bmw e90 320i låter som diesel

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
benjibeen

bmw e90 320i låter som diesel

Post by benjibeen »

Hej lite kort .. jag har en bmw e90 320i från 2005..

Den låter illa på tomgång , ungefär som en diesel.Men går som den ska och ingen motorlampa är tänd.
Det finns en felkod : 2a67 valvetronic , internal fault.

Filmade lite så kolla på filmen i länken så får ni höra själva.

https://www.youtube.com/watch?v=BVU13GkZ9Lc" onclick="window.open(this.href);return false;

Lägger man motorn på ca 1700varv så försvninner ljudet men det följer med hela vägen upp dit.

Någon som varit med om samma problem eller har någon aning vad det kan vara ?
Speedas

Re: bmw e90 320i låter som diesel

Post by Speedas »

Det kan vara så att kamkedja/skenorna är dåliga. Har oljelampan blinkat till någon gång då ? isf ska du inte kör mer med den. Bytte kedja på en för inte så länge sen fast det var en n43 motorn som kom -08 (90.000km med körd) där hade kedjan ätit upp skenorna så att det hade täpp till oljesilen så att oljelampan blinkade till ibland och den lät lite som din gör.
320d e46
330d e46 touring
benjibeen

Re: bmw e90 320i låter som diesel

Post by benjibeen »

nej oljelampan har aldrig blinkat till , inte vad jag sett iallafall . bilen har gått snart 11 000mil. det ända är att den drar olja när man ligger på högre hastigheter (160-190km/h) men det är vanligt på bmw motorerna har jag läst runt.

om du tittar på videon så låter det mer upptill på motorn där den där vanos motorn sitter och mot insuget, funderar på om det kan vara den som inte går som den ska..
Post Reply