E30- eller E21-framvagn på 02an?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by Casy »

Hej.
Hur brukar folk göra när dom ska bygga stöddigare framvagn på en 02a? Någon av er som gjort det, eller vet om nån bra projekttråd?

Bakvagnen ska också bytas, och där blir det mest sannolikt en E30 325-bakvagn. Fram är jag desto mer osäker..

Mvh
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by deltapim »

Hur mkt vill du kapa?:)
Jag satte upp lätt modifierad fram o bakvagn på min gammla 02a.
Dock så va de halv rörram på bilen så då va de inga problem, kom bara ihåg att punka dit fästen osv så du får dit framvagnen utan fjäder så du kan snurra vrida och dra i allt så du inte bottnar några kulleder eller får skumma vinklar/förändringar.
Kanske kan va till någon hjälp iaf:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by Casy »

deltapim wrote:Hur mkt vill du kapa?:)
Jag satte upp lätt modifierad fram o bakvagn på min gammla 02a.
Dock så va de halv rörram på bilen så då va de inga problem, kom bara ihåg att punka dit fästen osv så du får dit framvagnen utan fjäder så du kan snurra vrida och dra i allt så du inte bottnar några kulleder eller får skumma vinklar/förändringar.
Kanske kan va till någon hjälp iaf:)

Jag tar all information jag kan få :) får man fråga vilka delar du använde dig av?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by deltapim »

E30 m20 motorbalk, något kortad på längden, nya styrväxel fästen, kompletta bärarmar med dom där ring fästerna i bak samt org fjäderben.
Skulle byta till e46 med mpaket bärarmarna då dom passar samt ger mera camber, längre mellan motorbalk fästet och spindeln.
Sen så punktade jag upp främre rören och topplagringen för att kunna kontrollera hur spindeln beter sig och inte bottnar nån led.
Bak kortade jag balken bara har jag för mig och byggde nya fästen till diffen.
Va länge sedan ja gjorde de så kommer inte riktigt ihåg allt:P

Men de är inte svårt, bara du tar de lungt, mäter noggrant samt punktar allt först:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by Casy »

Perfekt! Men när du skriver original fjäderben, menar du 02-ben eller e30-ben? Vilken topplagring använde du dig av? Tänkte om e30ns topplagring passa i tornet, att de e samma bultcirkel? Mycket frågor, men bättre de än att stå där o klia sig i huvudet när man håller på :) samt lättare att få tag på alla delar innan man påbörjar konverteringen.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by deltapim »

Oj, gick lite snabbt där:P
Ja menar e30 benen och lagringen. Jag byggde aldrig helt klart, men när ja måtta och satte upp allt använde jag e30 org lagringen och markerade där stötdämpar pistongen skulle va, då de skulle bli coilisar på den och va inte bestämt vilken eller hur topplagringen blir, men som sagt vart stången är är ju de viktigaste sen kan du ju lösa lagringen hur du vill:)

Så köp på dig en e30 51mm framvagn och bakvagn komplett så kan du skrota de du inte behöver eller ska använda.och märk upp med och sedan när du har alla punkter och så kan man bestämma va för lagringar, coilisar och så för att sedan anpassa fästerna så de passar:)

Samma sak för bakvagnen om du vill hotta upp den så märk ut fästen till balken och diff och linjera den och sedan punkta upp den. Sen får du säkert laborera och läsa på hur balken ska tiltas om de behövs, för va ja kommer ihåg blir kardan starkare om knutarna har svag vinkel, men de googlar du bara fram:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30- eller E21-framvagn på 02an?

Post by Casy »

Tanken med allt detta är för jag tänkt regga med flåsigare motor. Jag ringde och prata med en från SFRO och det första som jag var tvungen att byta var bakvagnen, samt få dit en 188-diff. Nackdelen är väl att den blir bredare.. Jag vet inte hur mycket man kan korta balken innan drivaxlarna blir ett problem.. det är inget som du har koll på?

Framvagnen var också undermålig enligt SFRO, men främst frambromsarna. Det positiva var att jag kunde använda mig av 2002 tii-framvagn. Men vad är det som är "grövre" på en sån, jämfört med en 1602-framvagn?? Det är stora frågan.

Tanken var att försöka komma förbi att byta framvagn, förutsatt 1602 och 2002 tii ser lagomt identiska ut :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply