Det är då en BMW 525 Turbo, M50B25.
Bilen hämtades i höstas som ett påbörjat försök till turbo bygge. Dock med en hel del saker som var tvunget att fixas och göras vid på bilen.

Vi var ju så klart tvugna att göra ett pittstop på vägen när vi hade hämtat henne

Så ja nu har hon äntligen fått ta plats i garaget och skruvandet kunde börja

Provmonterade turbon dock så var det en hel del kvar. Innan första provstarten kunde äga rum
* Koppla tryckrör
* Fixa oljeretur
* Fixa olje tillflöde till turbon
* Få rätt på Wastgaten
* Dra alla vakumslangar

11-dec 2011 (Lucia natten) klockan är nu ungefär 05.00 Och vi är klara för första uppstarten.
Med en väldigt simpel set-up. Orörd motor och bara förlängt kablarna till luftmassemätaren och satt den före turbon. Ger jag mig ut på vägen för att testa.
Inte världen hitt kan ja ju säga. De gick bra att ladda upp till 0.4 - 0.5 sen spika den ut av helvete. Nåja man kan igentligen inte förvänta sig något annat.
Efter andra turen med den här set-upen så börja den dumma sig så in i helvete.
skälv varvade och baktände upp i insuget.
Ja de var bara att börja riva ner motorn....

En sprucken avgasventil på 5an plus att samtliga 12 avgasventiler var mer eller mindre krokiga..

Ny topp ordnades sedan ganska omgående.
Hel renoverad och ny in slipade ventiler
Samt att ett VEMS sprut införskaffades
Denna setupen blir alltså
VEMS 3.6v styrsystem
Ny renoverad topp
MLS topp packning
12:9 bultar
T04E turbo
Kina IC