). Så jag tror ja följer det receptet men lägger mig på mindre effekt, så bör det hålla ett tag
