F-busen - BMW 325is bruksbil
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
F-busen - BMW 325is bruksbil
I väntan på att dra igång det riktiga projektet så lägger jag upp bruksbilen här.
Det hela började med att jag behövde en ny bruksbil. Min förra brukis, BMW 320i exclusive #14, rostade så grovt att svärmor tappade bakvagnen en dag när hon lånade den till jobbet. Jag hittade en BMW eclusive till (detta var #34 utav 100 intagna till Sverige) på blocket som enligt ägaren hade haft kamremshaveri.
Så såg den alltså ut där den stod i närheten av Borås, kom hem och rev bort toppen med en gång för att se att en vipparm var av. Fan va bra tänkte jag tills jag insåg att den ventil som satt vid vippan satt högre upp än de andra ventilerna... Plockade dän toppen:
Jag tror att motorn har gått hårt i sitt tidigare liv eftersom kolvarna var svarvade. Här ligger en org kolv ovanpå en av kolvarna från denna motor:
Jag plockade ur motorn (M20) och köpte istället en 525 -94 motor (M50 vanos), den kom från en automatare med nivåreglering. E36 kylare inhadlades utav salle, blev lättare med expansionskärlet direkt på kylaren och org slangar till motorn. Jag kör med org växellåda så jag tog stödlager från M20 och stoppade i veven. Jag bytte även servopump (tack salle) så jag slapp den extra utgången till nivåregleringen. Jag vart tvungen att svarva av svänghjulet (M20) några centimeter för att det inte skulle ta i tråget. Bromsservon fick jag flytta om lite samt mixtra lite med motorkuddar för att få rätt lutning tillsammans med E36ans motorfästen.
Bultdelningen till växellådan på M50 är förskjuten några grader så växelspaken på M20 lådan sitter lite snett, blir lite irriterande att lägga i 5ans växel nu men det går... syns inte så bra men:
Det blev en hel del extra rostlagning, ni som har haft E30 vet vart det kommer först. Gick åt ungefär 5 dm^2 plåt till domkraftsinfästningarna fram samt batterihyllan. Men nu är all rost borta.
Testade att montera andra projektbilens däck bak:
Bilen klar, bara att köra till besiktningen:
Tyvärr så var jag dum nog att montera avgassystemet väldigt långt ned, trodde det skulle finka men det blev för lågt. Det och idén att bara använda en st gnistdämpare under bilen samt en stor rostfri slutburk 2.5" längst bak gör att jag är tvungen att bygga om hela avgassystemet. Just nu låter bilen som om den har raka rör och jag kommer inte ut ur garaget utan att palla upp med plankor så 3" biten i början av avgassystemet inte tar i backen.
Det hela började med att jag behövde en ny bruksbil. Min förra brukis, BMW 320i exclusive #14, rostade så grovt att svärmor tappade bakvagnen en dag när hon lånade den till jobbet. Jag hittade en BMW eclusive till (detta var #34 utav 100 intagna till Sverige) på blocket som enligt ägaren hade haft kamremshaveri.
Så såg den alltså ut där den stod i närheten av Borås, kom hem och rev bort toppen med en gång för att se att en vipparm var av. Fan va bra tänkte jag tills jag insåg att den ventil som satt vid vippan satt högre upp än de andra ventilerna... Plockade dän toppen:
Jag tror att motorn har gått hårt i sitt tidigare liv eftersom kolvarna var svarvade. Här ligger en org kolv ovanpå en av kolvarna från denna motor:
Jag plockade ur motorn (M20) och köpte istället en 525 -94 motor (M50 vanos), den kom från en automatare med nivåreglering. E36 kylare inhadlades utav salle, blev lättare med expansionskärlet direkt på kylaren och org slangar till motorn. Jag kör med org växellåda så jag tog stödlager från M20 och stoppade i veven. Jag bytte även servopump (tack salle) så jag slapp den extra utgången till nivåregleringen. Jag vart tvungen att svarva av svänghjulet (M20) några centimeter för att det inte skulle ta i tråget. Bromsservon fick jag flytta om lite samt mixtra lite med motorkuddar för att få rätt lutning tillsammans med E36ans motorfästen.
Bultdelningen till växellådan på M50 är förskjuten några grader så växelspaken på M20 lådan sitter lite snett, blir lite irriterande att lägga i 5ans växel nu men det går... syns inte så bra men:
Det blev en hel del extra rostlagning, ni som har haft E30 vet vart det kommer först. Gick åt ungefär 5 dm^2 plåt till domkraftsinfästningarna fram samt batterihyllan. Men nu är all rost borta.
