Page 1 of 2
Ännu en E30 325 TIC
Posted: 16 Jan 2007, 18:20
by 325tic
E30 325 är väll snart vanligare med stressfläkt än utan.
Här kommer en tråd om mitt lilla projekt som skyndar långsamt,
(har pågått i snart två år nu)
MOTOR:
M20B25 -89
Deckat, O-ringat block av Astander Engineering
Toppen svetsad av PPF, portad o mirrafräst av GTM
Svarvade kolvar, 12:9 toppbult.
DRIVLINA:
260 låda 618 platta, Stora E30 diffen shimsad 0,3.
TURBO:
KKK k27 från farsans gamla 745i.
Tial 38 wastergate, PPF dump.
GRENRÖR:
Egen konstruktion, 38x1.5 rör i 17% kromstål.
STYRSYSTEM:
Vems v 3.3 och gröningar 465cc.
CHASSI:
Powerflex i bakvagnen och nånn väghållningssats från GE motor.
Original bromsar.
Effektmål: vad den gamle turbon klarar av. Lär väll va den som sätter gränsen.
Så här såg den ut när jag hittade den på blocket:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3251.jpg[/img][/img]
Posted: 16 Jan 2007, 18:30
by 325tic
Lägger hit lite flera bilder.
Inpassning av grenrör:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3253.jpg[/img]
Urrivning av motor:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/DSC00038.jpg[/img]
17 tummare på:
[/img]
Toppen svetsad o planad:
Insug:
Avgas:
Svarvning av kolvar:
O-ringning:
Borrning för oljeretur:
Oljeanslutningar egenhändigt tillverkade:
Inte cool:
Posted: 17 Jan 2007, 10:54
by joanz
Ser bra ut, kul med mycket bilder!
Posted: 21 Jan 2007, 20:04
by 325tic
Då har man vart ute i garaget ingen!
Klart att lyfta på locket:
Då var den klar för plantering i räsern:
Så ja sitter som en smäck, nu är de bara och påbörja rördragandet:
Posted: 21 Jan 2007, 20:31
by worre
ser bra ut
Posted: 21 Jan 2007, 21:13
by e30 344i
Hallå..
Blir nog fint de här, alu eller stål
tryckrör?
Mvh Macke...
Posted: 22 Jan 2007, 21:28
by 325tic
Blir rostfria tryckrör. Är ju för jävla kallt och vara i garaget nu så jag
Gjorde lite i cad istället.
Så här ska det bli ungefär:
Posted: 22 Jan 2007, 22:12
by e30 344i
325tic wrote:Blir rostfria tryckrör. Är ju för jävla kallt och vara i garaget nu så jag
Gjorde lite i cad istället.
Så här ska det bli ungefär:
De blir svårt o ladda på något när du
bara gör de i cad.... ta på en tröja till
o ut o skruva nu!!
Mvh..
Posted: 03 Feb 2007, 13:08
by 325tic
Då har det hänt lite igen.
Bockning av tryckrör:
Dom passade åxå:
Försöker passa in en glasfiber front som verkar vara till någon annan kaross (passform
)
Posted: 03 Feb 2007, 15:03
by wuffee
DU verkar ha tillgång till tråkigt användbara maskiner! å ´jag är inte avundsjuk något
..
De där med glasfiberfrontar.. fan ingen höjdare, min fan va i 7 delar innan den kom ihop igen
..
Mvh
Uffe
It´s alive again
Posted: 19 Jun 2007, 08:05
by 325tic
Startade upp bilen igår,(med original sprut) verkar fungera som det ska, dånar ju lite lagom med bara downpipe.
Posted: 19 Jun 2007, 08:34
by pelleman
Det var ingen dålig rörkrökningsmaskin du hade tillgång till.
Trevligt bygge förövrigt!
Posted: 19 Jun 2007, 11:55
by M_power86
Schyst bygge! Men jag tänkte på din oljeretur eftersom att det ej är tryck i returen så ska man väll den så rak som möjligt ner i tråget, säg en ca 70grader lutning eller nått sånt.!
Posted: 19 Jun 2007, 12:18
by Chrille
Turbon sitter ju såpass långt upp så det blir rinn ändå, även om anslutningen är under oljenivån.
Posted: 14 Sep 2007, 11:31
by 325tic
Har varit väldigt dålig på att uppdatera
Bilen har ju snart rullat ett halvår.
Har plockat i en Vems box och det fungerade utan några större problem.
Hadde lite strul med för högt laddtryck i början, fick sätta dit laddstyrning.
Laddar 1,2 nu är nog ingen ide att trycka på mer med min snurra, kör på en ganska "feg" map med lite fet blandning och låg tändning.
Posted: 14 Sep 2007, 13:58
by E34 RRT
sleeeeper!!