Page 1 of 2
ang 765 plattan
Posted: 04 Jan 2006, 12:29
by knotan
skulle vilja veta den yttersta diametern på tryckplattan, samt hur liten den kan bli om man skulle behöva svarva av den, dvs om man kan ta nån mm eller så på diametern.
tror nämligen mitt svänghjul (som igentligen är anpassat för 215mm lamell) blir lite tight. vet att det går å få på 228mm platta men tveksamt om 240mm får plats.
Posted: 04 Jan 2006, 13:21
by Bäckis
287mm. Kanske går att ta bort 1-2mm på diametern, men inte mer.
Posted: 04 Jan 2006, 13:40
by knotan
Bäckis wrote:287mm. Kanske går att ta bort 1-2mm på diametern, men inte mer.
ok tack för hjälpen
Posted: 05 Apr 2006, 18:06
by knotan
Jag har kommit fram till att det får plats i svepet iallafall.
Tänkte på det att jag måste ju lämna in mitt svänghjul på svarvning å omstiftning/gängning för tryckplattan.
Är det samma hålbild på tryckplattan som till nån annan tryckplatta
tex om jag tar en tryckplatta från en bmw e28 m535 å använder som mall när jag svarvar svänghjulet kommmer 765 plattan passa sen??
Posted: 06 Apr 2006, 16:27
by Bmwandreas
knotan wrote:Jag har kommit fram till att det får plats i svepet iallafall.
Tänkte på det att jag måste ju lämna in mitt svänghjul på svarvning å omstiftning/gängning för tryckplattan.
Är det samma hålbild på tryckplattan som till nån annan tryckplatta
tex om jag tar en tryckplatta från en bmw e28 m535 å använder som mall när jag svarvar svänghjulet kommmer 765 plattan passa sen??
Japp så kan du göra.
Posted: 06 Apr 2006, 17:07
by knotan
kanonners
Posted: 09 Apr 2006, 22:35
by knotan
en fråga till nu då
prata med en snubbe å han sa att det krävdes nån speciallamell för att det ska funka, står ju inget om det i shoppen.
har ju just skaffat en lamell från en 5351 e28, har tryckplattan från samma å ska svarva svänghjulet efter.
är det säkert att jag inte behöver nån annan lamell med
Posted: 09 Apr 2006, 23:15
by Bmwandreas
Finns många som inte vet vad dom pratar om..
Man kan använda orig lamell.
Posted: 13 Apr 2006, 14:43
by Hardstyler
Lamellen måste väl vara 9mm modellen?
dom nya origlamellen till M5 har väl blivit smalare från o emd nu? Källa: ABR
Posted: 13 Apr 2006, 15:04
by Bäckis
Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.
Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.
Posted: 13 Apr 2006, 20:50
by knotan
Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.
Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.
usch. jag som ska ha den tryckplattan ENBART för å ha tillräckligt med power utan sinter
ska jag behöva köpa en sinter nu så blir man ju lite ledsen
kan jag inte bygga en organisk lamell för stumt nav då?? eller är det att organiska "lamellen" i sig inte klarar av det???
Posted: 13 Apr 2006, 21:18
by Bäckis
Sachs har en organisk lamell som håller, men den är SVINDYR.
Montera original och hoppas på det bästa.
Posted: 14 Apr 2006, 10:32
by knotan
Bäckis wrote:Sachs har en organisk lamell som håller, men den är SVINDYR.
Montera original och hoppas på det bästa.
jo jag vet. har kollat på den å den är ju typ 4ggr dyrare så känns som lite overkill.
får väll bli std lamell å hoppas på det bästa.
jobbigt bara om den raserar å motorn övervarvar å rasar lr liknande.
men va sägs om å fixxa dit lamellskivorna från en "vanlig" lamell på ett stelt centrum??
Tex volvo 940 har ju stelt 240mm nav. bara flytta över skivorna till den å tiga dit bmw gamla nav
Posted: 14 Apr 2006, 12:12
by Bmwandreas
Jag sprängde orig lamellen på 525an när jag åkte och sladdade.
Posted: 14 Apr 2006, 17:52
by knotan
som jag sa så tänker jag inte lägga över 3000 för en lamell när jag redan är bankrutt för att jag blev"tvungen" å skaffa ny tryckplatta,
blir nog som isåfall att bygga om orginallamellen till stel lamell!
Posted: 11 Jan 2007, 18:58
by JJG
Är det nån som vet höjden (eller kan va hygglig och mäta) på 765 tryckplattan.
Från anliggningsytan mot svänghjulet till toppen på solfjädern där u-lagret går imot.
Skriv om ni har mätt när den ligger lös eller är dit skruvad.
Tack på förhand.
JJG
Posted: 11 Jan 2007, 21:40
by AndreasT
Var och mätte på min i löst tillstånd och fick det till ~44mm.
Mätte mellan anläggningsytan och där utrampningslagret ligger an emot om jag förstod dig rätt.