DIY: Bra LJUD i GoPro camera!

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
oddis

Post by oddis »

DIY:Fixa bra ljud i GoPro camera!

How-to Film jeg snickrade ihop i youtube format(engelsk tekst). Ljudsammanlikning på 4:28 ute i filmen!

Då tankte jag at det var på tiden at adressera ett påtrangande problem nar det gjelder dom flesta hemgjorda filmar av bilkjøring med GoPro camera..

Nackdelen med dessa ar ju den samre lyd dessa kamror har , något som kan ta en film som i utgångspunktet var "fy fan va BALLT!!!" til "om bara den hadde..." - kannsla efter å ha sett filmen...

Det ar ofta den kannslan jag sitter igjen med efter å ha sett 90% av GoPro filmarna från diverse kjørning rundt om på natet. Kjøringen er heltokig - men lyden ar så dårlig att det dominerer hele upplevlsen i negativ riktning. GoPro ljud med stangd "housing"/bakplate ar jo som att lysna på mygg!

Et mkt godt eksempel ar den har videoen (om du leser dette Vidar, så anvander jeg dig bara som et exempel fordi du har en såpass sinnesjuk bil med en ditto lite sinnsjuk lydgjenngivelse på denne filmen). Vidar's bil låter jo egentlig SÅHAR (Video). Tenk er hur mkt som går tapt i filmen!!! [-o<

Nu finns det 3 hovedversioner av GoPro HD - versjon 1 ,2 og 3. Versjon 1 har inte mojlighet for at plugga ekstern microfon rett i, noe både 2 og 3 kan.

Nu vet jeg Rayman har inne har mikset og trikset litt och loddet på mikrofon på version 1, og det kan han sakert beretta lite om sjalv om han vil..

Sen til problemet:

Efter å ha produserad bilfilmer med GoPro dom senaste åren blev jag mer och mer bestamt på att NÅTT måste bli gjort åt ljuden. Jag har snart forkastet 200 timmar med film fra kompisar og andre av den skal at ljuden var så horribelt dårlig at det ikke dugde att laga kjørefilm av (som trenger LYD - som 1. ingrediens)

Alternativet den gången då jag bara hadde GoPro 1' var at skaffa mig en ekstern opptaksenhet. En diktafon ble løsningen, något som i og for seg fungerte mkt bra - og til dags dato funkar mktbra!. Men det var mkt ekstraarbete at få lagt over ljuden og synckad den ihop på filmen i efterhand - någto som kan ha vara lite avanserad for dom utan ordantlig redigeringsprogram eller nødvandig datakompetens. Och det betydde ofta at det måste tilverkas dubbellt så många filar, något som ochså var mkt tidkrevande nar man fikk inn 15 timmar med råmaterial från 4 kameravinklar..

Nu nar jag så smårning om har fått mig GoPro 3 så var det ingen tvekan- ekstern mikrofon skulle jag ha PRONTO!

Exempelet nedan ar gjennomførad på GoPro HD 3

Efter en god porsjon research på natet, hovudsaklig gjannom YouTube reveiws og google artiklar kjøpte jag mig til slut en ekstern stereo microfon av typen Olympus ME-51s til ca 595kr fra japanphoto.no (Ni har sakert battra og billigare stallen i Sverige) (Dessa kan aven fåes til hhv. 46 dollar på bhphoto og 65 på amazon + frakt/mva ).

Jeg provde denne setupen under Gatebil Våler i mai, och den ga MKT !! bra ljud!!

Nu ska jag vara noga att upplysa at det ar INBOARD ljud vi talas om - Camera monterad INNE i bilen. Ska du anvanda denna microfonen utom bilen så rekomenderar jag at tilverka några støvhettor for at redusera vindbrusen och å holda microfonen ren og dammfri.

Microfonen ar stereo-microfon och den har høger och vanster opptak, som betyder at om du prater inn i den så vil du kjanna på headsettet eller pc høgtalernae hvilken sida du pratar ifrån. I bilen under kjøring har det ingen betydelse - men det sajer något om hur sensetiv mikrofonen ar.

