Måste vara något fel med min M30B34 sugmotor?
Posted: 13 Jan 2007, 22:57
Har som sagt haft enorma probl. med att muttern till hubben skruvat av sig, skrotat två vevar pga. det.
Sen hittade jag en hub på Frank Fahey Motorsport köpte en direkt och muttern har inte lossnat, kört en del i sommar så en kväll när man låg o gled så slamrade det till under huven och ett riktigt ras var ett faktum!
En insugsventil som tallriken släppt från skaftet och trillat ner osv. kan nog räkna ut vad som hände sen....
Varvade aldrig över 6900rpm.
Toppen hade en sönderslagen insugskanal plus en spricka i avgaskanalen och en till liten spricka, dessa är för tillf. åtgärdade och toppen är snart tipp topp igen. Kolven finns i bitar i sumpen och staken sne och misshandlad.
Men igår lyfte jag ur blocket och skulle skruva ner det idag, fick genast probl. när jag skulle ta bort hubben satt som berget! Först trodde jag den nypit fast och tog en tre armad avdragare och värmde lite lätt utan resultat...
Tog sen och borrade ur alla gängor ur en gammal org. hub la en fet bricka i hålet o svettsade fast nu hade man en ny avdragare, la den mot vevaxeltappen sen drog 8st M8 12:9 bult gick runt varv för varv sen small det till och Frank Fahey Hubben sprack!
Nu när den var borta så såg man direkt vad som hade hänt, hubben och vevaxeltappen som den sitter på hade svettsats samman.... (Blir så varmt så materialet smälter)
Hur fan rent ut sagt är detta möjligt, måste vara något som inte stämmer med mitt bygge?
Allt är invägt och balanserat. (Måste vara något knas med vikt eller liknande på kolvar o stakar)
Skiten måste ju komma i svägning eller kan det vara torsionsvägningar som kan orsaka detta? Kan det vara obalans ialf.?
Skulle beställt rediga kolvar o stakar men nu vet i fan om det är lönt o forts. att bygga på M30.
Någon som har tips.
Mvh/Henrik
Sen hittade jag en hub på Frank Fahey Motorsport köpte en direkt och muttern har inte lossnat, kört en del i sommar så en kväll när man låg o gled så slamrade det till under huven och ett riktigt ras var ett faktum!
En insugsventil som tallriken släppt från skaftet och trillat ner osv. kan nog räkna ut vad som hände sen....
Varvade aldrig över 6900rpm.
Toppen hade en sönderslagen insugskanal plus en spricka i avgaskanalen och en till liten spricka, dessa är för tillf. åtgärdade och toppen är snart tipp topp igen. Kolven finns i bitar i sumpen och staken sne och misshandlad.
Men igår lyfte jag ur blocket och skulle skruva ner det idag, fick genast probl. när jag skulle ta bort hubben satt som berget! Först trodde jag den nypit fast och tog en tre armad avdragare och värmde lite lätt utan resultat...
Tog sen och borrade ur alla gängor ur en gammal org. hub la en fet bricka i hålet o svettsade fast nu hade man en ny avdragare, la den mot vevaxeltappen sen drog 8st M8 12:9 bult gick runt varv för varv sen small det till och Frank Fahey Hubben sprack!
Nu när den var borta så såg man direkt vad som hade hänt, hubben och vevaxeltappen som den sitter på hade svettsats samman.... (Blir så varmt så materialet smälter)
Hur fan rent ut sagt är detta möjligt, måste vara något som inte stämmer med mitt bygge?
Allt är invägt och balanserat. (Måste vara något knas med vikt eller liknande på kolvar o stakar)
Skiten måste ju komma i svägning eller kan det vara torsionsvägningar som kan orsaka detta? Kan det vara obalans ialf.?
Skulle beställt rediga kolvar o stakar men nu vet i fan om det är lönt o forts. att bygga på M30.
Någon som har tips.
Mvh/Henrik