Page 1 of 1

behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 23 Oct 2012, 20:11
by Marbu
såg eran fina cooperring packning till bmw v8 m60 motor.
jag håller på med ett turboprojekt på just denna motor och undrar om de är lönt att byta till denna packning? eller om blocket ändå sprinker före originalpackningen inte orkar längre.

att tillägga ska topparna av så måste ändå byta packningar, men kanske räcker med original..

tänkte ladda runt 0.8 kanske på e85

MVH// Markus

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 28 Oct 2012, 19:42
by moxi
varför inte köra coopering packning?..vad kostar originalpackningarna, hade jag plockat av topparna så hade jag självklart köpt cooperpackningar.

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 29 Oct 2012, 09:48
by erikjakan
Org räcker nog fint till 0.8 bar.

Mvh

behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 29 Oct 2012, 13:56
by moxi
Original räcker säkert.. Tror mer på att någon kolv eller stake sticker innan packningen. Köp nu o stopp på så har du det jobbet redan gjort;)

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 12 Nov 2012, 10:18
by Marbu
moxi wrote:Original räcker säkert.. Tror mer på att någon kolv eller stake sticker innan packningen. Köp nu o stopp på så har du det jobbet redan gjort;)


hehe så sant :), men är den återanvändningsbar? behöver man plana toppen om man använt den? alltså om den skär in i toppen?
MVH

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 12 Nov 2012, 23:51
by moxi
Nu pratar jag för m50 cooperpackning.
Hade problem med min maskin o byggde sen 3,0L o sen funkade inte den osv tror jag använde samma packning o ringar 5-6 gånger o hade inge problem med det..planade aldrig toppen heller. åkte 1,7bar med originalbottendel o cooper.

Så enlig mej så går den att använda igen..vet att många säger att man ska köpa nya ringar eftersom dom pressas ihop.

OBS...detta är av egen erfarenhet!

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Posted: 13 Nov 2012, 22:33
by Casy
ringarna behövs bara bytas om dom blir ovala. annars är det bara återanvända! dock brukar packningslimmet släppa då man lossar toppen, så nytt klet behövs, och gärna en planing av topp oxå! för att vara 100% säker att motorn håller tätt.