Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Då är det bara att plocka fram miniräknaren...
Finns det någon formel eller en fingervisning med iaf lite fakta att backa upp med när det kommer till lättning vs vilken effektökning det motsvarar. Själv är jag mathematicaly challenged så jag hoppas någon av alla duktiga här kan presentera lite fakta.
Exempelbil: E36 M3 3,2 sedan.
De har väl nästan 250whp i en dynapack om jag inte missminner mig. De väger typ 1600kg (för att ha en jämn siffra)
Men min fråga är dels vad man kan få ner en e36 m3 SEDAN till för vikt. Och ungefär vad detta skulle göra för prestandan. Vilken effektökning skulle typ 200kg motsvara?
De googlingar jag gjort ger bara svar i stil med -"gör det inte för det tar bort komforten".
Finns det någon formel eller en fingervisning med iaf lite fakta att backa upp med när det kommer till lättning vs vilken effektökning det motsvarar. Själv är jag mathematicaly challenged så jag hoppas någon av alla duktiga här kan presentera lite fakta.
Exempelbil: E36 M3 3,2 sedan.
De har väl nästan 250whp i en dynapack om jag inte missminner mig. De väger typ 1600kg (för att ha en jämn siffra)
Men min fråga är dels vad man kan få ner en e36 m3 SEDAN till för vikt. Och ungefär vad detta skulle göra för prestandan. Vilken effektökning skulle typ 200kg motsvara?
De googlingar jag gjort ger bara svar i stil med -"gör det inte för det tar bort komforten".
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
1200 lär inte vara några problem alls utan bur å med lätta fälgar. (med all plåt)Bullen! wrote:Då är det bara att plocka fram miniräknaren...
Finns det någon formel eller en fingervisning med iaf lite fakta att backa upp med när det kommer till lättning vs vilken effektökning det motsvarar. Själv är jag mathematicaly challenged så jag hoppas någon av alla duktiga här kan presentera lite fakta.
Exempelbil: E36 M3 3,2 sedan.
De har väl nästan 250whp i en dynapack om jag inte missminner mig. De väger typ 1600kg (för att ha en jämn siffra)
Men min fråga är dels vad man kan få ner en e36 m3 SEDAN till för vikt. Och ungefär vad detta skulle göra för prestandan. Vilken effektökning skulle typ 200kg motsvara?
De googlingar jag gjort ger bara svar i stil med -"gör det inte för det tar bort komforten".
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Du tror det alltså? Någon som har en lätt e36 som man kan få veta vikten på?
Jag har köpt en m3 e36 sedan och är lite nyfiken på hur lätt det kan bli. Värme och fläkt vill jag ha kvar om man ska åka på isen (mot imma)
Jag har köpt en m3 e36 sedan och är lite nyfiken på hur lätt det kan bli. Värme och fläkt vill jag ha kvar om man ska åka på isen (mot imma)
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Den här tråden från Zatzy kanske hjälper dig lite?
http://www.zatzy.com/allmaent/329681-ma ... 3-e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zatzy.com/allmaent/329681-ma ... 3-e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
min vägde 1260 med m50b25 ,std stolar fram(tyo 40kg), halvtank, golvmatta satt i,bortaget med inredning bakom förarstolarna endast.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Fimpen wrote:Den här tråden från Zatzy kanske hjälper dig lite?
http://www.zatzy.com/allmaent/329681-ma ... 3-e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är de ju ganska oense i den tråden. Och på andra forum så hittar jag bara gissningar eller listor på vad inredningsdetaljer väger.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.
1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400
1400kg/250whp = 5.6 kg per hk
1600kg/5.6kg per hk = 285 hk
Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf
1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400
1400kg/250whp = 5.6 kg per hk
1600kg/5.6kg per hk = 285 hk
Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Den matematiken tror jag Bullen klarar av ocksåAllx wrote:Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.
