Page 1 of 2

Balansera Q-M koppling?/vad bör ja köra med 2013?

Posted: 02 Jan 2013, 01:14
by deltapim
Tja!
Har köpt mig en 3-skivig Quartermaster 7.25" koppling och undrar ifall någon vet säkert ifall tryckplattan är balancerad ifrån fabrik?
Har kollat igenom spec pappren som hänger med och snackat me återförsäljaren men får inget säkert svar...
Ser inget som tyder på att den balanserats, ja menar borr/ slipmärken eller hur man nu gör :P

Vet någon på ppf kanske eftersom den är rätt lik tiltons kopplingar?

Svänghjulet ska ja ändå balanseras så då kanske man gör nått åt tryckplattan på samma gång?
MvH

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 02 Jan 2013, 03:37
by Spiidfriik
Normalt balanserar man väl svänghjul och tryckplatta ihop. Så gjorde iaf han jag lämnade mitt hemmagjorda svänghjul till. Mycket noggrann herre kan tilläggas.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 02 Jan 2013, 07:27
by Bmwandreas
Du har väl inte köpt en med 2.6 mm lameller?
Man balanserar tryckplattan med svänghjulet.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 02 Jan 2013, 22:08
by deltapim
okey, som jag trodde då:)

Andreas: Jo de har jag, är de inte nå bra skit eller?

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 02 Jan 2013, 22:56
by Bmwandreas
Det är ingen ide du monterar den. Du kommer ha sönder alla lådor direkt om du försöker köra med en sådan.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 02 Jan 2013, 23:44
by deltapim
jahopp :evil:
så de hjälper inget ifall man åker den där reduseringsventilen från tilton?

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 00:24
by Bmwandreas
Nej tyvärr. Du lär ha en rally med tjocka lameller som inte hugger. De med tunna lameller slår sönder alla lådor direkt.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 01:35
by deltapim
så då är de bara Tilton som gäller då om man ska vrida upp laddet i vår?

Men varför är de så att tunna hugger mera? Känns som om flera tunna borde kunna "slira" mera och gå mjukare än 2 lameller:P
Eller är de bara ja som är ute och seglar

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 07:10
by Bmwandreas
Eller en 765 platta. De tunna är av sådant material att de hugger direkt men de tjocka är gjorda för att slira lite.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 12:02
by E34 RRT
ja om man skall bränna gummi och ta starter då håller det inte! men ska man köra bana går det ju fiint!

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 14:20
by erikjakan
Jag tror tillochmed att tilton avråder från att göra hårda starter med deras flerskiviga kopplingar avsedda för banracing.

Mvh

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 16:36
by bmwpatrik
Är de så pass smidigt att de går att byta bara lameller så man kör med två lameller istället för tre?

Mvh

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 17:35
by deltapim
bmwpatrik wrote:Är de så pass smidigt att de går att byta bara lameller så man kör med två lameller istället för tre?

Mvh
Jag tänkte på de med, eftersom alla delar är kompatibla med varandra enligt QM.

och vore de så att tryckplattan blir för hög så kan man väl fräsa av den till rätt mått ?

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 17:41
by Bmwandreas
Troligtvis inte.

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 18:24
by bmwpatrik
Är 765 ett alternativ för min del också? Eller orkar den inte hålla emot.

Mvh

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 18:46
by deltapim
Ok, men håller 765 me 4puck för aggresiv körning på gata bana och kanske nån provrepa på strippen?
Brände 2 st 618 plattor me lameller på 1,5 månad i sommras och visserligen går de snabbt att byta koppling nu men de är ju fortfarande inge kul:P
Sen så vill jag ju skruva upp laddet/mappa rovan fullt ut på 2bar så 800wnm kommer de väl bli (har 761wnm nu)

Re: Balansera Q-M koppling?

Posted: 03 Jan 2013, 21:02
by Bmwandreas
Du skulle nog behöva en rallykoppling om det ska hålla en stund.