Krånglande automatlåda 525ix

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Krånglande automatlåda 525ix

Post by Falck »

Har nu krånglat o svurit mej hes på min 525ix E34 i 3 veckor. Det hela började med att när lådan blev varm så låste den sig på växlarna , kör du en längre sträcka får man mer elr mindre ej ur driven, ju varmare lådan blev , ju trögare blev det att skifta mellan växlarna , till dem till slut låste sig. Bytte olja filter enligt konstens alla regler men samma problem kvarstod . Plocka ner lådan och monterade en ny(begagnad). EXAKT samma problem fortfarande kvar( även den servad med olja och filter ) . Köpte en ny Styrenhet och monterade nu ikväll , fortfarande samma fel... Gaaahhh !! Nån som har några idéer ? Kan oljekylaren gett upp huxflux? Sambon som kör bilen säger att det började redan lite grann förra vintern..


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Oljekylaren fin och inga fel på den. Nån som har några andra idéer ?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: Krånglande automatlåda 525ix

Post by M-techer »

Bytte du converter (momentomvandlare) i samband med lådbytet?
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

M-techer wrote:Bytte du converter (momentomvandlare) i samband med lådbytet?
Ja den byttes. Brukar dom kunna spöka ?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re:

Post by M-techer »

Falck wrote:
M-techer wrote:Bytte du converter (momentomvandlare) i samband med lådbytet?
Ja den byttes. Brukar dom kunna spöka ?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Inte vad jag vet. Kvalificerad gissning bara..
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re:

Post by markus83 »

Falck wrote:Oljekylaren fin och inga fel på den. Nån som har några andra idéer ?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
ZF5HP ? eller ZF4HP ?....... grön eller svart id bricka på den ? Om du rusar maskinen låter det ett lätt gnissel som liknar fläcktrems ljud ?

Vilken av dom 4 converterna är det du har ? 20/25/28 eller diesel ?
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Det är en 5hp18. Svart bricka. Nee det tycker ja väl inte att det gör. Ska prova imorgon igen och lyssna . Ingen aning vilken converter, kan kolla imorgon , har 2 likadana , hur skiljer jag dem åt?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Redan vid 60 grader börjar det bli jävligt att flytta växelspaken. Kollade idag med en ir mätare


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re:

Post by markus83 »

Falck wrote:Redan vid 60 grader börjar det bli jävligt att flytta växelspaken. Kollade idag med en ir mätare


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Låter konstigt att den låser växlarna för den går på vajer ner till armen. Armen flyttar endast en ventil på insidan i ventil paketet. Möjligen om det nyper runt växelarmen när lådan börjar bli lite mer varm. Kan ta en bild på hur det ser ut i boken.
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Har provat koppla ur vajern från låda när d har börjat blivit trögt att flytta spaken, då går vajern lätt och armen på lådan går trögt. Som sagt , exakt samma problem med "nya" lådan som med den gamla. Fattar inte va det kan vara?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re:

Post by Hansa »

Falck wrote:Har provat koppla ur vajern från låda när d har börjat blivit trögt att flytta spaken, då går vajern lätt och armen på lådan går trögt. Som sagt , exakt samma problem med "nya" lådan som med den gamla. Fattar inte va det kan vara?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Du har inte haft extremt otur och lyckats bytt till en låda som också är slut?
låter som nå jävla Kalle Anka fel i alla fall. Hoppas det löser sig.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Har haft den tanken hansa, men vill inte tro att det är så :) haha . Är ju exakt samma fel med denna låda som den andra, därför jag tror att det är nåt annat. Tjatigt som faen iaf. har börjat titta på en annan bil nu då vi måste ha en snart nog


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

vad mer än styrenheten är med och påverkar/styr automatlådan , påverkar abs enheten/ abs givare? Elr någon annan elektrisk komponent?



Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Krånglande automatlåda 525ix

Post by Nisse Järnet »

Antar att du fyllt på olja sådär mongo som man ska med rätt temp osv?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Ja det har jag. Finns en bra beskrivning på AP hur man byter så jag har gått efter den.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
david.of
Posts: 14
Joined: 06 Aug 2013, 12:18

Sv: Krånglande automatlåda 525ix

Post by david.of »

Har du kollat rören och slangarna fram till kylaren?

Skickat via dumbphone....
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

david.of wrote:Har du kollat rören och slangarna fram till kylaren?

Skickat via dumbphone....
Yes dom är kollade, inga veck på varken slangar/rör, och inget stopp.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Post Reply