Vilken SPAL fläkt?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Spiralkinder
Posts: 88
Joined: 11 May 2013, 21:56
Location: Mellerud

Vilken SPAL fläkt?

Post by Spiralkinder »

Tjena,

Sitter och tänkte beställa lite bra att ha grejer och framför allt ny fläkt.

Har haft en kinafläkt på under sommaren. Den är ungefär lika effektiv som en drinkvisp när man står still. Med andra ord inte alls... I vanlig landsvägsfart funkar det fint och bilen håller tempen.
Men så snart man står på tomgång börjar den klättra upp i temp.

Min fråga är, är det motiverat att gå upp till 414mm SPAL? Eller klarar man sig långt med 382mm?
414mm bygger ju betydligt mer på djupet dessutom så kan bli väl tight är jag rädd för.
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279

Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Vilken SPAL fläkt?

Post by Bäckis »

414 är extremt mkt värre men i de flesta fall så klarar man sig utmärkt med den smidiga 382mm fläkten.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Spiralkinder
Posts: 88
Joined: 11 May 2013, 21:56
Location: Mellerud

Re: Vilken SPAL fläkt?

Post by Spiralkinder »

Bäckis wrote:414 är extremt mkt värre men i de flesta fall så klarar man sig utmärkt med den smidiga 382mm fläkten.
Tackar och bugar! Jag testar med 382:an! :)
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279

Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
Post Reply