Bromsproblem E36, borttagen ABS. Hjälp sökes!

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
plato

Bromsproblem E36, borttagen ABS. Hjälp sökes!

Post by plato »

Har plockat bort ABS enheten på min e36 och bara dragit ett rör till framkretsen och ett till bakkretsen.

Problemet är sen att den inte håller tryck, man kan bygga upp tryck och hålla kvar det med foten men sen när man släpper pedalen och trycker igen så går den bara i botten.
har luftat i timmar utan bra resultat, även köpt en ny bromscylinder men felet kvarstod.

Någon annan som plockat bort ABS på e36 och fått det att fungera? hur har ni gjort?
Går det inte att använda en huvudcylinder gjord för ABS om man tar bort enheten eller vad är problemet?

väldigt tacksam för snabb hjälp!
TheMan

Re: Bromsproblem E36, borttagen ABS. Hjälp sökes!

Post by TheMan »

Jag har gjort samma operation på min e30 utan bekymmer, huvud cyl har 3 utgångar så satt ett t kors till bakbromsarna och en reducerings ventil till bakbromsarna.

Du måste ju ha luft kvar? Eller dålig huvud cylinder?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
plato

Post by plato »

TheMan wrote:Jag har gjort samma operation på min e30 utan bekymmer, huvud cyl har 3 utgångar så satt ett t kors till bakbromsarna och en reducerings ventil till bakbromsarna.

Du måste ju ha luft kvar? Eller dålig huvud cylinder?
huvudcylindrar som är för utan ABS brukar ju ha 3st utgångar, 2st till fram och en bakåt. min har en höger och en vänster. Men borde inte spela stor roll.

Får helt enkelt fortsätta lufta då kanske, vi har testat allt känns det som och börjat ge upp på den punkten..
alex.green

Post by alex.green »

Vet inte hur du har kopplat rören men H och V som står på utgångarna på bromscylindern betyder inte höger och vänster, det är fram och bak på tyska :wink:
H=hinten=bak
V=vorne=fram

Brukar inte vara några problem att använda en huvudcylinder för ABS när man tagit bort enheten. :)

Mvh
Alex Green
0733765053
Post Reply