Page 1 of 2

temp problem e30 med m50

Posted: 06 Mar 2013, 21:37
by micke6
ha slängt i en m50 i min e30 har orginal e30 kylare som är av modellen med expandtionskärlet på sidan ihop med kylaren.¨

problemet är att den går upp till strecket mellan lagon temp och rött sån de e sådär på gränsen till farligt men den går inte högre men de känns inte bra.

har el fläkt med men de hjälper inte nått går man fram och känner på kylaren är den ganska sval och slangen i nederkant på kylaren e inte heller varm men den övre kyl slangen är varm,

Hur cirkulerar vattnet? är de uppifrån och ner i kylaren elr pnmpas de nerefrån och upp?
bör inte va termostaten tycker ajg jag har kört med den i min 525 i ett halvår den stoppa ajg den i e30 o då beter den sig såhär

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 07 Mar 2013, 12:27
by micke6
ingen som har några tips?

är kylan täppt igen med nått ?

e de termostaten ?

nån som vet åt vilket håll vattnet cirkulerar?

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 07 Mar 2013, 13:06
by TornadoRed
Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 07 Mar 2013, 13:23
by Nemesis_turbo
och även ev luft kvar i systemet

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 07 Mar 2013, 20:54
by micke6
idag har jag tagit bort termostaten och bytat till en likadan kylare fast en annan.

resultat: den går fortfarande upp i temp men de tar dubbelt så lång tid

vattenpumpen ???

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 07 Mar 2013, 21:07
by Nemesis_turbo
du måste ha termostaten på plats för att det ska funka som de ska på en bmw annars cirkulerar inte vattnet riktigt runt i motorn dit med en ny termostat och se till os ätta den rät och sedan hissa upp kärran i framkant på med full värme o varmkör och lufta fyll varmkör lufta fyll tillslut blire bra

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 06:50
by micke6
okej. jag har inte cupe inkopplad de fick inte plats. men detta borde bara underlätta luftningen ju. jo jag har fronten högt när jag luftar :D okej ska köpa en ny och prova :D


men kylaren bör fungera va? jag behöver inte större kyl kör med orginal e30 kyl och en orginal m50b25

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 08:16
by erik@e30
Jag fick de omvända när ja monterade min m50b20, Tempen ligger halvvägs upp till drift temp. trots 88graders termostat. Tror de beror på givarproblem. Man kan skruva loss tempmätaren i instrumentet & justera nålen om man vill.

Men om du är orolig för din kylare så taloss den & testa den med vattenslangen om du har flöde igenom den.

vattenpumpen är ofta kass om de är plastimpell på den. men om de kommer värme i värmepaketet ganska fort så är de inte något problem med vattenpumpen. *** Såg nu att den inte va inkopplad...

Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.;-)

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 12:07
by silverryggen
Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.

Är det inte tvärtom?

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 12:27
by micke6
jag ska kolla vattenpumpen idag får se om de gör några framsteg

ja vilket håll åker vattnet åt egentligen

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 12:41
by TornadoRed
silverryggen wrote:Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.

Är det inte tvärtom?

Kan någon bekräfta det :(

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 16:27
by micke6
ja hade varit kul o veta. rinna uppefrån och ner i kylan låter logiskt men inte alltid de e så kanske

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 08 Mar 2013, 22:28
by micke6
sädär då har man tagit bort vattenpumpen. den va hel men va ett jävla glapp i den men tvivlar ju på att den inte visspar på lika bra även om de e glapp så de är nog nått annat imon ska jag sätta dit en bättre beg pump och en helt ny termostat så får vi se

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 10 Mar 2013, 23:04
by spetsen
byt ut kylarn till en m535 kylare istället.
hängde i en m50 i e30 kaross 2011 och körde med orginal kylaren med fläkt. kokade flera gånger. och tempen låg och slickade på rödmarkering.

när jag bytte ut den till en griffin kylare så löste sig allt :D

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 10 Mar 2013, 23:11
by ButterflyRacing
TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.

NEJ....!!!!

Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 10 Mar 2013, 23:17
by ButterflyRacing
Det finns en kanal från kylaren till halsen på expantionskärlet.
Om du öppnar locket och varvar upp lite.....så ska det komma en stråle en liten bit ner i kylarlocks-halsen.
Kommer det inge....får du försöka rensa kanalen.

Om expantionskärlet ser svullet ut, så har du en intärn spricka mellan kylaren och expantionskärlet.
Byt i såfall kylare.

Re: temp problem e30 med m50

Posted: 10 Mar 2013, 23:37
by micke6
okej tack :D jag bytte kylare men de va nog itne de som va felet sen bytte jag vattenpumpen med för de va glapp som fan märkte jag så de va lika bra med annas va den hel, sen tog ajg bort min 92 grader termostad o kokade den öppnade inte så satte ajg dit en 80 grader tänkte att de akn va bättre om man ska köra den lite hårdare än va bmw tänkte :D + att ajg har lite under dimensionerad kyl kanske :D sen betedde den sig bra på tomgång ska testköra här i dagarna så får vi se :D