Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Då är det bara att plocka fram miniräknaren...

Finns det någon formel eller en fingervisning med iaf lite fakta att backa upp med när det kommer till lättning vs vilken effektökning det motsvarar. Själv är jag mathematicaly challenged så jag hoppas någon av alla duktiga här kan presentera lite fakta.

Exempelbil: E36 M3 3,2 sedan.

De har väl nästan 250whp i en dynapack om jag inte missminner mig. De väger typ 1600kg (för att ha en jämn siffra)

Men min fråga är dels vad man kan få ner en e36 m3 SEDAN till för vikt. Och ungefär vad detta skulle göra för prestandan. Vilken effektökning skulle typ 200kg motsvara?

De googlingar jag gjort ger bara svar i stil med -"gör det inte för det tar bort komforten".
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by ToTTeN »

Bullen! wrote:Då är det bara att plocka fram miniräknaren...

Finns det någon formel eller en fingervisning med iaf lite fakta att backa upp med när det kommer till lättning vs vilken effektökning det motsvarar. Själv är jag mathematicaly challenged så jag hoppas någon av alla duktiga här kan presentera lite fakta.

Exempelbil: E36 M3 3,2 sedan.

De har väl nästan 250whp i en dynapack om jag inte missminner mig. De väger typ 1600kg (för att ha en jämn siffra)

Men min fråga är dels vad man kan få ner en e36 m3 SEDAN till för vikt. Och ungefär vad detta skulle göra för prestandan. Vilken effektökning skulle typ 200kg motsvara?

De googlingar jag gjort ger bara svar i stil med -"gör det inte för det tar bort komforten".
1200 lär inte vara några problem alls utan bur å med lätta fälgar. (med all plåt)
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Du tror det alltså? Någon som har en lätt e36 som man kan få veta vikten på?

Jag har köpt en m3 e36 sedan och är lite nyfiken på hur lätt det kan bli. Värme och fläkt vill jag ha kvar om man ska åka på isen (mot imma)
Fimpen
Posts: 33
Joined: 03 Nov 2012, 22:19

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Fimpen »

Den här tråden från Zatzy kanske hjälper dig lite?

http://www.zatzy.com/allmaent/329681-ma ... 3-e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Loordan »

min vägde 1260 med m50b25 ,std stolar fram(tyo 40kg), halvtank, golvmatta satt i,bortaget med inredning bakom förarstolarna endast.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Fimpen wrote:Den här tråden från Zatzy kanske hjälper dig lite?

http://www.zatzy.com/allmaent/329681-ma ... 3-e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är de ju ganska oense i den tråden. Och på andra forum så hittar jag bara gissningar eller listor på vad inredningsdetaljer väger.
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Allx »

Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.

1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400

1400kg/250whp = 5.6 kg per hk

1600kg/5.6kg per hk = 285 hk

Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf :)
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by St3v3 »

Allx wrote:Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.

1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400

1400kg/250whp = 5.6 kg per hk

1600kg/5.6kg per hk = 285 hk

Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf :)
Den matematiken tror jag Bullen klarar av också :)

Vilken går snabbare runt en bana, en bil som är lättad 200kg eller en som fått effekten ökad med 35whp?
V8
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Hansa »

St3v3 wrote:
Allx wrote:Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.

1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400

1400kg/250whp = 5.6 kg per hk

1600kg/5.6kg per hk = 285 hk

Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf :)
Den matematiken tror jag Bullen klarar av också :)

Vilken går snabbare runt en bana, en bil som är lättad 200kg eller en som fått effekten ökad med 35whp?
Den som blivit lättad 200kg skulle jag gissa på =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Dajb »

man ska inte glömma att försöka banta ner den ofjädrade vikten, det kanske bara gör lite grann på vågen, men desto större skillnad irl
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

En fråga är hur lätt (snabb borde man väl iofs skriva) en e36 blir jämfört med samma grejor på en e30. 3,2 Motor 6vxl låda och 210 bakvagn. Kanske är försummbar skillnad så det inte ens är lönt att tänka tanken att byta till e30 kaross. Det är ju inte tiondelar som jagas utan mest bus å nöje som allt annat här på forumet.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Bmw e30 m3 dtm vägde 2072lbs enl reglemente. 940kg.

En 320 e36 supertouring väger 1050kg.

De är ju ganska lika i hur rensade och modifierade hjulupphängningar är. Så en e36 lär ju va +100 kg tyngre än e30. (Mellan tummen...)

Så jag vill nog hitta en e30 coupe. Någon som har nån utan rost? Gärna en tom blästrad kaross bara :-)
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Sv: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Niklas Sandström »

Var inte 1050kg min vikten i supertouring med bakhjulsdrivet? Det har funnits en gammal e36 st som vart ombyggd till långlopp som vägde in en bit under 1000 kg.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Sv: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Niklas Sandström wrote:Var inte 1050kg min vikten i supertouring med bakhjulsdrivet? Det har funnits en gammal e36 st som vart ombyggd till långlopp som vägde in en bit under 1000 kg.
Jo de har ju restriktioner och det har inte jag :-)

De kan i stort sett bli lika lätta som en e30 då?
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Dajb »

Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg

här är en som ligger på 1022kg


http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Bullen! »

Dajb wrote:Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg

här är en som ligger på 1022kg


http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;

Låter jättebra. Jag är oxå intresserad av vad samma operation på en e30 hade resulterat i. Skillnaden på e36 och e30 alltså. Och då ponerar vi att det blir s50b32 från remhjul till bakaxel på båda. Så vi inte jämför med olika drivlinor.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)

Post by Dajb »

Bullen! wrote:
Dajb wrote:Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg

här är en som ligger på 1022kg


http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;

Låter jättebra. Jag är oxå intresserad av vad samma operation på en e30 hade resulterat i. Skillnaden på e36 och e30 alltså. Och då ponerar vi att det blir s50b32 från remhjul till bakaxel på båda. Så vi inte jämför med olika drivlinor.

http://bmwfans.info/parts-catalog" onclick="window.open(this.href);return false;

bara in och ta fram vikt på kaross, chassi delar, motor, drivlina etc, lär ta lite tid, men du lär få en jäkla bra jämförelse :)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply