Hej. tänkte höra. Har en subaru som jag får dra 1620kg på B-körkort. samt 2350kg på BE, dock sätter draget stopp vid 1800kg.
Om jag har ett 1500kg släp som väger 390kg så får ja alltså lasta 1110kg.
Om jag då istället lastar min e30 som väger 1280kg fulltankad då blir det 170kg överlast och den totala släpvikten på 1670kg.
Åker jag på olovlig körning då iom att jag drar mer än vad bilen tillåter på B körkort eller blir det bara överlast?
Vars går annars gränsen för olovlig körning? Hela ekipaget kommer väga under 3500kg, så den gränsen behöver jag inte oroa mig för.
Tacksam för svar.
MVH Micke
Biltransport överlast/olovlig körning?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Biltransport överlast/olovlig körning?
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
ET 10.44@217km/h
Re: Biltransport överlast/olovlig körning?
inte för att det besvarar din fråga, men blev bara tvungen...
http://www.moss-avis.no/nyheter/trafikk ... -1.8005978" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.moss-avis.no/nyheter/trafikk ... -1.8005978" onclick="window.open(this.href);return false;
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... ig-korning" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Se där! Jag har alltid trott att man åker på olovlig vid ovanstående exempel men då har man fått lära sig nåt nytt
- Nemesis_turbo
men böterna för last är ganska höga dock.... men men bara o blåneka om dem inte har våg med sig... jag har blivit stopad några gånger med förmodad överlast men dem måste väga bilen innan dem kan skriva böter..... dock har det vart på nätten inom typ hundra kilo
har dem inte ändrat reglerna nu?
pratade med polisen idag och han som satt där i växeln kunde inte hjälpa mig med svar förutom att de var dagsböter på överlast nu.
enligt länken där med husvagnen så går dem väl bara på regnr. så det är väl bara den där extra lasten man kan få bort,
inte om man har en tom bil på släpet eller? dem kan ju fort kolla vikten genom regnr.
kör man däremot en bil utan regnr så måste dem ju väga den och då är det ju lite svårare att bevisa.
MVH Micke
pratade med polisen idag och han som satt där i växeln kunde inte hjälpa mig med svar förutom att de var dagsböter på överlast nu.
enligt länken där med husvagnen så går dem väl bara på regnr. så det är väl bara den där extra lasten man kan få bort,
inte om man har en tom bil på släpet eller? dem kan ju fort kolla vikten genom regnr.
kör man däremot en bil utan regnr så måste dem ju väga den och då är det ju lite svårare att bevisa.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
ET 10.44@217km/h
När jag åkte dit för olovlig körning med en 2000kg vagn bakom en bil som fick dra 1400kg hade jag inga regskyltar på bilen som stod på trailern...då kollade han chassinumret som man såg genom framrutan istället Hade en tung Camaro på släpetflp wrote: kör man däremot en bil utan regnr så måste dem ju väga den och då är det ju lite svårare att bevisa.
MVH Micke
Har ju alltid hört att man förlorar körkortet vid olovlig körning, men jag fick lämna släpet på plats och så fick en kompis dra hem det + att jag fick 1500:- i böter i brevlådan lite senare. Stod även att bötesbeloppet baserades på hur allvarligt brottet var och det är ju bara som en bältesböter
Var inga vanliga poliser som stoppade mig heller utan det var två fordonsinspektörer i en mercabuss full av utrustning
V8
Med bara B-kort är det ALLTID släpvagnens TOTALVIKT som räknas vid en kontroll om det inte dessutom ser ut att vara överlastat.
Så med min E34 som exempel så får jag dra 1340 på B-kort. Hänger jag en relativt normal uthyrningsbiltransport med totalvikt på 1500kg så får jag böter och troligen indraget kort för olovlig körning även om den så är helt tom.
Hyr jag däremot den lilla ynkliga enkelaxlade trailern reggad till 1300kg totalvikt och lastar den till 1500kg så riskerar jag inte kortet utan bara böter...
Osäker men vill minnas att 20% överlast är gränsen för olovlig körning, sen om det är räknat på lastvikten eller totalvikten kan jag inte svara på.
Sen huruvida dragbilen går på bränsle eller BE-kort är ju upp till var o en
Så med min E34 som exempel så får jag dra 1340 på B-kort. Hänger jag en relativt normal uthyrningsbiltransport med totalvikt på 1500kg så får jag böter och troligen indraget kort för olovlig körning även om den så är helt tom.
Hyr jag däremot den lilla ynkliga enkelaxlade trailern reggad till 1300kg totalvikt och lastar den till 1500kg så riskerar jag inte kortet utan bara böter...
Osäker men vill minnas att 20% överlast är gränsen för olovlig körning, sen om det är räknat på lastvikten eller totalvikten kan jag inte svara på.
Sen huruvida dragbilen går på bränsle eller BE-kort är ju upp till var o en