Testade att montera andra projektbilens däck bak:
Bilen klar, bara att köra till besiktningen:
Tyvärr så var jag dum nog att montera avgassystemet väldigt långt ned, trodde det skulle finka men det blev för lågt. Det och idén att bara använda en st gnistdämpare under bilen samt en stor rostfri slutburk 2.5" längst bak gör att jag är tvungen att bygga om hela avgassystemet. Just nu låter bilen som om den har raka rör och jag kommer inte ut ur garaget utan att palla upp med plankor så 3" biten i början av avgassystemet inte tar i backen.
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Jadå, för att vara från -86 så var den i bra skick.
Har dock fått laga lite rost på den under + batterihyllan, sen har den varit "bättringslagad" på utsidan så det syns store nyansskillnader i frägen på vissa ställen. Det var mindre skoj men jag fick den för 4500:- så jag var nöjd. Den har ju drag så den blir perfekt dragbil sen
Har dock fått laga lite rost på den under + batterihyllan, sen har den varit "bättringslagad" på utsidan så det syns store nyansskillnader i frägen på vissa ställen. Det var mindre skoj men jag fick den för 4500:- så jag var nöjd. Den har ju drag så den blir perfekt dragbil sen
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Det ska tydligen gå bra om man katalysatorkonverterar bilen eftersom den då blir miljövänlig men jag åker in med den som den är.
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:42, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
hmm, får ta och kolla upp det där. Vore perfekt om det gick
Jag var förövrigt ute och provkörde idag, har ställt på den och försäkrat den men det gick inte så bra. När jag hade skjuvit den halvvägs ut ur garaget så blev jag hängandes på avgassystemet. Försökte då starta bilen men då small huvudsäkringen. Efter en halvtimmes felsökande såg jag att jag hade lyckats klämma matningen till bränslepumpen med ena högtalargallret så att kabeln jordades i karossen. När jag väl fick start på den, fortfarande halvvägs ute ur garaget så såg jag att halvljuset och helljuset inte funkade, klickar inte ens i något utav reläerna i säkringsbixen... ena dimjuset var paj plus att bakre dimljuset inte funkade. Väl ute på vägen så skrapade avgasystemet givetvis i backen så fort vägen var ojämn, motorn dog på tomgång om man släppte ner den från ca 5000 varv, bromsarna tog knappt, jag fick ingen värme in i kupen samtidigt som motorn bara steg och steg i temperatur.
Så det slutade med att jag fick in bilen i garaget igen, fick en att-göra-i-helgen lista iaf:
-lufta bromsarna igen
-byta vattenpump
-bygga om avgassystemet
-kolla över halv, helljus samt dimljus bakåt
Bilen gick för övrigt bra, det var dåligt fäste men det känns att det sitter kraftigare motor i den helt klart. Diffbroms skulle inte skada
Jag var förövrigt ute och provkörde idag, har ställt på den och försäkrat den men det gick inte så bra. När jag hade skjuvit den halvvägs ut ur garaget så blev jag hängandes på avgassystemet. Försökte då starta bilen men då small huvudsäkringen. Efter en halvtimmes felsökande såg jag att jag hade lyckats klämma matningen till bränslepumpen med ena högtalargallret så att kabeln jordades i karossen. När jag väl fick start på den, fortfarande halvvägs ute ur garaget så såg jag att halvljuset och helljuset inte funkade, klickar inte ens i något utav reläerna i säkringsbixen... ena dimjuset var paj plus att bakre dimljuset inte funkade. Väl ute på vägen så skrapade avgasystemet givetvis i backen så fort vägen var ojämn, motorn dog på tomgång om man släppte ner den från ca 5000 varv, bromsarna tog knappt, jag fick ingen värme in i kupen samtidigt som motorn bara steg och steg i temperatur.
Så det slutade med att jag fick in bilen i garaget igen, fick en att-göra-i-helgen lista iaf:
-lufta bromsarna igen
-byta vattenpump
-bygga om avgassystemet
-kolla över halv, helljus samt dimljus bakåt
Bilen gick för övrigt bra, det var dåligt fäste men det känns att det sitter kraftigare motor i den helt klart. Diffbroms skulle inte skada
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby