behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by Marbu »

såg eran fina cooperring packning till bmw v8 m60 motor.
jag håller på med ett turboprojekt på just denna motor och undrar om de är lönt att byta till denna packning? eller om blocket ändå sprinker före originalpackningen inte orkar längre.

att tillägga ska topparna av så måste ändå byta packningar, men kanske räcker med original..

tänkte ladda runt 0.8 kanske på e85

MVH// Markus
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by moxi »

varför inte köra coopering packning?..vad kostar originalpackningarna, hade jag plockat av topparna så hade jag självklart köpt cooperpackningar.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by erikjakan »

Org räcker nog fint till 0.8 bar.

Mvh
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by moxi »

Original räcker säkert.. Tror mer på att någon kolv eller stake sticker innan packningen. Köp nu o stopp på så har du det jobbet redan gjort;)
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by Marbu »

moxi wrote:Original räcker säkert.. Tror mer på att någon kolv eller stake sticker innan packningen. Köp nu o stopp på så har du det jobbet redan gjort;)


hehe så sant :), men är den återanvändningsbar? behöver man plana toppen om man använt den? alltså om den skär in i toppen?
MVH
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by moxi »

Nu pratar jag för m50 cooperpackning.
Hade problem med min maskin o byggde sen 3,0L o sen funkade inte den osv tror jag använde samma packning o ringar 5-6 gånger o hade inge problem med det..planade aldrig toppen heller. åkte 1,7bar med originalbottendel o cooper.

Så enlig mej så går den att använda igen..vet att många säger att man ska köpa nya ringar eftersom dom pressas ihop.

OBS...detta är av egen erfarenhet!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: behöver ja cooperring packning till m60 turbo?

Post by Casy »

ringarna behövs bara bytas om dom blir ovala. annars är det bara återanvända! dock brukar packningslimmet släppa då man lossar toppen, så nytt klet behövs, och gärna en planing av topp oxå! för att vara 100% säker att motorn håller tätt.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply