E39 diff, ombyggnad till lamell

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

Är det någon som har koll vad man behöver för att bygga om e39ans diff till lamelldiff, bygger e39 turbo
e39 årsmod 99.

Kan man ta från något annat hus och flytta över?

Letat efter lite trådar men inte funnit något vettigt.
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

Ingen som vet detta?
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by bmw_fredde »

Jag har också letat info om detta men ej hittat nått vettigt! Verkar som det är m5grejer som gäller eller bygga om till 210diff! Vad för e39 bygger du på?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

bmw_fredde wrote:Jag har också letat info om detta men ej hittat nått vettigt! Verkar som det är m5grejer som gäller eller bygga om till 210diff! Vad för e39 bygger du på?
Okok, vad sitter där på den? 188?
jag bygger smidd m52b28 med stålfoder :)
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by Casy »

tlantz wrote:
bmw_fredde wrote:Jag har också letat info om detta men ej hittat nått vettigt! Verkar som det är m5grejer som gäller eller bygga om till 210diff! Vad för e39 bygger du på?
Okok, vad sitter där på den? 188?
jag bygger smidd m52b28 med stålfoder :)
De lär ju sitta 210 på 540 kan man ju tycka. Men det är inget jag kan bekräfta. Men fanns det lamelldiff som tillval i E39? Annars är det M5-grejer som gäller
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
mg
Posts: 667
Joined: 18 Jul 2006, 18:16
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by mg »

Säg till om du ska ha m5 e39 diff timmy boy, then i fix=)
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by bmw_fredde »

Hitta denna bör ju gå att göra likadant med vilken 210 diff som helst!
http://forum.bmw5.co.uk/index.php/topic ... omsearch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Cab16v
Posts: 161
Joined: 06 Sep 2011, 11:57

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by Cab16v »

jag bygger på en e39 540 bakvagn och medbringarna på drivaxlarna
är bolt on på min M5 E34 diff, bara främre fästet behöver moddas
och difflockets upphängning.
cossi-bmw
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2007, 05:58
Location: jönköping

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by cossi-bmw »

Cab16v wrote:jag bygger på en e39 540 bakvagn och medbringarna på drivaxlarna
är bolt on på min M5 E34 diff, bara främre fästet behöver moddas
och difflockets upphängning.

Precis så har jag gjort funkar fint =)
Simon Landin
0737636606
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

Cab16v wrote:jag bygger på en e39 540 bakvagn och medbringarna på drivaxlarna
är bolt on på min M5 E34 diff, bara främre fästet behöver moddas
och difflockets upphängning.
Har du komplett 540 bakvagn från e39? vad för delar behöver jag köpa för att detta ska funka?
Kan man inte bara byta inehållet i diffen?
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by bmw_fredde »

Enligt realoem så har du ju en vanlig 188diff så då är det ju bara å flytta över från nån annan...
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

bmw_fredde wrote:Enligt realoem så har du ju en vanlig 188diff så då är det ju bara å flytta över från nån annan...
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt riktigt då borde det ju gå :D
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by bmw_fredde »

Men med tung 5 serie med turbospis skulle inte ja vilja köra 188diff dom knäcker man ju pisslätt med en vanlig 3serie kaross! Jämför man kardan och drivaxelknutarna på realoem så ser det ut som allt passar ihop med en 210 så om ja va du så skulle ja bygga om!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

bmw_fredde wrote:Men med tung 5 serie med turbospis skulle inte ja vilja köra 188diff dom knäcker man ju pisslätt med en vanlig 3serie kaross! Jämför man kardan och drivaxelknutarna på realoem så ser det ut som allt passar ihop med en 210 så om ja va du så skulle ja bygga om!
Ja det får jag nog göra, köra på 210 535 lamelldiff?
Jag försöker få reda på vad för saker jag behöver köpa för att få ihopa det.
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
Cab16v
Posts: 161
Joined: 06 Sep 2011, 11:57

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by Cab16v »

iframkant på en e39 diff sticker det ut ett
gjutet öra som bultas i bakvagnsbryggan.
och på e34 sitter det en 3bultad plåt som man moddar
väldigt lätt.
i bakkant har e39 2 st öron på difflocket som sticker
ut på sidorna och bultas även de i bakvagnsbryggan.
e34 saknar dessa helt,dock finns det 2fästen som pekar nedåt.
MEN det finns ett par olika lösningar,
viktigt är att det inte blir brytningar och att dom håller för
axialkraften fram/bak.
(OBS detta gäller E39 540 bakvagn och en E34 M5 diff)
då passar e39ans medbringar bolt on på e34 m5 diffen.
dock rekomenderar jag att du letar efter en
SEDAN bakvagn då det skiljer på dämpar placeringen dem imellan.
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by tlantz »

Cab16v wrote:iframkant på en e39 diff sticker det ut ett
gjutet öra som bultas i bakvagnsbryggan.
och på e34 sitter det en 3bultad plåt som man moddar
väldigt lätt.
i bakkant har e39 2 st öron på difflocket som sticker
ut på sidorna och bultas även de i bakvagnsbryggan.
e34 saknar dessa helt,dock finns det 2fästen som pekar nedåt.
MEN det finns ett par olika lösningar,
viktigt är att det inte blir brytningar och att dom håller för
axialkraften fram/bak.
(OBS detta gäller E39 540 bakvagn och en E34 M5 diff)
då passar e39ans medbringar bolt on på e34 m5 diffen.
dock rekomenderar jag att du letar efter en
SEDAN bakvagn då det skiljer på dämpar placeringen dem imellan.
Ok, tack för infon, då är det bara att skaffa en 540 bakvagn och en 535 lamelldiff. :D
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: E39 diff, ombyggnad till lamell

Post by bmw_fredde »

Tror inte du behöver byta bakvagn!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Post Reply