Bränslekylare

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Bränslekylare

Post by deltapim »

Funderar på ifall man ska montera en bränsle kyl i vinter.
Är de någon som åker med de?
Fördelar/nackdelar?

Ordet är fritt!
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: Bränslekylare

Post by Danneeandersson »

Är också nyfiken, känt att returslangen är ganska ljummen efter kort körning.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Bränslekylare

Post by Joachim »

Så länge den är såpass stor at den inte stryper nåt så ser jag inget annat än fördelar..
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Bränslekylare

Post by Bmw*Alex »

Se till att ha mer än halvtank så ser ja inte vrf man ska ha nåt som kyler.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Bränslekylare

Post by deltapim »

Ha precis, blir en stor grej på tryck sidan.

Pga överdimetionerat soppa system, samt att soppan kyler insugsluften.
Har även läst mig till att e85 förbränns bäst mellan 0 och 20 grader så win win ser ja de som.
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: Bränslekylare

Post by Pacman »

Har du försökt tända upp ett stormkök med rödsprit på vintern nån gång? Går det lättare andra gången när det brunnit ut och man fyller på rödspriten i varm brännare?

Etanol brinner INTE bättre kall!
User avatar
Lindberg_
Posts: 73
Joined: 17 Oct 2012, 17:47
Location: Holmsund/Umeå

Re: Bränslekylare

Post by Lindberg_ »

Hur skulle en sådan kyl se ut? eller finns de redan? ska den kyla bränslet med fart vind eller med hjälp av el, typ som ett kylskåp?
Låter helt klart intressant :D
E30 m20b27 turbo
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Bränslekylare

Post by HellMek »

Lindberg_ wrote:Hur skulle en sådan kyl se ut? eller finns de redan? ska den kyla bränslet med fart vind eller med hjälp av el, typ som ett kylskåp?
Låter helt klart intressant :D
Sitter under bilen original på många moderna dieselbilar pga det höga tryck dom jobbar med. Går säkert att plocka en sån på skroten. Ser lite ut som bak på ett kylskåp på de jag sett, dvs slingor med lite flänsar på.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Bränslekylare

Post by deltapim »

De flesta org bilar använder nå elektriska komponenter (hex krafter enligt mig) för att kyla soppan.
Ja kommer montera ett "scoop" under bilen med en kanal till kylaren
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Re: Bränslekylare

Post by Blown M5 »

Har en på min m5:à, tog en fin oljekylare från en c63 amg & svetsade på an6 nipplar & satte den i fronten. Den är kopplad mellan tryckregulator & railen. Har en 40 liters tank & 3st 044:or så bränslet blir varmt annars.
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Bränslekylare

Post by deltapim »

de är inte för att kyla bränslet så mkt som möjligt, de är bara för att sänka temperaturen på såsen som blir pga pumparna.
sen så kyler etanolen insugsluften på samma gång, och de är ju bra
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Bränslekylare

Post by xelerator »

deltapim wrote:de är inte för att kyla bränslet så mkt som möjligt, de är bara för att sänka temperaturen på såsen som blir pga pumparna.
sen så kyler etanolen insugsluften på samma gång, och de är ju bra

Det där lät lite luddigt.

Du vill inte kyla bränslet men sänka tempen på såsen.

Är inte såsen= bränslet?
Och kyla = sänka tempen?
:)

Monterar du en kylare så vill du sänka tempen på bränslet.
Tempen blir helt enkelt vad den blir och kylaren går alltid i ett läge = fullt.

Tror inte blownM5 styr det hela på nåt sätt utan det är bara monterat för att kyla hela tiden.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Re: Bränslekylare

Post by 9-3 Mike »

Ni som kört med det, hur är erfarenheterna??
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Post Reply