Måste vara något fel med min M30B34 sugmotor?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Måste vara något fel med min M30B34 sugmotor?

Post by Andersson »

Har som sagt haft enorma probl. med att muttern till hubben skruvat av sig, skrotat två vevar pga. det.

Sen hittade jag en hub på Frank Fahey Motorsport köpte en direkt och muttern har inte lossnat, kört en del i sommar så en kväll när man låg o gled så slamrade det till under huven och ett riktigt ras var ett faktum!

En insugsventil som tallriken släppt från skaftet och trillat ner osv. kan nog räkna ut vad som hände sen....
Varvade aldrig över 6900rpm.

Toppen hade en sönderslagen insugskanal plus en spricka i avgaskanalen och en till liten spricka, dessa är för tillf. åtgärdade och toppen är snart tipp topp igen. Kolven finns i bitar i sumpen och staken sne och misshandlad.

Men igår lyfte jag ur blocket och skulle skruva ner det idag, fick genast probl. när jag skulle ta bort hubben satt som berget! Först trodde jag den nypit fast och tog en tre armad avdragare och värmde lite lätt utan resultat...

Tog sen och borrade ur alla gängor ur en gammal org. hub la en fet bricka i hålet o svettsade fast nu hade man en ny avdragare, la den mot vevaxeltappen sen drog 8st M8 12:9 bult gick runt varv för varv sen small det till och Frank Fahey Hubben sprack!

Nu när den var borta så såg man direkt vad som hade hänt, hubben och vevaxeltappen som den sitter på hade svettsats samman.... (Blir så varmt så materialet smälter)

Hur fan rent ut sagt är detta möjligt, måste vara något som inte stämmer med mitt bygge?

Allt är invägt och balanserat. (Måste vara något knas med vikt eller liknande på kolvar o stakar)

Skiten måste ju komma i svägning eller kan det vara torsionsvägningar som kan orsaka detta? Kan det vara obalans ialf.?

Skulle beställt rediga kolvar o stakar men nu vet i fan om det är lönt o forts. att bygga på M30.

Någon som har tips.

Mvh/Henrik
3430cc sugis
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Kom på en annan möjlig orsak kör med tre triggar på vibrationsdämparen. (Detta är också balanserat).
3430cc sugis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vem har balanserat vevaxeln?
Har vevaxeln legat på golvet ett tag innan montering efter balanseringen? Då kan den vara krokig...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bmwandreas wrote:Vem har balanserat vevaxeln?
Har vevaxeln legat på golvet ett tag innan montering efter balanseringen? Då kan den vara krokig...
Nej vafan :S Min har ju legat säkert 4mån nu efter balanseringen :S Har ju flyttat på den ibland, men ändå! Går det att kolla själv på nåt sätt? Märker man det när man monterar veven, att det går trögt ibland när man vrider runt? Gäller M20B25. (sry för "trådkapningen")
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Kollat veven i v block med indikatorklocka, samt när man drar varje överfall så kollar man så veven går lätt att dra runt. (Astander är det som balanserat två vevaxlar, vibrationsdämpare, hub, remhjul och svänghjul. Sen är det en till som balanserat upp allt en runda utan någon skillnad).

Har en vev till i garaget som jag ska kolla upp.

Ska rensa blocket idag sen får jag väga upp stakar o kolvar och kolla veven som nu är kass.

Någon som har fler förslag.

/Henrik
3430cc sugis
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Raggade upp en redigt våg på jobbet idag, så nu har man varit o vägt i garaget.

Kunde tyvär inte väga allt, eftersom en kolv ligger i småbitar i sumpen, samt kolven intill hade fått en smäll underifrån, men jag har hittat lite ialf.

Hade inga adaptrar så jag kunde inte väga stor och lillända utan fick nöja mig med totalvikt.

Cylinder: Kolv (med ringar+bult): Stake (inkl. lagerhalvor): Totalt:
1 (668,2gr) (767,5gr) (1435,7gr)
2 (767,9gr)
3 (768,2gr)
4 (667,9gr) (768,4gr) (1436,3gr)
5 (667,4gr) (766,7gr) (1434,1gr)
6 (668,4gr) (769,3gr) (1437,7gr)

Som ni ser så har sexans cylinder fått tyngst kolv och stake. Det är en avikelse på totalt 3.6gr. Rätt mycket med tanke på att jag inte vägt stor och lillända så vet jag inte var vikten ligger. (Ingen katastrof men långt ifrån bra).

Kan detta orsaka mina problem?

Hur mycket skiljer det i vikt om man köper Verdi stakar och rediga kolvar?

Mvh/Henrik
3430cc sugis
Sundin
Posts: 8
Joined: 21 Nov 2005, 19:40
Location: Karlstad

Post by Sundin »

jag kollade lite på det för ett tag sen, en 745 kolv + stake låg runt 1400gram, En viseco kolv (tillverkad med 745 kolven som mall) och verdi stake 980 gram, så där kan man nog spara en hel del.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Tack för ditt svar Sundin, men jag tänkte mer på hur stor avikelse det är i vikten från kolv till kolv, stake till stake.
Ex.

Stake nr.1 550.0gr. (Storända 390.0gr, lillända 160.0gr)
Stake nr.2 550.0gr. (Storända 390.8gr, lillända 159.2gr)

Mvh/Henrik
3430cc sugis
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Man borde ligga inom max 0.1 grams avvikelse delarna sinsemellan. Kommer du ner på bara några hundradelars avikselse är det desto bättre.
Henrik Back
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Tackar för svaret. Men hundradelar kan man glömma en sån våg vill jag inte veta vad den kostar, får nöja mig med tiondelar.

(Beställer nya kolvar och stakar).

Mvh/Henrik
3430cc sugis
Post Reply