Page 1 of 2

Om du visst det du vet idag?...

Posted: 12 Aug 2013, 20:14
by Bullen!
Vilken motor skulle du valt att bygga på? Och varför?

Motivera gärna med de erfarenheter du har samlat på dig sedan tidigare.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 12 Aug 2013, 21:04
by Daniel86
Vad pratar vi om för applikation, och eller budget?

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 12 Aug 2013, 21:34
by Bullen!
Din budget. Och utförande utifrån hur du skulle gjort annorlunda mot vad du gjorde.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 12 Aug 2013, 22:17
by Sten
Skulle vilja sätta turbo på M60B40 (M62B44),på grund av mycket effekt fint register relativt billigt.
Ev med Fexenchip bara för att hålla kostnaden ändå lägre.
Bytte till mig Sikkos M60B40 Turbo(den jag tror startade trenden....),men trodde inte riktigt jag skulle få ihop det i bilen och trodde det skulle bli dyrare än jag hade råd.Nått jag kanske ångrar lite nu men inte kunde veta då.

M54B30 är också intressant,ser ut att bli bra effekt och fint register med hyffsat lågt ladd.

M50B25 Vanos eller IV men "bygga" för fint register istället för hög toppeffekt.
Har haft två M50B25 IV med "ketchupregister",roligt men inte så lättkört.

Sv: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 08:22
by Rsjerry
Satsat på m50 istället för m20!
Dock älskar jag m20:P

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 10:18
by JohanE
Då skulle jag börjat med min M54 som stått och väntat i snart fem år...
Tyvärr blev vi ju av med garaget så saker och ting har blivit lite islagda.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 11:14
by Doktorn
M50. Billiga, tål sjukt med mos och små och smidiga. Finns att få tag i överallt, bra lådor som passar rakt på.

Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 11:27
by Ronnie AVR
Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 16:48
by erikjakan
S85 med centrifugal eller s54 turbo!

MVH

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 19:17
by m3micke
s54 tål grymt med pisk!!!!!!

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 19:29
by Bmwandreas
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)

Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 19:40
by Magnaten
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)

Får ni det svettigt nu när vette.se omstrukturerar?

Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 19:49
by Ronnie AVR
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)
Kompenserar vikt med laddtryck ;) är inte så påläst om gördel och etc men håller de och man inte behöver fodra om mm så är de överlägset :)

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 20:16
by Bmwandreas
Magnaten wrote:
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)

Får ni det svettigt nu när vette.se omstrukturerar?
Vet inte men har aldrig haft så mycket LS-mappningar och sålt så mycket ls-delar. Så vi lär utöka lagret på de delarna:)

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 13 Aug 2013, 20:18
by Bmwandreas
Ronnie AVR wrote:
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)
Kompenserar vikt med laddtryck ;) är inte så påläst om gördel och etc men håller de och man inte behöver fodra om mm så är de överlägset :)
Man får cap walk med alla standardblock om man passerar 1000 hk, man kommer runt det med gördel och styrstift till överfallen så de sitter fast.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 14 Aug 2013, 18:12
by Rikard B
s38b36 och inte velat haft ihop så fort utan låtit det tagit tid så d blir bra

Re: Om du visst det du vet idag?...

Posted: 14 Aug 2013, 18:32
by Bullen!
Mycket bmw...