1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400
1400kg/250whp = 5.6 kg per hk
1600kg/5.6kg per hk = 285 hk
Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf
Vilken går snabbare runt en bana, en bil som är lättad 200kg eller en som fått effekten ökad med 35whp?
V8
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Den som blivit lättad 200kg skulle jag gissa på =)St3v3 wrote:Den matematiken tror jag Bullen klarar av ocksåAllx wrote:Orginalvikten delat med lättade viktens Kg per Hk.
1600 kg bil minus 200 kg lättning = 1400
1400kg/250whp = 5.6 kg per hk
1600kg/5.6kg per hk = 285 hk
Man kan alltså säga att en lättning på 200kg "ger" 35whp extra. Ett hum om vad viktminskning ger iaf
Vilken går snabbare runt en bana, en bil som är lättad 200kg eller en som fått effekten ökad med 35whp?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
man ska inte glömma att försöka banta ner den ofjädrade vikten, det kanske bara gör lite grann på vågen, men desto större skillnad irl
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
En fråga är hur lätt (snabb borde man väl iofs skriva) en e36 blir jämfört med samma grejor på en e30. 3,2 Motor 6vxl låda och 210 bakvagn. Kanske är försummbar skillnad så det inte ens är lönt att tänka tanken att byta till e30 kaross. Det är ju inte tiondelar som jagas utan mest bus å nöje som allt annat här på forumet.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Bmw e30 m3 dtm vägde 2072lbs enl reglemente. 940kg.
En 320 e36 supertouring väger 1050kg.
De är ju ganska lika i hur rensade och modifierade hjulupphängningar är. Så en e36 lär ju va +100 kg tyngre än e30. (Mellan tummen...)
Så jag vill nog hitta en e30 coupe. Någon som har nån utan rost? Gärna en tom blästrad kaross bara
En 320 e36 supertouring väger 1050kg.
De är ju ganska lika i hur rensade och modifierade hjulupphängningar är. Så en e36 lär ju va +100 kg tyngre än e30. (Mellan tummen...)
Så jag vill nog hitta en e30 coupe. Någon som har nån utan rost? Gärna en tom blästrad kaross bara
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Sv: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Var inte 1050kg min vikten i supertouring med bakhjulsdrivet? Det har funnits en gammal e36 st som vart ombyggd till långlopp som vägde in en bit under 1000 kg.
Re: Sv: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Jo de har ju restriktioner och det har inte jagNiklas Sandström wrote:Var inte 1050kg min vikten i supertouring med bakhjulsdrivet? Det har funnits en gammal e36 st som vart ombyggd till långlopp som vägde in en bit under 1000 kg.
De kan i stort sett bli lika lätta som en e30 då?
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg
här är en som ligger på 1022kg
http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;
här är en som ligger på 1022kg
http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Dajb wrote:Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg
här är en som ligger på 1022kg
http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;
Låter jättebra. Jag är oxå intresserad av vad samma operation på en e30 hade resulterat i. Skillnaden på e36 och e30 alltså. Och då ponerar vi att det blir s50b32 från remhjul till bakaxel på båda. Så vi inte jämför med olika drivlinor.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Bullen! wrote:Dajb wrote:Med riktigt seriös lättning, glasfiberdörrar bak, renade dörrar fram, hålborrat på diverse saker så kan du komma ner till ca 1020kg
här är en som ligger på 1022kg
http://www.garaget.org/?car=334410" onclick="window.open(this.href);return false;
Låter jättebra. Jag är oxå intresserad av vad samma operation på en e30 hade resulterat i. Skillnaden på e36 och e30 alltså. Och då ponerar vi att det blir s50b32 från remhjul till bakaxel på båda. Så vi inte jämför med olika drivlinor.
http://bmwfans.info/parts-catalog" onclick="window.open(this.href);return false;
bara in och ta fram vikt på kaross, chassi delar, motor, drivlina etc, lär ta lite tid, men du lär få en jäkla bra jämförelse
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;