Hej, håller på att bygga på min volvo 16v maskin på 2.3L.
Har ögonen på en pt67bb A/R 96.
Skulle denna snurra kunna passa för mitt bygge där målet är strax över 500hk..
Tacksam för svar..
//Mvh Robin
Pt67bb till en 16v ?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Den både räcker och blir över...
En kompis till mig har en PT67 med A/R .81 på en Volvo 2,5 16V. det är en väldigt trevlig turbo!!
En kompis till mig har en PT67 med A/R .81 på en Volvo 2,5 16V. det är en väldigt trevlig turbo!!
Last edited by Bonje on 30 Jan 2007, 19:19, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Okej, låter ju bra de..Bonje wrote:Den både räcker och blir över...
En kompis till mig har en PT67 med A/R .84 på en Volvo 2,5 16V. det är en väldigt trevlig turbo!!
När fick han ladd ungefär ?
Va lämnade den maskinen ?
Och vad mer vad gjort med den ?
Känner att jag kanske är lite på fel forum, men ppf säljer dessa snurror så därför jag ville höra mig för här..
//Mvh Robin
Ballanserad 2,5 liters vev, verdi stakar, JE kolvar 9,0:1. Oringat block, original toppackning. Portad och mirad topp med standard kammar.
Separata spjällhus med egenbyggd plenumkammare. Egenbyggt grenrör i 48mm tubrör (Rätt så länga primärrör) Tial 44mm WG. 3,5" downpipe och 3" avgassystem.
Jadu... när fick han ladd?
Jag satt själv bredvid i sommras och mappade den på vägen, men jag kommer inte i håg faktist. Kan han ha haft ca 0,6 bar vid 3500 varv? Och efter det så small det bara till upp till 1,6bar.
Det går att göra mycket mer på den mappningen, vi satt med ett kopparrör draget i från blocket till ett par hörlurar för att lyssna efter spikningar.
Men det var väldigt svårt att höra när man kom upp i varv. (Låter rätt bra i den bilen... Plåtrent överallt!) Därför körde vi väldigt safe på tändningen.
Jag är helt säker på att det är över 500Hk iaf. Då har jag inte tagit till i överkant de lovar jag.
Här är två bilder på motorn.


Separata spjällhus med egenbyggd plenumkammare. Egenbyggt grenrör i 48mm tubrör (Rätt så länga primärrör) Tial 44mm WG. 3,5" downpipe och 3" avgassystem.
Jadu... när fick han ladd?

Jag satt själv bredvid i sommras och mappade den på vägen, men jag kommer inte i håg faktist. Kan han ha haft ca 0,6 bar vid 3500 varv? Och efter det så small det bara till upp till 1,6bar.
Det går att göra mycket mer på den mappningen, vi satt med ett kopparrör draget i från blocket till ett par hörlurar för att lyssna efter spikningar.
Men det var väldigt svårt att höra när man kom upp i varv. (Låter rätt bra i den bilen... Plåtrent överallt!) Därför körde vi väldigt safe på tändningen.
Jag är helt säker på att det är över 500Hk iaf. Då har jag inte tagit till i överkant de lovar jag.
Här är två bilder på motorn.


Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo