Hej PPF,
Tänkte bekanta mig lite lätt och snabbt med er nu.
Mitt namn är Richard kommer från södra Stockholm, nickar santrik PGA oförklarlig anledning sedan tonåren, 22 nånting, bilintresse till tusen men inte riktigt blivit så duktig som man själv skulle velat bli på att meka genom åren.
Jag har precis blivit medlem efter att ha hökat och läst om olika byggen här på PPF forumet sen ett tag tillbaka.
Det är nämligen så att jag införskaffade mig en BMW E30 320i cab -92 för ett par månader sedan då cab-begäret innan sommaren steg över huvudet.
Tänkte börja med en kort historia till varför motorbytet ens hamnade i tankarna;
Min första bil var en S80 D5 -07 därefter fick jag använda min fars Corvette C5 -02 i en sommar. Sen kom vintern och då införskaffade jag mig en Subaru Legacy -96 som sen blev utbytt till en BMW 530xi -08 som jag höll hårt i 1½ år. Och nu sitter jag med BMW 320i cab -92 och ja som ni ser på tidigare bilar så har det flesta iallafall rört sig framåt i en ordentlig takt... Med M20B20n som sitter i just nu är inte fallet så längre och jag började tröttna ganska snabbt.
Tyvärr ligger man ju nästan jämnt med skåpbilar upp till 120 oavsett hur mycket man försöker att ge.
Så nu till hösten, eller när tiden finns över så vill jag försöka mig på ett motorbyte i min lilla cab, trots inga tidigare erfarenheter. Av vad jag har läst mig till så är M50 icke vanos the way to go ifall man vill turbomata den motorn i framtiden. Men nog med turbosnacket nu då det blir lite mycket vatten över huvudet for the moment.
När jag gör ett motorbyte. Skulle de fungera att köpa en E36 325/328 och sen bara börja strippa den på delar och hiva i allt från den ner i E30in?
Eller vad är det som behövs för att få i M50in fungerande tillsammans med övriga funktioner i E30in?
Grundtanken var att ta ALLT från E36an. Fungerar det?
Behövs det en annan diff? Är det speciella motorfästen som behövs köpas? Krävs det att man gör något åt avgas för att få plats med allt sånt? Behöver man byta drivaxlar till bakhjulen?
Om vi säger såhär: Vad krävs för att den ska fungera och ha hög driftsäkerhet. A.k.a. att man kan leka med den utan att kardan, drivaxlar, växellåda, diff, whatever går åt helvete?
Samt; att man med lite tur hos bilbesiktningen går igenom utan att behöva gör en ombesiktning.
Det som också byggs nu ska hålla för ladd i framtiden. Då siktar jag på att hamna precis ovanför 300hk, inte mer och inte mindre.
Utgå ifrån att jag kommer ha viss hjälp med extremt mycket mer kunnigt folk än mig själv. Men helst vill jag själv göra så mycket som möjligt för jag vill lära mig.
Målet med bilen just nu är att den ska ha ett fint register och iallafall hamna kring 8 sekunder 0-100.
Tack på förhand,
Santrik
Motorbyte m20b20>m50b25 - ...hur?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Motorbyte m20b20>m50b25 - ...hur?
BMW E30 320i cabriolet -92
Remember when those intelligence reports would
come in saying Iraq has incredible weapons,
I would ask; well how do you know?
The government would come out saying;
Well... we loked at the receipts. - B. Hicks.
Remember when those intelligence reports would
come in saying Iraq has incredible weapons,
I would ask; well how do you know?
The government would come out saying;
Well... we loked at the receipts. - B. Hicks.
-
- Posts: 651
- Joined: 13 Jan 2008, 00:42
- Location: Skövde
Re: Motorbyte m20b20>m50b25 - ...hur?
Hej!
Om du inte har tänkt åka turbo och vill ha en pigg sugmaskin billigt så hade jag lagt i en M52B28 från en 328 eller 528.
Krydda den sedan med M50B25-insug och S50 grenrör så kommer den kännas pigg. Du kommer ha runt 220 hästar.
Ska du bara åka turbo med 300hk kan du fortsätta åka M52 annars byt till M50 vanos.
Sök på M50 i E30 finns jättemycket info. M52 motorn monteras på samma sätt som M50.
Ta kabelhärva och boxar från en 325/525 vanos så slipper du startspärr. Chip anpassat för din motor fixar fekzen.se
Om du inte har tänkt åka turbo och vill ha en pigg sugmaskin billigt så hade jag lagt i en M52B28 från en 328 eller 528.
Krydda den sedan med M50B25-insug och S50 grenrör så kommer den kännas pigg. Du kommer ha runt 220 hästar.
Ska du bara åka turbo med 300hk kan du fortsätta åka M52 annars byt till M50 vanos.
Sök på M50 i E30 finns jättemycket info. M52 motorn monteras på samma sätt som M50.
Ta kabelhärva och boxar från en 325/525 vanos så slipper du startspärr. Chip anpassat för din motor fixar fekzen.se
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Re: Motorbyte m20b20>m50b25 - ...hur?
alpinabiturbo wrote:Hej!
Om du inte har tänkt åka turbo och vill ha en pigg sugmaskin billigt så hade jag lagt i en M52B28 från en 328 eller 528.
Krydda den sedan med M50B25-insug och S50 grenrör så kommer den kännas pigg. Du kommer ha runt 220 hästar.
Ska du bara åka turbo med 300hk kan du fortsätta åka M52 annars byt till M50 vanos.
Sök på M50 i E30 finns jättemycket info. M52 motorn monteras på samma sätt som M50.
Ta kabelhärva och boxar från en 325/525 vanos så slipper du startspärr. Chip anpassat för din motor fixar fekzen.se
Hej till dig, tack för svaren och guidningen!
Sitter och söker lite här på forumet och hittar mer och mer matnyttig info. Men oavsett så har jag ett par frågor... Jag är trots allt ny på området och skulle verkligen uppskatta något svar eller två.
Det som jag tror kommer passa mig bäst är ditt förslag på en M52B28snurran+325/525 kablar+box tillsammans med M50B25-insuget samt S50-grenrör.
Mycket "gott-och-blandat"-känsla över det
Varför jag hellre väljer det här alternativet är för att jag gillar sugmotorer mest och speciellt sexans sång. Samt att ~200 hästar verkar vara nog på en liten E30 cab.
Iom. att det blir en första gång känns det som att det kommer vara svårare än vad man tror. Men i de flesta fall så brukar saker lösa sig självt. Men oavsett så tänkte jag bara ställa ett par frågor som utgår ifrån att jag köper en E36 328i som donatorbil och tar så mycket som möjligt från just den bilen. Om du/ni som läser har möjlighet att svara på nån fråga så vore jag tacksam.
Finns det någon som skulle kunna ordna ett färdigt "recept" på vad som krävs för att göra det här motorbytet och kringutrustning för att allt ska fungera okej?
"Påbörjat recept, frågor om vad som behövs mer tillkommer under" - Jag fokuserar på att få det till ett så smärtfritt byte som möjligt.
M52B28+tillhörande avgassystem/kattar
M50B25-insug
S50-grenrör som går vidare i ovanstående avgas+kat som kom med M52an
Kabelhärva/box från en 325a så att jag slipper startspärren. Kommer denna box med tillhörande kabelhärva gå ihop med E30ins instrumentpanel? Ifall inte; vad behöver jag köpa till för att det ska fungera?
Fekzen-chip
Hur är det med ODB2 gränssnittet. Behöver jag få med det till E30in? Eller försvårar det motorbytet för mig?
Behöver/måste man konvertera från 4bult till 5bult? Jag har sett på massor med forum att folk gör det.
Ska passa på att byta alla främre och bakre länkarmar inkl alla bussningar. Räcker det med OEM bussningar/länkarmar eller bör man köra på något värre?
Det är trots allt en cab och merparten utav tiden så njuter man av att åka i den, inte racear jag runt konstant. Bara när tillfälle för det finns på ett snyggt och säkert sätt.
Diff/växellåda. Går dessa att ta från en 328? Vad krävs för att dessa ska gå ner i E30in? Ifall
Vad för utväxling är att föredra för en E30 cab? Vill ju helst inte behöva ligga på 3000rpm+ vid landsvägskörning. Men samtidigt vill jag inte att den ska bli slö pga. för hög(?) utväxling. Eller det kanske inte ens är relevant förens man kommer ner på riktigt höga(?) utväxlningar.
Standard diffutväxling på min E30 med M20B20 är 4.27 vilket generar extremt högt varvtal vid landsvägskörning. Läste på r3vlimited att många verkar ha en utväxlning i diffen på 3.27 eller vad det nu var för exakt siffra. Är det standard från E36an?
Soppatank har jag tänkt att använda mig av den som redan sitter i. Kommer det vara något problem. Ser hela tiden att folk kör med catch-tankar men det är väl för att dem oftast kör sidleds med mycket rök bakom och man vill hålla en schysst balans i bilen? Jag kommer inte hålla på och drifta med cabben. Och då behövs det inget byta av tanken, right?
Soppapump, behöver man byta upp sig eller går det att köra på standard från E30in?
Bör man styva upp karossen på något vis med typ fjäderbenstag i fram och bak?
Måste man ta med styrservot från en E36a? Jag gillar nämligen mitt muskelservo. Varför vet jag inte. Tycker det är härligt att man måste kämpa lite i låga hastigheter. Samt så håller det damen borta från bilen.
Ursäktar frågeformuläret men om någon hade möjlighet att svara på någon fråga så uppskattar jag det som sagt.
Tack på förhand PPF.
BMW E30 320i cabriolet -92
Remember when those intelligence reports would
come in saying Iraq has incredible weapons,
I would ask; well how do you know?
The government would come out saying;
Well... we loked at the receipts. - B. Hicks.
Remember when those intelligence reports would
come in saying Iraq has incredible weapons,
I would ask; well how do you know?
The government would come out saying;
Well... we loked at the receipts. - B. Hicks.