Entusiastförsäkring

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
TreLingon

Entusiastförsäkring

Post by TreLingon »

Hej !!

Börjar bli lite trött på att ingen vill försäkra min bil :)

Bilsport & Mc ville inte
Wasa Bilsport
Länsförsäkringar

osv osv....

Ingen som har något bra tips på försäkrings bolag ? Vore ju kul att ha den entusiastförsäkring nångång

Mvh Peter
Bullen!

Re: Entusiastförsäkring

Post by Bullen! »

Man trodde liksom att en registreringsbesiktning skulle göra att bilen blev gatlegal. De har blivit hårdare. För då jag skulle försäkra min m3 turbo så gick det att garageförsäkra den men inte trafikförsäkra av den anledningen att den inte var registrerad med ändringarna på motor och effekt.

Nu räcker det uppenbarligen inte med att få allt på papper heller. :(
TreLingon

Post by TreLingon »

Det är helt fantastiskt tråkigt att inte kunna försäkra den !
JohanE

Post by JohanE »

Men en vanlig försäkring borde funka och så en värderingsman som kommer ut och tittar på bilen. Det var vad trygg hansa sa till mig.
Dock är det ingen entusiastförsäkring så det blir ju lite mer att betala.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
-AL-

Post by -AL- »

Hej!

Jag har min M3e30, M3e36, Z3M Coupe försäkrade som entusiast på ett av de bolag du nämner. Att jag fick detta beror enligt dem själva på:

* Kund sedan 2007 - inga skadeärenden
* Mitt tjat om att flytta alla försäkringar någon annanstans
* Har totalt fem bilförsäkringar och en olycksfall hos dem samt deras moderbolag
* Bor i villa med larmat och karmeraövervakat dubbelgarage
* Samt att jag inte kommit med några orimliga värderingar (säger inte att du gjorde det men många gör ju det på sina entusiastbilar)

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Magnaten

Post by Magnaten »

-AL- wrote:Hej!

Jag har min M3e30, M3e36, Z3M Coupe försäkrade som entusiast på ett av de bolag du nämner. Att jag fick detta beror enligt dem själva på:

* Har totalt fem bilförsäkringar och en olycksfall hos dem samt deras moderbolag
* Samt att jag inte kommit med några orimliga värderingar (säger inte att du gjorde det men många gör ju det på sina entusiastbilar)

//AL
Jo men nu gällde det väl omreggede turbobilar
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
-AL-

Post by -AL- »

Magnaten wrote:
-AL- wrote:Hej!

//AL
Jo men nu gällde det väl omreggede turbobilar
Å fan det fattade jag inte :shock:

Min poäng är, för de som inte förstod, att två av de tre bilarna jag har försäkrade är omöjliga att ha som entusiastbil, m3e36 är banlyst och Z3M är ifrån 1999, men det finns andra värden för ett försäkringsbolag som gör det möjligt för dem att gå över gränsen.

//AL
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Bullen!

Post by Bullen! »

Sen ska man inte bara lyckas försäkra den. för det är inga problem att ringa och vara väldigt trevlig och vips så är bilen försäkrad. (OBS! ej riktat mot -AL- då jag ej läst hans försäkringsbevis)

Men den dagen bärgaren drar upp den ur ett dike och försäkringsbolagets skadereglerare inte riktigt känner igen det som står i hans lappar så lär ingen ersättning betalas ut. de tar dock tacksamt mot de årliga inbetalningarna man gör ändå.
-AL-

Post by -AL- »

Bullen! wrote:Sen ska man inte bara lyckas försäkra den. för det är inga problem att ringa och vara väldigt trevlig och vips så är bilen försäkrad. (OBS! ej riktat mot -AL- då jag ej läst hans försäkringsbevis)
Håller fullt med och därför är varenda ändring inskriven och står i pappren på e30n. E36an har jag original + BBS LeMans tillagt och på Z3M original + AP racing ok och skivor fram och bak tillagt.

Vill fan inte hamna i problem den dagen bilen åker av vägen.

/AL
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Bullen!

Post by Bullen! »

-AL- wrote: Vill fan inte hamna i problem den dagen bilen åker av vägen.

/AL
Nä. för då kunde man likväl sparat pengarna som man lägger på den ogiltiga försäkringen också och kört oförsäkrat. för det är det man gör i vilket fall om man inte uppfyller försäkringsbolagets krav.

Jag blir lite less på tanken av att ha en halvdyr hobbybil som inte är värd nåt vid totalbortfall/stöld/brand. folk lägger mer pengar i månaden på sina hobbybilar än vad det kostar att ta en porsche 996 turbo, BMW m3 e9x, BMW M5 e6x etc på finans. och då kan man köra den 12 mån om året och säkert va väldigt belåten samt att det kan inte kosta mer än 3000kr att rulla den ut på en åker i vinterslasket. (om man exkluderar eventuella personskador och bara ser till det materiella värdet) De värderas rakt av efter listan baserat på årsmodell, mil och utr med väldigt små variationer.

det kan alltså va "lönt" att inte lägga 100k på en BMW turbo och istället köpa en 300k kärra och köra med.

Men nog om det. det hjälper inte Trelingon att få sin bil försäkrad, och hur han ska lyckas med det vet jag inte. ringa, nöta, diskutera, förklara och diskutera ännu mera. Försöka få kontakt med annat folk än hönsen som sitter i första telefonledet som bara säljer försäkringarna. de har sällan möjlighet eller tillåtelse att fatta beslut utanför de vanliga ramarna. och sen får man väl försöka medla något själv. att man vill vara trafikförsäkrad och försäkrad mot totalbortfall som stöld och brand. men att man kan tumma på vagnskadan om det är den de är rädda för. samt att man får slicka dom där bak och teckna alla sina andra försäkringar hos dom. och värdera sin bil så lågt i pris så att det vore bortom all rimlighet att det skulle vara någon lönsamhet att göra ett bedrägeri då utbetalningen skulle vara en tredjedel av marknadsvärdet i delar exempelvis

allt det försökte iofs jag utan framgång. Men Trelingon kanske är charmigare än mig.
Dajb

Post by Dajb »

Jag har min hos folksam via svenskabilsportförbundet
värderad etc

dock bara en garageförsäkring eftersom min inte är reggad

men släng iväg ett mail till jens.jonsson@provinsinsurance.se

och kolla vad han kan erbjuda dig

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply