530xd kopplingsproblem.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dkklang

530xd kopplingsproblem.

Post by dkklang »

Tjena!
Har fått lite problem med vardagsbilen, en E60 530xd -07 som gått 22k mil.
Fräsch och välservad bil som funkat kanon, men för några dagar sen märkte jag att kopplingen slirade till..
Har sen dess kört lugnt, men provat gasa några gånger och den börjar slira om man segdrar den på högre växlar, vid 2500-3000rpm när den börjar dra som bäst.

Det jag har märkt nu är att om man gasar och det slirar till, tar man då om så håller kopplingen i.
Var ute och provade några gånger, drog den på 2an, 3an,4an, bromsade ner och gjorde samma sak igen, funkar utan slir. Men så åker jag lugnt igen ett tag, sen när man ska gasa så slirar det till igen.

Enligt mig känns det inte som en dålig lamell/tryckplatta, utan som att jag får olja på kopplingen, som sen bränns av när det slirar till..

Har haft en oljeläcka som gjort att det fuktat lite på höger sida motorn och rykt lite från turbo/grenrör när man stannat efter att ha gasat nån gång..
Känns långsökt, men kan den oljan ta sig ner till kopplingen, borde väl vara rätt tätt runt spängkåpan?

Vad tror ni, lamell/koppling som gjort sitt efter 22k mil?
Eller är det oljeläckan?
dkklang

Re: 530xd kopplingsproblem.

Post by dkklang »

Kom på nu att det sitter väl en packbox bak på veven som säkert också kan läcka olja..
granen_

Re: 530xd kopplingsproblem.

Post by granen_ »

Tror på lamell o tyckplatta!
Viktor Granlund
076-1441508
Post Reply