Limited slip SAE 80W-90 BILTEMA!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Melin

Limited slip SAE 80W-90 BILTEMA!

Post by Melin »

Nu har biltema släppt en Limited slip olja, här har ni länken.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 90-369750/

Tror ni den kommer vara användbar i våra bmw-diffar? Den var ju faktiskt ganska dyr :)
Viktor Melin

0732734490
RoDe

Re: Limited slip SAE 80W-90 BILTEMA!

Post by RoDe »

Använde LSD Olja från Elf en gång. ALDRIG mer.

Brände lamellerna på knappt en sommar med lite gatkörning på helgerna.
The Lower Class
rockker

Post by rockker »

Skulle aldrig hälla i fultemas blask i min bil.
Jag Kör castrol olja i diffen som bmw rekommenderar, tror det var 75w-140 och helsyntet.. några spänn dyrare per liter men inget jag någonsin skulle snåla in på.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Gustafsson
Admin

Post by Gustafsson »

Skulle inte heller hälla sånt skit i min bil.
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan
Doktorn

Post by Doktorn »

Det är inget fel på biltemas oljor. Ta av foliehatten! Bromsade min S38 med deras 20-50. Mååånga pull runt 1000hk och alla lager ser ut som nya. Hur mkt olja tror ni de säljer? Det borde ha blivit rätt bra liv på folk om bilar hade börjat gå ner till höger o vänster pga oljan
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
ramberg

Post by ramberg »

Biltemas vanliga oljor är ju från Statoil, olika förpackningar bara men samma olja enl. datablad.

Om det nu stämmer..
Jespersson

Post by Jespersson »

Rätta mig om jag har fel, men är det inte ett måste att köra 75w-140 om man har lamelldiff?
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Är nog inget fel på den men som sagt lite dåligt viscositets-spann kanske?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
RoDe

Post by RoDe »

Nu handlade tråden om Biltemas lsd olja och inte motoroljan. Motoroljan är säkert inget fel på.

Den rekomenderade Castrol SAF-xj som BMW rekomenderar ligger säkert mer omsorg och tester bakom i utvecklingen den än Biltemas. Kan tänka mig att Biltemas lsd olja når mycket högre temperaturer på kortare tid än Castrol oljan vilket kan leda till ras.

Som att jämföra olika bromsvätskor med olika kokpunkter. Just till diffen oavsett standard/prestandabil skulle jag inte använda Biltemas olja.

Mina lameller brände sig fast på tryckramperna pga värmen med lsd oljan från Elf på knappt en sommar. Inga problem innan dess. Vart dyrt med nya lameller, brickor och plana tryckramperna. Ganska tidskrävande också.
The Lower Class
Jespersson

Post by Jespersson »

RoDe wrote:Nu handlade tråden om Biltemas lsd olja och inte motoroljan. Motoroljan är säkert inget fel på.

Den rekomenderade Castrol SAF-xj som BMW rekomenderar ligger säkert mer omsorg och tester bakom i utvecklingen den än Biltemas. Kan tänka mig att Biltemas lsd olja når mycket högre temperaturer på kortare tid än Castrol oljan vilket kan leda till ras.

Som att jämföra olika bromsvätskor med olika kokpunkter. Just till diffen oavsett standard/prestandabil skulle jag inte använda Biltemas olja.

Mina lameller brände sig fast på tryckramperna pga värmen med lsd oljan från Elf på knappt en sommar. Inga problem innan dess. Vart dyrt med nya lameller, brickor och plana tryckramperna. Ganska tidskrävande också.
Var det samma viskositet som BMW (om det var BMW) rekommenderar till sina LSD?

Mvh
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
Dorado

Post by Dorado »

Castrol utvecklar processer kring oljor för olika ändamål.
Biltema utvecklar (nästan) inget, även om de säkert kvalitetstestar. Biltema köper sina oljor från olika ställen. Köper de direkt från Statoil, Castrol eller någon annan som utvecklar smörjmedel, så kan deras produkter vara helt ok, under förutsättning att de köper en produkt som var bra från början.
Problem uppstår när produkter köps från distributörer som i sin tur köpt...kanske något restparti eller på spot-marknad. Kvalitetskontrollen blir svagare, man litar på "intyg" osv.
Eftersom Biltema inte behöver täcka utvecklingskostnader på samma sätt som tex. Castrol + att de sällan eller aldrig köper in/säljer marknadens bästa tekniska produkt, så är deras pris lägre.
Bra nog? Ingen aning.
Själv har jag lagt alldeles för mycket pengar på mina bilar för att några hundralappar mer på en diff-olja skall vara avgörande.
Bygger jag "snik" någon gång, så kommer jag säkert Biltema's produkter finnas med på och i bilen pga deras prisvärdhet.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
mojje

Post by mojje »

Kul detta med oljor,
Bara kolla api klassningen och bilda er en uppfattning
Biltemas 5-50 är samma olja och kommer från samma fat som mobil
1 5-50 , hur många raffinaderier tror ni det finns,
Biltema har även släppt en 10-60 olja nu med sim är klassad api sm
alltså näst högsta möjliga klassning och den är godkänd av bmw och alfa romeo just nu , är nästintill säker på att det är samma olja från samma fat som catrol tar, klassning kostar därav är då 10-60 oljan dyrare än den lägre klassade 5-50 även då 5-50 håller både sm klass,
Har kört med deras olja senaste 7 åren och i alka mina byggen och jag mosar ut bra med nm och whp,
Ang deras lsd olja så kör jag den i min diff som det sitter en trd lsd i
funkar kalasbra
-------------------------------------
http://www.garaget.org/supraturbo" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply