The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenig

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenig

Post by Turbo_folke »

http://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_ ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!

intressant
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by nicke.t »

Då kan man mappa ventilerna,bra :)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Nisse Järnet »

Coolt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Bmwandreas »

Framtiden!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenig

Post by Silverboy »

Någon kommer bli rik...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Crille74 »

Silverboy wrote:Någon kommer bli rik...
Rikare :mrgreen:
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by markus »

Coolt. Jag tror dock att tekniken har använts inom F1 förr.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Sv: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by plato »

Har vart på studiebesök hos herren som uppfann detta i Ängelholm. Sjukt fräcka saker och blir ju galet den dagen det fungerar riktigt!

Samma har aldrig använts i f1,dem har dock kört utan ventilfjädrar och ersatt det med luft.

Skickat från galaxy s3
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by JonasH88 »

Riktigt häftig uppfinning de kommit på :) Snurrar nog runt många helt galna idéer inne i deras lokaler!
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re: Sv: The Future of the Internal Combustion Engine - Insid

Post by markus83 »

plato wrote:Har vart på studiebesök hos herren som uppfann detta i Ängelholm. Sjukt fräcka saker och blir ju galet den dagen det fungerar riktigt!

Samma har aldrig använts i f1,dem har dock kört utan ventilfjädrar och ersatt det med luft.

Skickat från galaxy s3

Aprilia och Ducati använder sig av liknande hydraliska system i GPmoto...
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: Sv: The Future of the Internal Combustion Engine - Insid

Post by Muppetz »

plato wrote:Har vart på studiebesök hos herren som uppfann detta i Ängelholm. Sjukt fräcka saker och blir ju galet den dagen det fungerar riktigt!

Samma har aldrig använts i f1,dem har dock kört utan ventilfjädrar och ersatt det med luft.

Skickat från galaxy s3
Stämmer. Renault va först med tryckluft istället för ventilfjädrar i F1 1985, dom skissade även på just detta som Koenigsegg nu byggt, men Renault använde det aldrig i en bil. >Så ja, tekniken är nästan 30 år gammal, men Koenigsegg är ändå först att sätta de i en bil.
328 Touring -98
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Snurrbo »

Är det bara jag som tänker. (luftläckage = motorras) ?. :?
markus83
Posts: 216
Joined: 07 Sep 2012, 20:59
Location: Karlskrona

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by markus83 »

Crille74 wrote:
Silverboy wrote:Någon kommer bli rik...
Rikare :mrgreen:
Olje bolag kommer bli argare...
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Doktorn »

Det är ju verkligen ett steg i utvecklingen som kolvmotorn behöver, utvecklingen har ju stått stilla i 100år
Blanda inte ihop det med Renaults system i F1 för det är bara en pneumatisk ventilfjäder, fortfarande kamaxel som öppnar. Här finns ingen kamaxel.. ;)
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by cerveza »

Snurrbo wrote:Är det bara jag som tänker. (luftläckage = motorras) ?. :?
Var där för ett par veckor sedan och kan säga som så här. Nej det kan inte rasa, risken att något skulle gå fel är flera ggr mindre än med kamrem eller kedja :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
lelleal
Posts: 159
Joined: 27 Aug 2011, 23:48

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by lelleal »

riktigt häftigt!!:)
Alexander Lennartsson
urq 20 vv
alpinabiturbo
Posts: 651
Joined: 13 Jan 2008, 00:42
Location: Skövde

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by alpinabiturbo »

Sjukt coolt!
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Post Reply