Om du visst det du vet idag?...

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Om du visst det du vet idag?...

Post by Bullen! »

Vilken motor skulle du valt att bygga på? Och varför?

Motivera gärna med de erfarenheter du har samlat på dig sedan tidigare.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Daniel86 »

Vad pratar vi om för applikation, och eller budget?
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Bullen! »

Din budget. Och utförande utifrån hur du skulle gjort annorlunda mot vad du gjorde.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Sten »

Skulle vilja sätta turbo på M60B40 (M62B44),på grund av mycket effekt fint register relativt billigt.
Ev med Fexenchip bara för att hålla kostnaden ändå lägre.
Bytte till mig Sikkos M60B40 Turbo(den jag tror startade trenden....),men trodde inte riktigt jag skulle få ihop det i bilen och trodde det skulle bli dyrare än jag hade råd.Nått jag kanske ångrar lite nu men inte kunde veta då.

M54B30 är också intressant,ser ut att bli bra effekt och fint register med hyffsat lågt ladd.

M50B25 Vanos eller IV men "bygga" för fint register istället för hög toppeffekt.
Har haft två M50B25 IV med "ketchupregister",roligt men inte så lättkört.
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Sv: Om du visst det du vet idag?...

Post by Rsjerry »

Satsat på m50 istället för m20!
Dock älskar jag m20:P

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk 2
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by JohanE »

Då skulle jag börjat med min M54 som stått och väntat i snart fem år...
Tyvärr blev vi ju av med garaget så saker och ting har blivit lite islagda.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Doktorn »

M50. Billiga, tål sjukt med mos och små och smidiga. Finns att få tag i överallt, bra lådor som passar rakt på.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Om du visst det du vet idag?...

Post by Ronnie AVR »

Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by erikjakan »

S85 med centrifugal eller s54 turbo!

MVH
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
m3micke
Posts: 195
Joined: 13 Feb 2011, 09:27
Location: trondheim Norge

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by m3micke »

s54 tål grymt med pisk!!!!!!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Bmwandreas »

Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Om du visst det du vet idag?...

Post by Magnaten »

Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)

Får ni det svettigt nu när vette.se omstrukturerar?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Om du visst det du vet idag?...

Post by Ronnie AVR »

Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)
Kompenserar vikt med laddtryck ;) är inte så påläst om gördel och etc men håller de och man inte behöver fodra om mm så är de överlägset :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Bmwandreas »

Magnaten wrote:
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)

Får ni det svettigt nu när vette.se omstrukturerar?
Vet inte men har aldrig haft så mycket LS-mappningar och sålt så mycket ls-delar. Så vi lär utöka lagret på de delarna:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Bmwandreas »

Ronnie AVR wrote:
Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Lq9 block ls3 toppar med extra allt strokad och självklart dubbelturbo! Skönt med 500 hk grundeffekt och sen få sjunga ut på nån bar eller 2. Billigare med V8 och saker i USA knappt kostar nått och finns obegränsat med alternativ.
Tungt! Då tar jag hellre ett ls3 block med gördel och styrpinnar till överfall så det håller. LS är en sjukt stor marknad och vi har mer corvetter än bmw:s nu:)
Kompenserar vikt med laddtryck ;) är inte så påläst om gördel och etc men håller de och man inte behöver fodra om mm så är de överlägset :)
Man får cap walk med alla standardblock om man passerar 1000 hk, man kommer runt det med gördel och styrstift till överfallen så de sitter fast.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Rikard B »

s38b36 och inte velat haft ihop så fort utan låtit det tagit tid så d blir bra
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Om du visst det du vet idag?...

Post by Bullen! »

Mycket bmw...
Post Reply