Ännu en E30 325 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Ännu en E30 325 TIC

Post by 325tic »

E30 325 är väll snart vanligare med stressfläkt än utan.

Här kommer en tråd om mitt lilla projekt som skyndar långsamt,
(har pågått i snart två år nu)

MOTOR:
M20B25 -89
Deckat, O-ringat block av Astander Engineering
Toppen svetsad av PPF, portad o mirrafräst av GTM
Svarvade kolvar, 12:9 toppbult.

DRIVLINA:
260 låda 618 platta, Stora E30 diffen shimsad 0,3.

TURBO:
KKK k27 från farsans gamla 745i.
Tial 38 wastergate, PPF dump.

GRENRÖR:
Egen konstruktion, 38x1.5 rör i 17% kromstål.

STYRSYSTEM:
Vems v 3.3 och gröningar 465cc.

CHASSI:
Powerflex i bakvagnen och nånn väghållningssats från GE motor.
Original bromsar.

Effektmål: vad den gamle turbon klarar av. Lär väll va den som sätter gränsen.

Så här såg den ut när jag hittade den på blocket:


[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3251.jpg[/img][/img]
Last edited by 325tic on 14 Sep 2007, 10:52, edited 2 times in total.
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Lägger hit lite flera bilder.

Inpassning av grenrör:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/3253.jpg[/img]

Urrivning av motor:
[img][img]http://i128.photobucket.com/albums/p167/325tic/DSC00038.jpg[/img]


17 tummare på:
[/img]Image


Toppen svetsad o planad:
Image


Insug:
Image


Avgas:
Image


Svarvning av kolvar:
Image


O-ringning:
Image



Borrning för oljeretur:
Image



Oljeanslutningar egenhändigt tillverkade:
Image



Image



Image



Inte cool:
Image
User avatar
joanz
Posts: 59
Joined: 29 Nov 2006, 21:48
Contact:

Post by joanz »

Ser bra ut, kul med mycket bilder!
BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Då har man vart ute i garaget ingen!

Klart att lyfta på locket:
Image


Då var den klar för plantering i räsern:
Image


Så ja sitter som en smäck, nu är de bara och påbörja rördragandet:
Image
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

ser bra ut 8)
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

Hallå..
Blir nog fint de här, alu eller stål
tryckrör?

Mvh Macke...
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Blir rostfria tryckrör. Är ju för jävla kallt och vara i garaget nu så jag
Gjorde lite i cad istället.

Så här ska det bli ungefär:
Image
Last edited by 325tic on 03 Feb 2007, 13:02, edited 1 time in total.
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

325tic wrote:Blir rostfria tryckrör. Är ju för jävla kallt och vara i garaget nu så jag
Gjorde lite i cad istället.

Så här ska det bli ungefär:
Image


De blir svårt o ladda på något när du
bara gör de i cad.... ta på en tröja till
o ut o skruva nu!! :lol:

Mvh..
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Då har det hänt lite igen.

Bockning av tryckrör:
Image

Dom passade åxå:
Image


Försöker passa in en glasfiber front som verkar vara till någon annan kaross (passform :roll: )
Image
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

DU verkar ha tillgång till tråkigt användbara maskiner! å ´jag är inte avundsjuk något ;)..

De där med glasfiberfrontar.. fan ingen höjdare, min fan va i 7 delar innan den kom ihop igen :)..

Mvh
Uffe
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

It´s alive again

Post by 325tic »

Startade upp bilen igår,(med original sprut) verkar fungera som det ska, dånar ju lite lagom med bara downpipe.
Last edited by 325tic on 14 Sep 2007, 11:10, edited 1 time in total.
pelleman
Posts: 46
Joined: 08 Jun 2007, 06:57
Location: Gullspång
Contact:

Post by pelleman »

Det var ingen dålig rörkrökningsmaskin du hade tillgång till.
Trevligt bygge förövrigt!
/Per Wallberg, PWEngineering
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Schyst bygge! Men jag tänkte på din oljeretur eftersom att det ej är tryck i returen så ska man väll den så rak som möjligt ner i tråget, säg en ca 70grader lutning eller nått sånt.!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Turbon sitter ju såpass långt upp så det blir rinn ändå, även om anslutningen är under oljenivån.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
325tic
Posts: 27
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Djursvik

Post by 325tic »

Har varit väldigt dålig på att uppdatera :oops: Bilen har ju snart rullat ett halvår.

Har plockat i en Vems box och det fungerade utan några större problem.


Image

Hadde lite strul med för högt laddtryck i början, fick sätta dit laddstyrning.
Laddar 1,2 nu är nog ingen ide att trycka på mer med min snurra, kör på en ganska "feg" map med lite fet blandning och låg tändning.

Image

Image

Image

Image

Image
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

sleeeeper!! :)
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply