Motorbyte m20b20>m50b25 - ...hur?
Posted: 04 Aug 2014, 14:43
Hej PPF,
Tänkte bekanta mig lite lätt och snabbt med er nu.
Mitt namn är Richard kommer från södra Stockholm, nickar santrik PGA oförklarlig anledning sedan tonåren, 22 nånting, bilintresse till tusen men inte riktigt blivit så duktig som man själv skulle velat bli på att meka genom åren.
Jag har precis blivit medlem efter att ha hökat och läst om olika byggen här på PPF forumet sen ett tag tillbaka.
Det är nämligen så att jag införskaffade mig en BMW E30 320i cab -92 för ett par månader sedan då cab-begäret innan sommaren steg över huvudet.
Tänkte börja med en kort historia till varför motorbytet ens hamnade i tankarna;
Min första bil var en S80 D5 -07 därefter fick jag använda min fars Corvette C5 -02 i en sommar. Sen kom vintern och då införskaffade jag mig en Subaru Legacy -96 som sen blev utbytt till en BMW 530xi -08 som jag höll hårt i 1½ år. Och nu sitter jag med BMW 320i cab -92 och ja som ni ser på tidigare bilar så har det flesta iallafall rört sig framåt i en ordentlig takt... Med M20B20n som sitter i just nu är inte fallet så längre och jag började tröttna ganska snabbt.
Tyvärr ligger man ju nästan jämnt med skåpbilar upp till 120 oavsett hur mycket man försöker att ge.
Så nu till hösten, eller när tiden finns över så vill jag försöka mig på ett motorbyte i min lilla cab, trots inga tidigare erfarenheter. Av vad jag har läst mig till så är M50 icke vanos the way to go ifall man vill turbomata den motorn i framtiden. Men nog med turbosnacket nu då det blir lite mycket vatten över huvudet for the moment.
När jag gör ett motorbyte. Skulle de fungera att köpa en E36 325/328 och sen bara börja strippa den på delar och hiva i allt från den ner i E30in?
Eller vad är det som behövs för att få i M50in fungerande tillsammans med övriga funktioner i E30in?
Grundtanken var att ta ALLT från E36an. Fungerar det?
Behövs det en annan diff? Är det speciella motorfästen som behövs köpas? Krävs det att man gör något åt avgas för att få plats med allt sånt? Behöver man byta drivaxlar till bakhjulen?
Om vi säger såhär: Vad krävs för att den ska fungera och ha hög driftsäkerhet. A.k.a. att man kan leka med den utan att kardan, drivaxlar, växellåda, diff, whatever går åt helvete?
Samt; att man med lite tur hos bilbesiktningen går igenom utan att behöva gör en ombesiktning.
Det som också byggs nu ska hålla för ladd i framtiden. Då siktar jag på att hamna precis ovanför 300hk, inte mer och inte mindre.
Utgå ifrån att jag kommer ha viss hjälp med extremt mycket mer kunnigt folk än mig själv. Men helst vill jag själv göra så mycket som möjligt för jag vill lära mig.
Målet med bilen just nu är att den ska ha ett fint register och iallafall hamna kring 8 sekunder 0-100.
Tack på förhand,
Santrik
Tänkte bekanta mig lite lätt och snabbt med er nu.
Mitt namn är Richard kommer från södra Stockholm, nickar santrik PGA oförklarlig anledning sedan tonåren, 22 nånting, bilintresse till tusen men inte riktigt blivit så duktig som man själv skulle velat bli på att meka genom åren.
Jag har precis blivit medlem efter att ha hökat och läst om olika byggen här på PPF forumet sen ett tag tillbaka.
Det är nämligen så att jag införskaffade mig en BMW E30 320i cab -92 för ett par månader sedan då cab-begäret innan sommaren steg över huvudet.
Tänkte börja med en kort historia till varför motorbytet ens hamnade i tankarna;
Min första bil var en S80 D5 -07 därefter fick jag använda min fars Corvette C5 -02 i en sommar. Sen kom vintern och då införskaffade jag mig en Subaru Legacy -96 som sen blev utbytt till en BMW 530xi -08 som jag höll hårt i 1½ år. Och nu sitter jag med BMW 320i cab -92 och ja som ni ser på tidigare bilar så har det flesta iallafall rört sig framåt i en ordentlig takt... Med M20B20n som sitter i just nu är inte fallet så längre och jag började tröttna ganska snabbt.
Tyvärr ligger man ju nästan jämnt med skåpbilar upp till 120 oavsett hur mycket man försöker att ge.
Så nu till hösten, eller när tiden finns över så vill jag försöka mig på ett motorbyte i min lilla cab, trots inga tidigare erfarenheter. Av vad jag har läst mig till så är M50 icke vanos the way to go ifall man vill turbomata den motorn i framtiden. Men nog med turbosnacket nu då det blir lite mycket vatten över huvudet for the moment.
När jag gör ett motorbyte. Skulle de fungera att köpa en E36 325/328 och sen bara börja strippa den på delar och hiva i allt från den ner i E30in?
Eller vad är det som behövs för att få i M50in fungerande tillsammans med övriga funktioner i E30in?
Grundtanken var att ta ALLT från E36an. Fungerar det?
Behövs det en annan diff? Är det speciella motorfästen som behövs köpas? Krävs det att man gör något åt avgas för att få plats med allt sånt? Behöver man byta drivaxlar till bakhjulen?
Om vi säger såhär: Vad krävs för att den ska fungera och ha hög driftsäkerhet. A.k.a. att man kan leka med den utan att kardan, drivaxlar, växellåda, diff, whatever går åt helvete?
Samt; att man med lite tur hos bilbesiktningen går igenom utan att behöva gör en ombesiktning.
Det som också byggs nu ska hålla för ladd i framtiden. Då siktar jag på att hamna precis ovanför 300hk, inte mer och inte mindre.
Utgå ifrån att jag kommer ha viss hjälp med extremt mycket mer kunnigt folk än mig själv. Men helst vill jag själv göra så mycket som möjligt för jag vill lära mig.
Målet med bilen just nu är att den ska ha ett fint register och iallafall hamna kring 8 sekunder 0-100.
Tack på förhand,
Santrik