Ännu en E30 325 TIC
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ännu en E30 325 TIC
E30 325 är väll snart vanligare med stressfläkt än utan.
Här kommer en tråd om mitt lilla projekt som skyndar långsamt,
(har pågått i snart två år nu)
MOTOR:
M20B25 -89
Deckat, O-ringat block av Astander Engineering
Toppen svetsad av PPF, portad o mirrafräst av GTM
Svarvade kolvar, 12:9 toppbult.
DRIVLINA:
260 låda 618 platta, Stora E30 diffen shimsad 0,3.
TURBO:
KKK k27 från farsans gamla 745i.
Tial 38 wastergate, PPF dump.
GRENRÖR:
Egen konstruktion, 38x1.5 rör i 17% kromstål.
STYRSYSTEM:
Vems v 3.3 och gröningar 465cc.
CHASSI:
Powerflex i bakvagnen och nånn väghållningssats från GE motor.
Original bromsar.
Effektmål: vad den gamle turbon klarar av. Lär väll va den som sätter gränsen.
Så här såg den ut när jag hittade den på blocket:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3251.jpg[/img][/img]
Här kommer en tråd om mitt lilla projekt som skyndar långsamt,
(har pågått i snart två år nu)
MOTOR:
M20B25 -89
Deckat, O-ringat block av Astander Engineering
Toppen svetsad av PPF, portad o mirrafräst av GTM
Svarvade kolvar, 12:9 toppbult.
DRIVLINA:
260 låda 618 platta, Stora E30 diffen shimsad 0,3.
TURBO:
KKK k27 från farsans gamla 745i.
Tial 38 wastergate, PPF dump.
GRENRÖR:
Egen konstruktion, 38x1.5 rör i 17% kromstål.
STYRSYSTEM:
Vems v 3.3 och gröningar 465cc.
CHASSI:
Powerflex i bakvagnen och nånn väghållningssats från GE motor.
Original bromsar.
Effektmål: vad den gamle turbon klarar av. Lär väll va den som sätter gränsen.
Så här såg den ut när jag hittade den på blocket:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3251.jpg[/img][/img]
Last edited by 325tic on 14 Sep 2007, 10:52, edited 2 times in total.
Lägger hit lite flera bilder.
Inpassning av grenrör:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3253.jpg[/img]
Urrivning av motor:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/DSC00038.jpg[/img]
17 tummare på:
[/img]
Toppen svetsad o planad:
Insug:
Avgas:
Svarvning av kolvar:
O-ringning:
Borrning för oljeretur:
Oljeanslutningar egenhändigt tillverkade:
Inte cool:
Inpassning av grenrör:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3253.jpg[/img]
Urrivning av motor:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/DSC00038.jpg[/img]
17 tummare på:
[/img]
Toppen svetsad o planad:
Insug:
Avgas:
Svarvning av kolvar:
O-ringning:
Borrning för oljeretur:
Oljeanslutningar egenhändigt tillverkade:
Inte cool:
325tic wrote:Blir rostfria tryckrör. Är ju för jävla kallt och vara i garaget nu så jag
Gjorde lite i cad istället.
Så här ska det bli ungefär:
De blir svårt o ladda på något när du
bara gör de i cad.... ta på en tröja till
o ut o skruva nu!!
Mvh..
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
It´s alive again
Startade upp bilen igår,(med original sprut) verkar fungera som det ska, dånar ju lite lagom med bara downpipe.
Last edited by 325tic on 14 Sep 2007, 11:10, edited 1 time in total.
Turbon sitter ju såpass långt upp så det blir rinn ändå, även om anslutningen är under oljenivån.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Har varit väldigt dålig på att uppdatera Bilen har ju snart rullat ett halvår.
Har plockat i en Vems box och det fungerade utan några större problem.
Hadde lite strul med för högt laddtryck i början, fick sätta dit laddstyrning.
Laddar 1,2 nu är nog ingen ide att trycka på mer med min snurra, kör på en ganska "feg" map med lite fet blandning och låg tändning.
Har plockat i en Vems box och det fungerade utan några större problem.
Hadde lite strul med för högt laddtryck i början, fick sätta dit laddstyrning.
Laddar 1,2 nu är nog ingen ide att trycka på mer med min snurra, kör på en ganska "feg" map med lite fet blandning och låg tändning.
sleeeeper!!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;