540IA E34 drar kylarvatten

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Lojdstrom

540IA E34 drar kylarvatten

Post by Lojdstrom »

Har en arbetspolare som köpt en 540IA E34 nyligen som jag frågar åt bilen drar kylarvatten han får fylla på nån DL en gång i veckan ungefär

Saker kollade

-Går stabilt på tomgång och går bra i motor vid körning
-Inget synligt läckage
-Ingen olja i kylvattnet eller tvärtom
-bra värme i kupen
-Inget tryck alls om man skruvar av påfyllnads locket till expansionskärlet efter varmkörning av bilen

Hade tänkt trycksätta kylsystemet efter evntuellt läckage och avgas testa kylvattnet i veckan så man kan utesluta toppackningen i alla fall ingen annan som har några förslag på något matnyttigt ? :D
det som sticker ut är väl att det inte är något tryck i kylsystemet trots varmkörd bil
Jens92

Re: 540IA E34 drar kylarvatten

Post by Jens92 »

Det är 2 ställen jag vet som det brukar kunna bli läckage iaf.
Det första är kylaren, antingen under anslutningen på vänstersidan eller över den på högersidan.
Det är ganska dålig plast original.

Sen är inloppet till vattenpumpen av samma kvalité på plasten och det är inte helt ovanligt att den spricker.

Fick byta dessa på min 540 iaf.
Lojdstrom

Post by Lojdstrom »

Tackar för tipsen :D Har ju försökt letat som en tok med spegel i ficklampa men det kan ju vara något riktigt litet också som man inte ser :/ nojjigt att det skulle vara toppackningen eller nåt med toppen men man borde ju bli lite klokare efter provtryckning av kylsystemet och avgastest då är ju toppackningen + läckage kylsystem uteslutet i alla fall..

sen är väl termostat huset av plast som kan spricka? men det borde ju provtryckningen ge något tycker man sen för att utesluta toppen får man väl komptesta. glömde skriva det tidigare men runt vattenpumpen så tyckte jag att det såg ut som att det var som vita avlagringar (glykol?) kanske kan vara något runt den..
TheMan

Post by TheMan »

Sitter det inte nått fint rör under insuget som brukar läcka på m60?

bara en tanke :P
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Lojdstrom

Post by Lojdstrom »

Hmm rör under insuget? jag har ingen vidare koll på det men skall kollas :) upptäckte idag efter att bilen varmkörts att det inte var något tryck när man skruvade av kylarlocket inget pys eller tryck kom

vad säger det igentligen när det inte är något tryck? det borde väl vara tryck?
TheMan

Post by TheMan »

De är tydligen vanligt att locket på expansions kärlet vittrar sönder och oringarna försvinner.

Hur ser locket ut?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Lojdstrom

Post by Lojdstrom »

Yes har läst/hört det också att locket kan vara kass och att o-ringen vittrar sönder så kylvattnet minskar,. Kikade på locket och såg väl inge konstigt ut men man kan ju investera i ett nytt lock ändå så man kan stryka det helt även i framtiden!
Men borde ju vara läckage i systemet när det inte är något tryck när man skruvar av kylarlocket men ska ju provtrycka systemet i veckan så då borde det visa sej :)
Post Reply