RealOEM suger ibland. alternativ?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Bullen!

RealOEM suger ibland. alternativ?

Post by Bullen! »

Realoem.com har lite dåligt med info har jag märkt. Finns det något bra alternativ? För när det kommer till oldtimers så är mycket info borta.

Det hade underlättat oerhört att få fram artikelnummer på smått pill som i stort sett är omöjligt att förklara på telefon till en reservdelstjomme på BMW.
YouNewerKnow

Re: RealOEM suger ibland. alternativ?

Post by YouNewerKnow »

http://Www.bmwfans.info" onclick="window.open(this.href);return false; brukar jag använda mig utav
Jim Gullans
070 337 00 49
Clew

Post by Clew »

Det enda rätta är ju att ha en installation av BMW ETK på datorn.
Finns mkt skit som inte funkar som man kan ladda ned, men jag har lyckats på min garagedator med en ETK från 2005.
På nyare versioner av ETK finns mer spärrar för att förhindra att man gör just detta, som tydligen ska gå att komma runt, men det verkade inte vara värt tiden...

Funkade bara på Windows XP kan tilläggas.
Lars Lengstrand
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Vad är det som inte finns på RealOEM?

Jag tycker jag hittar allting till min E30 323i -85 när det är dags att beställa (brukar oftast emaila en lista med reservdelsnummer när det blir mer än ett par saker).

Fast för många är ju en E30 från -85 en modern bil - beror ju lite på vem man pratar med :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
Bullen!

Post by Bullen! »

Det va måttet på skruvar till diffkåpan samt de på sidorna på e34 som inte fanns redovisat i real oem. Bara komplett klump.

Men det fanns i bmw etk.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Aj, tusan - har jag inte tänkt på. Enda jag stört mig lite på är att på nyare modeller i RealOEM så står inte bromsskivornas storlek utsatta - vet ej om det är bättre i ETK då jag inte har en såpass ny version.

Tog en snabbtitt på en E34 535i - men där verkar alla mått finnas. Fast det finns ju hundratals andra modeller, så det finns säkert någon utan mått - något exempel?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vill minnas jag stött på det där med endast en komplett klump - tror det var till någon E30 den gången.
Mr EmCom

Post by Mr EmCom »

Bullen! wrote:Det va måttet på skruvar till diffkåpan samt de på sidorna på e34 som inte fanns redovisat i real oem. Bara komplett klump.

Men det fanns i bmw etk.
Nr 5 antar jag du letar efter?
Sexkantskruv M10X25

Image

Eller har jag missuppfattat?
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

@Mr EmCom
Hann du titta på min länk i mitt inlägg?
Där finns som sagt måtten (M10X25-8.8 ZN).

Vad jag förstår på Bullen! så har de flesta modeller mått angivna, men det finns ett fåtal (vill minnas att jag själv råkat ut för detta) som inte har det. Men de finns i ETK däremot.

Jag skulle gissa på att det handlar om något fel som av någon anledning uppstår vid vissa diagran vid överföringen från ETK-skivan till RealOEM.

@Bullen! : Kan du peka ut vilken E34-modell som du inte hittade måttuppgifterna på?
Bullen!

Post by Bullen! »

Tror det va min. 525 24v -91. De visade en sprängskiss med 4 bult diff och det är ju fel. Och sen fanns inte reservdelen utan bara komplett klump. AVSLUTAD, stod det på det som utgått.

Ett annat aber är att rullisten buggar med ios oxå. Känns lite hedenhös då folk inte använder en dator 2014.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Stämmer, såg lite mysko ut på en E34 525i 04/1991

Diagrammet som brukar lista allt var tomt

Fast allt fanns faktiskt med i ett diagram längre ned

Yes, på bilden visas en diff med fyra-skruvs-kåpor men bilden är bara en typisk bild och avbildar inte alltid exakt hur detaljen ser ut i verkligheten (vill minnas BMW själva skriver detta någonstans i ETK).

Det är ju en 188-diff (tex bakkåpan är för en 188-diff).
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Tittade i ETK på exakt samma modell.

ETK har precis samma diagram som RealOEM.
Enda skillnaden är att ETK "filtrerar" bort diagram som på RealOEM dyker upp som tomma med texten "No parts found matching your car."

Annars ser jag ingen skillnad alls mellan ETK och RealOEM.
Samma bilder, samma reservdelsnummer, allt samma.

Vadå använder inte dator? Jaha, du menar man ska använda de där förkrympta sminkspeglarna istället? :-) De där som man ännu inte löst hur man ska kunna skriva in något som är längre än fem ord på ett snabbt och vettigt sätt och som endast fungerar med personer som vässat sina fingerspetsar för att kunna lyckas trycka på rätt ställe på skärmen. De fungerar utmärkt till apatisk informationskonsumtion och spontana delgivningar om nuläget med ett informations-bäst-före-datum på högst några timmar - men har sina begränsningar i många andra områden. Man har fortfarande inte riktigt löst hur man ska interagera med den (vilket vi å andra sidan kämpar fortfarande med på vanliga datorer).
Bullen!

Post by Bullen! »

Det är det gubbigaste jag hört sen sverker olofsson öppnade munnen sist. ;-)

Nä, datorer får man nog av på jobbet. Sen iphone 4 kom har jag inte använt en dator i många minuter. Nästan allt surfande är via 3,5" iphone4. Ibland tar jag min ipad mini om jag sitter i soffan och den är på armlängds avstånd.

Ppf har jag inte varit inloggad via nåt annat än ios på evigheter.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Nej, allvarligt så använder jag min smartphone till i princip allt möjligt (kolla forum, stcc, twitter, musik, bilder, dropbox, ställa av/på bilar, bilägarbyte, tethering som modem till datorn, felsökning av bilar och fan och hans moster). Skulle inte klara mig mer än 10 minuter utan den.

Fast jag får så det räcker av mobiler på jobbet :-) Fast uppmanar alla att köpa fler och mer mobiler och använda de mer :-)

Men jag vidhåller att för att gå framåt måste man se över hur man interagerar. Fixa så man kan projicera upp en storbild på valfri yta inomhus, lägg till sensorer / hologram - genering för att skapa ett virtuellt tangenbord eller inmatningsenhet framför telefonen. Sensorer som klarar av att läsa handrörelser (dvs vidareutveckla de inmatningshjälpmedel som man börjat experimentera med), osv osv osv :-)
Bullen!

Post by Bullen! »

Landscape tangentbordet på iphone är det bästa genom tiderna hittils om jag får säga det själv. Jag skriver otroligt fort och det sviker aldrig.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Ja, de ligger långt fram när det gäller att kunna använda prylarna.

Men fan vad vi kommer att skratta om 20 år när vi tittar tillbaka till hur vi använde dem och deras begränsningar :-)

http://www.youtube.com/watch?v=Jzqut8BZj2s
Post Reply