ang 765 plattan

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

ang 765 plattan

Post by knotan »

skulle vilja veta den yttersta diametern på tryckplattan, samt hur liten den kan bli om man skulle behöva svarva av den, dvs om man kan ta nån mm eller så på diametern.

tror nämligen mitt svänghjul (som igentligen är anpassat för 215mm lamell) blir lite tight. vet att det går å få på 228mm platta men tveksamt om 240mm får plats.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

287mm. Kanske går att ta bort 1-2mm på diametern, men inte mer.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Bäckis wrote:287mm. Kanske går att ta bort 1-2mm på diametern, men inte mer.

ok tack för hjälpen :)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Jag har kommit fram till att det får plats i svepet iallafall.

Tänkte på det att jag måste ju lämna in mitt svänghjul på svarvning å omstiftning/gängning för tryckplattan.

Är det samma hålbild på tryckplattan som till nån annan tryckplatta
tex om jag tar en tryckplatta från en bmw e28 m535 å använder som mall när jag svarvar svänghjulet kommmer 765 plattan passa sen??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

knotan wrote:Jag har kommit fram till att det får plats i svepet iallafall.

Tänkte på det att jag måste ju lämna in mitt svänghjul på svarvning å omstiftning/gängning för tryckplattan.

Är det samma hålbild på tryckplattan som till nån annan tryckplatta
tex om jag tar en tryckplatta från en bmw e28 m535 å använder som mall när jag svarvar svänghjulet kommmer 765 plattan passa sen??


Japp så kan du göra.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

kanonners :D
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

en fråga till nu då :oops:
prata med en snubbe å han sa att det krävdes nån speciallamell för att det ska funka, står ju inget om det i shoppen.
har ju just skaffat en lamell från en 5351 e28, har tryckplattan från samma å ska svarva svänghjulet efter.
är det säkert att jag inte behöver nån annan lamell med :oops:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Finns många som inte vet vad dom pratar om..
Man kan använda orig lamell.
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Lamellen måste väl vara 9mm modellen?

dom nya origlamellen till M5 har väl blivit smalare från o emd nu? Källa: ABR
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.

usch. jag som ska ha den tryckplattan ENBART för å ha tillräckligt med power utan sinter :x :cry: :cry:
ska jag behöva köpa en sinter nu så blir man ju lite ledsen :(
kan jag inte bygga en organisk lamell för stumt nav då?? eller är det att organiska "lamellen" i sig inte klarar av det???
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Sachs har en organisk lamell som håller, men den är SVINDYR.

Montera original och hoppas på det bästa.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Bäckis wrote:Sachs har en organisk lamell som håller, men den är SVINDYR.

Montera original och hoppas på det bästa.

jo jag vet. har kollat på den å den är ju typ 4ggr dyrare så känns som lite overkill.
får väll bli std lamell å hoppas på det bästa.
jobbigt bara om den raserar å motorn övervarvar å rasar lr liknande.
men va sägs om å fixxa dit lamellskivorna från en "vanlig" lamell på ett stelt centrum??
Tex volvo 940 har ju stelt 240mm nav. bara flytta över skivorna till den å tiga dit bmw gamla nav
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag sprängde orig lamellen på 525an när jag åkte och sladdade.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

som jag sa så tänker jag inte lägga över 3000 för en lamell när jag redan är bankrutt för att jag blev"tvungen" å skaffa ny tryckplatta,
blir nog som isåfall att bygga om orginallamellen till stel lamell!
JJG
Posts: 43
Joined: 18 Jul 2006, 10:54
Location: B-HOLM

Post by JJG »

Är det nån som vet höjden (eller kan va hygglig och mäta) på 765 tryckplattan.
Från anliggningsytan mot svänghjulet till toppen på solfjädern där u-lagret går imot.
Skriv om ni har mätt när den ligger lös eller är dit skruvad.
Tack på förhand.
JJG
2.2 bar är lagom...ELLER?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Var och mätte på min i löst tillstånd och fick det till ~44mm.
Mätte mellan anläggningsytan och där utrampningslagret ligger an emot om jag förstod dig rätt.
Post Reply