har snickrat ihop ett par fjäderben till e30in med gäng hyllsor 2,5" fjädrar och gula justerbara koni dämpare! hyllsan svettsade jag i samma höjd som låsmuttern för dämparen. de sitter för tillfället original topplgring. Problem!!! när jag justerar bilen till önskad höjd så går dämparna i bott!
frågan lyder! vilken topplagring ger mig mer platts (bygger minst) eller går de kanske inte åka så lågt med dessa dämpare. Kan jag missat någon annan modifiering som krävs?
tacksam för svar!
Du lär ha satt gänghylsan för högt. Jag brukar kapa bort fjädertallriken på fjäderbenet och sedan svetsa gänghylsan mot kragen där tallriken satt. Vet inte vart det blir mot den muttern du sa men?!
Köper man justerbara topplagringar så bygger dom inte neråt så mycket som org gör
BmWkrille wrote:Du lär ha satt gänghylsan för högt. Jag brukar kapa bort fjädertallriken på fjäderbenet och sedan svetsa gänghylsan mot kragen där tallriken satt. Vet inte vart det blir mot den muttern du sa men?!
Köper man justerbara topplagringar så bygger dom inte neråt så mycket som org gör
Sent from my iPhone using Tapatalk
jag använde ganska långa gänghyllsor ca 200mm långa. men problemet är ju inte fjädern! den kan jag justera både upp och ned ifrån de läget jag är nu! problemet är ju att dämpare har gått i bott. kan en justerbar topplagring ge mig 5-7cm kortare totallängd på hela benet kan jag ju justera upp fjädern å få de cm:arna i fjädringsväg på den nu bottnade dämparen! eller är det kortare dämpare som gäller? annars är ju hela fjäderbenet för Långt och då krävs det kanske eftermarknads ben?
Nej inte fjädern, är det inte gänghylsan som slår i topplagringen då? För dämparen har jag svårt o tro att du kan bottna. Hur har du byggt? Har du nån bild?
En grundregel är att man inte vill att bärarmen ska luta uppåt i ytteränden på en McPerson-framvagn. Helst ska den luta lite neråt.
Sänker du för mycket, kommer rollcentrat att hamna under marknivån....och det är inte bra.
Om det är viktigare att åka lågt än att göra rätt.....får du släppa igenom dämparen i botten på fjäderbenet.
Är ju inte så svårt att få dämparen att ligga i botten..... är likadant på min e30 med, men ja ska köra med ix dämparna så får man kapa av röret så får man bilen mycket lägre utan att bottna dämparen, fast jag ska ju inte köra bana eller liknande då
Bilen är för låg i fram nu för sitt eget bästa! men även länkarmar och des infästningar ska byggas om, byggas nytt! men spindeln och tornet ska vara oförändrat. tanken är att åka bilstein grp:N dämpare i original fjäderben! men jag hade som plan att bygga färdigt framvagnen först innan jag gjorde den investeringen! Däck dim: är 215 40-17" på 8" fälg. det är inget annat som brukar strula? att krängare lr dylikt blir klämd. jag får väll ta ner benet å sätta de i en press å se vad som ta stopp och mäta!
(butterfly) eran långlopps e30 som ni sålde ser ju ut att ha ungefär samma "körhöjd" ni körde väll med Koni?
R.Ahlgren wrote:Bilen är för låg i fram nu för sitt eget bästa! men även länkarmar och des infästningar ska byggas om, byggas nytt! men spindeln och tornet ska vara oförändrat. tanken är att åka bilstein grp:N dämpare i original fjäderben! men jag hade som plan att bygga färdigt framvagnen först innan jag gjorde den investeringen! Däck dim: är 215 40-17" på 8" fälg. det är inget annat som brukar strula? att krängare lr dylikt blir klämd. jag får väll ta ner benet å sätta de i en press å se vad som ta stopp och mäta!
(butterfly) eran långlopps e30 som ni sålde ser ju ut att ha ungefär samma "körhöjd" ni körde väll med Koni?
Det är därför jag frågade om vilken höjd du har under balken. Jag kan gå ut och mäta på våra bilar.
Vi åker Bilstein på den ena och Koni på den andra.
Vi åker med orginal topplagringar. Fjädratna håller grp-N styrka....altså runt 100.
Ja va precis ute och skruva isär det. och fjädersätet står på låsmuttern för stötdämparen. så stötdämparen är ju inte problemet! problemet är att den är för låg helt enkelt! jag får skruva upp höjden och skaffa justerbara topplagringar som inte bygger lika mycket! jag ska skruva ihop den med ca 50mm fjädringsväg och sedan mäta balken så kan vi jämföra med din bil!
dedär är nog inget altenativ för mig! har beställt nya topplagringar nu. sen får jag åka på en höjd där de finns tillräckligt med fjädringsväg för dämparen. rollcenter får jag lösa med distanser led\länklager för att flytta ner styr och spindelled. några tipps vart de finns färdiga sådana kitt?