Har er microfonen... en Olympus ME-51s. Den har en 3.5mm inngång som du kjøper adapterovergång från GoPro til ( mini usb til 3.5mm). Eller du kan kjøpa den andra stallen.. GoPro saljer den til rippoff pris tyvarr.

Vad som trangs til GoPro 3: Microfon: http://www.japanphoto.no/olympus-me-51s ... 148024-007" onclick="window.open(this.href);return false; och GoPro adapter: http://www.japanphoto.no/gopro-3-5mm-mi ... 010183-007" onclick="window.open(this.href);return false;.

Til GoPro 2 trenger ni vel ingen adapter ettersom jag forstått.

Her er microfonen - det medføljer ochså en forlengare til 3.5mm som inte visas på bild (om du ska montera den långt ifrån camera) samt en kladsklypa for å feste den til trøjan om du skal prata i den.
Image

Sen måste du ha overgången från GoPro (mini-usb til 3.5mm jack) - den til vanster.
Image

Her er verktyget jeg anvandte (+ drill sjalvklart)
Merk upp med en tusj var og hur du skal borra hål, och start med det minsta borret og jobb dig up til konen. Nar du har slipad hålet så pussar du bort alt plastikavfallet med en fil.
Image
Image

Image

Image

Image

Image

Sen pluggar du alt ihop og drar en teiplangd over microfonen så den inte henger og slanger loss. Microfonen er VELDIG LATT. Vager inte mer enn en stor tyggegummi..
Image

Image

Image

Och her ar den monterad i bilen:

Image

Generella tips for goda KJØR-filmar og ljudgjengivning:

- Ha alltid minst 1 lydreferans til filmen

- och halst 2 kameravinklar. Jag uppmanar alla att ha minst 2 camror.. ! Det blir så enormt mkt battre - tro mig!

- ljuden kan vara inne i bilen sådar jag anvander, eller du kan satta en microfon/diktafon i motorrummett eller narma avgasen bak

- Normalt ar det lattast at anvanda EN lydkilda som du legger over på alla filmarna så du får rå-lyden ochså på dom klipp outboard (der det normalt ar mkt vindbrus och dårlig ljudgjengivning..

- Om du vil anvanda outboard lyd, dra gjarna av bakkåpan på housingen og monter eb "bjønnfitte"- trekk bak, eller legg en teipbit over microfonen... det hjalper ganske bra på vindbruset - men inte på sjalva lydgjengivningen/volumet.

"Fattigmannstrikset" for maksimal ljud:

- Om du inte vil investera i någon microfon eller diktafon - Ta av bakplattan på huset och satt en liten pappspacer og wrap rundt et par tre strikker istallet for bakplattan. (Kjør UTAN bakplattan). Det maksimerar ljudgjengivningen och ar mkt battre an at kjøra med bakplatta. Men det kommer sjalvklart ikke i narheten av en ordantlig microfon eller diktafon!

OCH til slut - Den underwater bakplattan -KRÅSSA DEN I 1000 bitar OCH kast den i soptunnan

Och - Kjørfilmar ska ha ET MINIMUM AV MUSIK!!.

Ursakta min "svorska" tekst..... :oops:
Last edited by oddis on 25 Jul 2013, 23:31, edited 2 times in total.
Ballfroog

Re: DIY: Bra LJUD i GoPro camera!

Post by Ballfroog »

har du film på hur ljudet blev med updatering?
oddis

Post by oddis »

Firmware updatering på camera menar du? Nej. På filmen inngår ljudtesten med och utan extern mic.
Silverboy

Post by Silverboy »

Så den på iphone, hørte ikke forskjell ;) men det er jo selvfølgelig dårlig høyttaler sin skyld, pluss det faktum at i en blikkboks er det jo egentlig blikkbokslyd uansett. Hadde nok hørt større forskjell i en ny M3 feks :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Nisse977

Post by Nisse977 »

Gott! Jag gjorde något liknande med GoPro Hd2 ;) Det blev jävligt mycket bättre ljud ja!
Men jag har ett problem, det är att microfonen jag använder är en kondensatormikrofon som har en förstärkare på kabeln. Ljudkvalitén blir bra, men ljudnivån blir lite lägre.... Blir det så på denna Olympus mic eller håller den samma ljudnivå som interna GoPro micen gör?

Jag har naturligtvis kunnat höja ljudet när jag redigerar mina filmer, men jag tycker inte man kan få till det lika högt som goprons interna mic utan att få distortion..

Här är min testfilm från 2012, där hör ni hur ljudnivån går ner kraftigt när jag kopplar in den extern micen, trots att den har en batteridriven förstärkare på sladden.... Har inte höjd ljudnivån något i denna film, just för att man ska höra skillnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=wQ_JeqODCWI" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Nisse977 on 24 Jul 2013, 12:05, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977

Post by Nisse977 »

Bump!!

Var ser ni filmen, jag ser inte någon länk till nån film?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Silverboy

Post by Silverboy »

klicka "HOW TO FILM" överst... kanske inte går i tapatalk etc..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Nisse977

Post by Nisse977 »

Aha, jag kom bara till nån reklamsida, men ser nu att jag kan "skippa annonsen" på en knapp uppe till höger :)

Har kollat nu, lurar bara på hur det var med ljudnivån på den här Olympus micen !? :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977

Post by Nisse977 »

Hade en till ljudtestarfilm som nån kanske tycker är kul. Spelade in den 2011 ;)
Min bil utan turbosystem.

Sony W50 kompaktkamera (2000kr kamera)
Olympus LS-10 diktafon (4000kr ljudinspelare)
Gopro 1 interna micen...

http://www.youtube.com/watch?v=rRcnocjbWUQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977

Post by Nisse977 »

Ljudtest jag gjorde i morse med Gopro interna mic, Yoga EM8 och Olympus me51sw
http://www.youtube.com/watch?v=WdECS8vhSZc" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan säga att det blir lägre ljudnivå även med Olympus micen, men mycket bättre än Yoga micen!
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Silverboy

Post by Silverboy »

Sold!

Skulle gasat lite med micra'n så man fick bedöma hur det grymma motorljudet blir med dom olika ;)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Akke

Post by Akke »

Image

En sådan här mic har jag. Har dock inte hunnit prova den så mycket

Här även ett sådant här bakstycke. Har provat det en gång på havet i en båt i 55 knop. Och funkar rätt bra

Image
Christian.N

Post by Christian.N »

Ett alternativ som jag kör med är att låta iphonen vara mikrofon. Vanligt röstmemo bara. Så skriker jag till 3 ggr med röstmemo igång och kameran igång. Sen lägger jag in det i redigeringsprogrammet och synkar ihop det med röstpikarna bara..

Blir helt okej ljud tycker jag.

Måste fixa en telefonhållare bara så man slipper ha telefonen mellan benen :)

Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
Nisse977

Post by Nisse977 »

Silverboy wrote:Sold!

Skulle gasat lite med micra'n så man fick bedöma hur det grymma motorljudet blir med dom olika ;)
Golf 3an menar du ;)

Finns många sätt att göra detta. Spelade själv in med en diktafon tidigare. Men slipper man ha en extra apparat så är det gott. Jag brukade klappa i händerna en gång för att få en peak i ljudet att synka med. Funkade perfekt.
Fördelen med extern mic är ju att man kan sätta en lång kabel till den och montera den var man vill. Tex på bakstötfångaren strax ovanför avgasröret ;) :twisted:

Akke: Var köpte du den där muffen du har på översta bilden? Ser ut att passa Olympusen också
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Akke

Post by Akke »

Nisse977 wrote:
Silverboy wrote:Sold!

Golf 3an menar du ;)

Finns många sätt att göra detta. Spelade själv in med en diktafon tidigare. Men slipper man ha en extra apparat så är det gott. Jag brukade klappa i händerna en gång för att få en peak i ljudet att synka med. Funkade perfekt.
Fördelen med extern mic är ju att man kan sätta en lång kabel till den och montera den var man vill. Tex på bakstötfångaren strax ovanför avgasröret ;) :twisted:

Akke: Var köpte du den där muffen du har på översta bilden? Ser ut att passa Olympusen också
Den muffen på översta bilden går inte att plocka bort. Det är en en hel mic. Polar Pro heter den. Köpte den på ebay.
Post Reply