Håller på och bygger motor nu och har allting i delar. Ska ta och köpa stakar vad det lider och eventuellt en 2,8 liters vev. Kolvar tänkte jag köra original, då dom tydligen ska klara rätt bra med effekt, jag har tänkt mig ca 400 häst som ska vara driftsäkra, eventuellt att man är upp och nosar på 500 nån vända och vill gärna att det håller då också.
Har köpt Athena cooper och arp till toppen. Stakar tänkte jag köra 135 mm H-profil (SAE 4340 Chrome Moly Stål) med arp2000 bultar. Eventuellt en 2,8 liters vev, hur ändrar sig slaglängden då? Är det nödvändigt att svarva nå kolvar då? Och som sagt, svarva lite på originalkolvarna OM DET BEHÖVS. Eller är det bättre att köra med kolvar ifrån 2,8 liters? Har hört att de är lite lägre än till 2,5 liters.
Finns ju lite olika varianter och jag är öppen för alla tänkbara lösningar för att få en hållbar motor utan att plöja ner 50k! Som sagt så är det jag har nu cooper och arp. Samt en i original m50b25 iv. Så utifrån det få ni gärna komponera ihop lösningar på en skottsäker motor för 500 påsar, alt. 400 påsar om det är stor skillnad i pris på bygget.
Tackar på förhand för hjälp