Page 1 of 59
Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h
Posted: 16 Jan 2007, 16:19
by Ximon
BMW E30 S38 DRAG
Motor:
- s38b36 borrad till 94mm (Motormecano)
- Verdi-stakar
- CP-kolvar
- Balanserad S38B38 vevaxel (Motormecano)
- Ojesprut på kolvarna (PPF)
- Helrenoverad med nya packningar, kedjor, pumpar och lager
- Pyramidringat (PPF)
- ARP-bultar till topp och ram
- Raceventiler överdim.
- Mirafrästa ventilsäten
- Hårdare ventilfjädrar med CrMo-retainers (PPF)
- Omslipade kamaxlar (PPF)
- Egenkonstruerat aluminiumplenum
- PPF stödgördel
- PPF 75mm dump
- Torrsump med en 6 stegs Barnespump
Motorstyrning/Tändning:
- Autronic SM4
- Fördelare och MSD 10 Plus
Bränslesystem:
- 16 stBosch 1600 cc spridare
- Aeromotive mekanisk soppapump
- Metanol
Avgas:
- Egenbyggt puls-split grenrör i 48mm svartstål
- 2 st PPF 60 mm wg
- Borg Warner s488 turbo
- 4" avgassystem
Chassie/drivlina:
- 7.50 taggat dubbel-rail chassie
- Strange framvagn
- Th400 specad till 2600 och 2000 hk nm
- 4-länkupphängning med en ford 9”-axel.
- Strange 35 splines drivaxlar
- Strange 35 splines aluminium third member
- Koni SPA1 dragracedämpare
- Mickey Thompson ET Street 17,5/32/15
- Mickey Thompson ET Front
Med vänlig hälsning
/Simon Markström
Posted: 16 Jan 2007, 17:17
by Tysken
Fin spec. på motorn, tycker jag känner igen den.
Posted: 16 Jan 2007, 17:27
by Tingsdalsracer
Trevligt,trevligt , blir många potenta beemers nu. Lycka till med byggandet. / Patrik
Posted: 16 Jan 2007, 17:50
by Ximon
Tysken wrote:Fin spec. på motorn, tycker jag känner igen den.
Jasså det säger du
Jag hör väl av mig mot slutet av veckan. Då lär jag fått veta lev. datum.
Posted: 16 Jan 2007, 17:52
by Ximon
Tingsdalsracer wrote:Trevligt,trevligt , blir många potenta beemers nu. Lycka till med byggandet. / Patrik
Man får tacka. Tyvärr kanske denna glider utanför gränsen för en "riktig" bmw, men jag hoppas det blir en trevlig bil ändå
mvh
Posted: 16 Jan 2007, 18:57
by affe
o fan d ve du som köpte vyckmans m5motor .........
Posted: 16 Jan 2007, 19:41
by peppe
Det här är ju kung, en 8 sec E30 från Norrland.
Posted: 16 Jan 2007, 19:50
by bmw_pelle
peppe wrote:Det här är ju kung, en 8 sec E30 från Norrland.
Word! Nu blir det ju inga tighta battels på träsk strippen ju
Blir kul att se resultatet!
Posted: 16 Jan 2007, 21:00
by Aleex
Det här kommer bli grymt!
skoj
Posted: 16 Jan 2007, 21:29
by Nicke Blom
Fint det
Snart är e30 med s38maskin vanligare än kossor efter vägarna
Posted: 16 Jan 2007, 21:48
by peppe
bmw_pelle wrote:peppe wrote:Det här är ju kung, en 8 sec E30 från Norrland.
Word! Nu blir det ju inga tighta battels på träsk strippen ju
Blir kul att se resultatet!
Precis, Simon kommer anses som en tungviktare och kommer därför att gämföras med Team SnowFreak's Ford.
Re: skoj
Posted: 16 Jan 2007, 22:54
by KKR-Rille
Nicke Blom wrote:Fint det
Snart är e30 med s38maskin vanligare än kossor efter vägarna
Ja men icke desto mindre fränt bara för det
Posted: 16 Jan 2007, 23:34
by worre
big block 4 life eller hur simon
Posted: 17 Jan 2007, 01:27
by Ximon
För det första: Peppe ska lugna sig och komma ner på jorden!
Andra: Pelle ska inte säga så. Det handlar trots allt om vem som fungerar bäst ihop med sin bil. Sen kan det ju dyka upp något jänke-elände
Så långt har jag bara sett ett par kossor på vägarna, och hoppas men inte blir frånkörd av dem iaf..
affe: precis, jag undrar dock hur det gick för han med tps:en. Han skickade sms och frågade om adressen, men sen hände det inget. Har du kontakt med han får du gärna fråga om han skickade den via afrika
Och till min till synes enda allierade här uppe, Worre: Det verkar som dessa dumheter slutar med det
Det vet ju du!
Posted: 17 Jan 2007, 01:35
by Ximon
Kvällen gick åt till tjänster/gentjänster då jag hjälpte till att måla ett garage. Onödig tid kan tyckas, men icket.
Bilen ska dit på söndag/måndag för att påbörja buren och 4-länken.
Ett besök av länsman hann vi också med, men de var otroligt medgörliga denna gång. Skrattade även då Tiaz bar förbi ett par M/T-däck
Dock är underredena till stolarna klara. Det blev modifierade orginal-underreden för att behålla justeringen.
Är det någon som vet ifall det går kapa sprängkåpan från en låda med fast sådan, då den ändå ska svetsas på min t56?
Det verkar ju vara nära omöjligt att hitta till en rimlig slant.
I så fall borde det ju finnas någon som skrotat en låda och kan avvara ca 10 cm sprängkåpa mot skälig ersättning!?
Jag måste nämligen lösa detta ASAP så de hinner fräsas innan de skall till ppf.
Posted: 17 Jan 2007, 06:55
by affe
Ximon wrote:För det första: Peppe ska lugna sig och komma ner på jorden!
Andra: Pelle ska inte säga så. Det handlar trots allt om vem som fungerar bäst ihop med sin bil. Sen kan det ju dyka upp något jänke-elände
Så långt har jag bara sett ett par kossor på vägarna, och hoppas men inte blir frånkörd av dem iaf..
affe: precis, jag undrar dock hur det gick för han med tps:en. Han skickade sms och frågade om adressen, men sen hände det inget. Har du kontakt med han får du gärna fråga om han skickade den via afrika
Och till min till synes enda allierade här uppe, Worre: Det verkar som dessa dumheter slutar med det
Det vet ju du!
ska fråga honnom när jag ser han
Posted: 17 Jan 2007, 21:31
by peppe
Simon jag är bara realist, med potential och en relativt låg vikt, samt bra chassie, feta däck.
Klart bilen ska gå en hög 8sec repa efter inkörnings året?